A beszélgetés résztvevői közül a különböző generációk másképpen emlékeznek vissza az első iskolai találkozásukra a magyar filmmel: volt, aki egyáltalán nem, volt, aki apró tévéképernyőn, kötelező olvasmányok illusztrációjaként, és akadt olyan is, akinek gimnáziumban már az órarendje részét képezte a Mozgókép- és médiaismeret tantárgy. 

A Nemzeti Filmintézet két programot is elindított, amelyet az általános- és középiskolai tanárok tudnak integrálni a tanmenetbe. Az Alapfilmek egy jelenleg ötszáz magyar mozgóképet bemutató, de folyamatosan bővülő nyilvános filmtörténeti weboldal, amely a filmszerető közönségnek szól, de oktatási szempontból is érdekes cikkek találhatók rajta. Ezeket a szócikkeket a szerkesztők úgy válogatták ki, hogy a magyar filmtörténetet minél átfogóbban meg lehessen ismerni, a kánonba tartozó alkotásokat, kevésbé ismert filmkincseket is megtalálja rajta az érdeklődő.

A Klassz program több részből is áll, online felülete az Alapfilmekre épül, ahol tanári segédanyagok is találhatók. Jelenleg ötven anyag érhető el, de folyamatosan nő a számuk. Különböző órákhoz más-más anyagokat állítottak össze: az oktatók találhatnak rajta számukra fontos információkat magyar, történelem, esztétika, média, de osztályfőnöki órához is, ezeket tanárok segítségével állították össze. Továbbá több mint száz film online is elérhető a pedagógusok számára, amelyet helyben, az órákon vetíthetnek le a diákoknak. 

De a program nem csak online segítséget nyújt, filmfesztiválokon, filmheteken és más kulturális eseményekhez kapcsolódva élő vetítéseken és utána filmes foglalkozásokon is részt vehetnek a diákok. A foglalkozásokra egy régi 35mm-es vetítővel érkeznek a szervezők, mivel a gyerekek filmre rajzolhatnak animációt, amelyet így azonnal meg is tudnak nézni. A foglalkozás egyik fontos része még a film születésének korszakból származó pre-cinema eszközök megismertetése.  

Szamárköhögés / Fotó: NFI

Két fontos szempont alapján válogatták össze a programban elérhető filmeket. Egyrészt felkerültek nagyon ismert alkotások – mint például a Pál utcai fiúk –, hiszen attól, hogy sokszor levetítették, még nagyon fontosak – ezekben az esetekben ők sokszor más szempontrendszert ajánlanak a feldolgozásukhoz. A másik kategóriába éppen a kevésbé ismert filmek kerültek, hogy a diákok megismerkedhessenek újdonságokkal, amelyeket a tévében vagy a fesztiválokon nem érhetnek el, de természetesen a tantervhez is igazodnak. 

Van lehetőség arra is, hogy a Filmarchívum épületébe érkezzenek osztályok, ők kérjenek ki egy-egy filmet, ilyenkor ott helyben vetítik le őket, a tanároknak pedig utána van lehetősége órát tartani. Olyan is előfordult már, hogy egy projekthétre kértek a tanárok mozgóképes ajánlatokat. Volt, hogy egy iskolában híre ment egy ilyen különleges órának és más osztályba járó diákok kérték, hogy nekik is részük lehessen ebben az élményben. 

Az ArtMozi Egyesület 150 millió forint támogatásban részesült az NFI részéről, amelyből októbertől Klassz Napok néven iskolai vetítéseket fognak szervezni. A filmlista az Alapfilmek oldalon szereplő alkotásokra támaszkodva készült, az iskolát a mozikkal az oktatási hivatalon keresztül kötik majd össze, így szervezik meg a délelőtti, koradélutáni mozizásokat. Az art mozik választhatnak majd az általuk megadott filmes programból, amely meghirdetett vetítésekre iskolák jelentkezhetnek, illetve arra is lesz lehetőség, hogy az iskolák válasszák ki, mely filmeket szeretnék megnézni a diákok. Ezzel azt a céljukat is közelebb hozták, hogy a vidéki tanulók is hozzájussanak a programhoz. 

A Budapesti Klasszikus Film Maratonon tizenhat ingyenes diákvetítésre kerül sor, javarészt a Toldi moziban, de az Uránia moziba is mennek majd iskolák. Minden vetítés után beszélgetésre is számíthatnak a fiatal nézők, amelyet a Magyartanárok Egyesületének tagjai tartanak. A Szamárköhögés című film után rendezővel, Gárdos Péterrel találkoznak majd a tanulók. A tanárok, a diákok és iskolában dolgozók regisztrációval karszalagot igényelhetnek, amellyel nem csupán a diákoknak szóló, de az összes vetítésre ingyenes lesz a belépés. 

00:00 Film az iskolában – régen és most
03:30 Erdős Emese és az archívumi kezdetek
04:44 Az Alapfilmek és a Klassz Program bemutatása, kapcsolata
07:03 A Klassz Program online felülete
08:35 A Klassz Program élőben
10:16 Tervek a jövőre: az ovisok és a Cinemini
11:55 Milyen szempontrendszer alapján válogatták ki a filmeket? 
14:25 A mai gyerekek hogyan fogadják a régi filmeket? 
16:35 Visszajelzések a programról
18:48 Mi alapján választják ki a mozis vetítésre kerülő filmeket? 
22:37 A Filmarchívumban lévő órák menete
23:40 Klassz napok: az NFI és ArtMozi Egyesület közös programja
25:15 A Klassz program vidéken
26:05 Az Uránia Nemzeti Filmszínház tapasztalata a diákfilm-vetítésekkel
28:00 Különböző megközelítések 
30:50 Diákvetítések a Budapesti Klasszikus Film Maratonon
33:05 Tervek a jövőre
34:45 Kortárs filmek a programban
36:50 Érdeklődés a diákfilmekre a BKFM-en
37:30 A beszélgetéseken hogy fogják meg a kamaszokat? 
38:42 Klassz program más fesztiválokon
39:30 Külföldi példák

A podcast meghallgatható a lenti lejátszóra kattintva, illetve elérhető Spotify-on, iTunes-on, illetve más népszerű podcast alkalmazásokban.

A címlapképen Erdős Emese látható.