Miért van, hogy Jennifer Lawrence, Florence Pugh és Jamie Lee Curtis egymásnak adják a kulcsot a budapesti szállodákban, a Dunakanyarban biciklizik Harrison Ford és a Margitszigeten fut Oscar Isaac, illetve Ethan Hawke? Mi köze van ehhez a 2004-es filmtörvénynek? Mekkora szerepe van ebben Andy Vajnának? És mit tehetünk azért, hogy ez így is maradjon? A magyar filmipar nemzetközi viszonylatban is kirívó szárnyalásáról beszélgettünk vendégeinkkel.

Stalter Judit a Laokoon Filmgroup egyik vezetője, a Tiszta szívvel, az Aranyélet, a bemutatás előtt álló A legjobb dolgokon bőgni kell és számos más magyar produkció producere. Több külföldről érkező szervizmunkában dolgozott, majd koproducerként vett részt Krzysztof Zanussi Éterében, illetve a svájci-magyar A fekete pókban.

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Zsolt Gosztonyi (@djnuklear)

A történész és jogász végzettségű Názer Ádám egy véletlen folytán került egy reklámfilm forgatására, a két napos nyári munkából hivatás lett, és ma már több száz fős stábokat irányít gyártásvezetőként. Filmturisztikai szakértő, az Itt forgott – Főszerepben Budapest című könyv társszerzője.

Dr. Csepely Balázs, az NFI jogi igazgatója 2019 októberében érkezett a Magyar Nemzeti Filmalaphoz, legnagyobb feladata az egységes pályázati rendszer kialakítása volt, miután a televíziós mecenatúra beolvadt a Filmalapba, és a televíziós és a filmes terület egy intézmény alá került.

A podcastben sorra vettük azokat a tényezőket, amelyek miatt a magyar filmipar piacvezetővé vált a régióban. A legtöbbször a 30 %-os adóvisszatérítésről lehet hallani, ami miatt nagy számban jönnek ide a produkciók, de a minőségi szakembergárda, a korszerű stúdiók, Budapest és Magyarország épített öröksége, a jogi környezet kiszámíthatósága és a szájhagyomány is sokat nyom a latban. Megtudtuk, milyen eszközökkel segíti az NFI abban, hogy minél olajozattabban foroghassanak nálunk filmek.

Penélope Cruz a Spanyolrszág királynője forgatásán / fotó: Laokoon Filmgroup

Szóba kerültek az iparágat érintő kihívások is: a velünk versenyző környező országok, a növekvő árak, a stúdiókapacitás végessége, illetve annak a nehézsége, hogy a nagyok ne nyomják el a kicsiket, meg tudjon férni egymás mellett az amerikai szuperprodukció, a kisebb európai koprodukció és a magyar filmgyártás. A közeljövő feladatai közé tartozik a környezettudatosság megteremtése a hazai filmiparban és a filmturizmusban rejlő lehetőség kiaknázása.


Menetrend:

  • 00:00 - Bemutatkozás: Stalter Judit, Csepely Balázs és Názer Ádám
  • 11:30 - Mikor vált vonzóvá a magyar filmipar a külföldi produkciók számára?
  • 16:40 - Beszélhetünk folyamatos fejlődésről?
  • 18:25 - A magyar adóvisszatérés nemzetközi viszonylatban
  • 23:30 - Kikkel versenyez a magyar filmipar?
  • 25:20 - Location office
  • 26:40 - Andy Vajna és Spanyolország királynője
  • 30:25 - Szájhagyomány, bizalom és gazdasági környezet
  • 33:35 - Érzékeny piac és koronavírus
  • 37:00 - Szervizmunka vs koprodukció
  • 43:20 - Stúdiókapacítás és stúdióépítés
  • 51:20 - A nagyok elnyomják a kicsiket?
  • 55:00 - Folyamatosan emelkednek az árak
  • 1:02:50 - Zöld jövő és környezettudatosság
  • 1:06:30 - Fenntarthatóság és a helyszínek használata
  • 1:10:50 - Forgatás vidéki helyszíneken
  • 1:15:20 - Filmturizmus helyzete Magyarországon
  • 1:20:30 - Öt év múlva is csúcsokat fog döntögetni a magyar filmipar?

A podcast meghallgatható a lenti lejátszóra kattintva, illetve elérhető Anchoron, Spotify-on, Mixcloudon, iTunes-on, illetve más népszerű podcast-alkalmazásokban: