“A játszma életem legnagyobb kihívása volt” – mesélte nekünk Fazakas Péter, akivel a film készítésének körülményeiről beszélgettünk. Kíváncsiak voltunk milyen volt átvenni A vizsga stafétáját, elmondása szerint nem először történt meg, hogy “Bergendy Péter levetett kabátját magára vette”. Számára A játszma egy önmagában érvényes film, aminek az előtanulmánya a 2011-es dráma.
Az 50-es évek nyomasztó világa után egy színesebb, felszabadultabb 60-as éveket akartak bemutatni, ami nem feltétlenül hitelesen tükrözi a kor valódi hangulatát, viszont izgalmasan ütközik a rejtélyes történettel. A ‘modern’, mint bűvszó gyakran előkerült Köbli Norberttel, amikor a műfajon, a stíluson, a látványvilágon gondolkodtak.
Nagy Zsolt és Fazakas Péter / Fotó: Szvacsek Attila
Részletesen elmesélte, hogyan lett kiválasztva a szereplők ruhája, budai villája, a lakásban található festmények, még a polcon lévő könyvek is tovább építették a szereplők karaktereit. Fazakas szerint Nagy András operatőr a 60-as évekbeli Budapestnek egy ritkán látott, modernebb arcát volt képes megmutatni. A beszélgetés során a film további kreatív alkotócsapata, Vinnai Petra látványtervező, Kemenesi Tünde jelmeztervező és Asher Goldschmidt zeneszerző munkáját is kiemelte.
Kíváncsiak voltunk, mennyire volt testileg és lelkileg megterhelő Kulka Jánosnak eljátszania a saját betegségét. “János dolgozni akar” – mondta a rendező, és elmesélte, hogyan ugrott be színész a hideg tóba a kaszkadőre helyett. A színészi csapat egyetlen új tagja, Staub Viktória majdnem lecsúszott a titokzatos Abigél szerepéről, de Fazakas ragaszkodott hozzá, a színésznő hajkurászása több álmatlan éjszakát is okozott neki. Mesélt a filmes referenciákról, A mások élete és a Budapesten forgatott Vörös veréb hatásáról, és persze felmerült A játszmában konkrétan megidézett, ikonikus magyar film is.
Fazakas Péter, Kulka János és Staub Viktória / Fotó: Szvacsek Attila
A beszélgetés végén egy kicsit visszanéztünk a múltba, amikor Péter még a geofizika és a vulkanológia vonzotta. Kiderült, hogy a kémek iránti érdeklődés családi vonzalom, nagybátyja fordította John La Carré híres kémregényeit. Zárásként szóba jött első filmje, a Para is, aminek ma már inkább a hibáit látja, és sokkal inkább A játszmát tekinti az igazi elsőfilmjének.
Menetrend:
- 00:00 - A vizsga stafétája
- 12:00 - Budapest új arca
- 15:00 - Mit árul el Jung Andrásról és feleségéről a festmények a falon?
- 20:00 - Kulka János visszatérése
- 22:40 - A stroke jelenet felvétele
- 29:00 - András és Éva kapcsolata
- 36:00 - Staub Viktória
- 45:00 - Meztelen Nagy Zsolt a plakáton
- 48:00 - A Megáll az idő és más rejtett utalások, referenciák
- 01:02:00 - A geofizikától a filmrendezésig
- 01:06:00 - Para
- 01:14:00 - Nagy András operatőr legnagyobb kihívásai
- 01:17:00 - Következő filmtervek
- 01:19:00 - Zene, vágás, jelmez
A podcast meghallgatható a lenti lejátszóra kattintva, fent van az Anchor, a Spotify, az Apple és a Mixcloud oldalán, illetve más népszerű podcast-alkalmazásokban is elérhető.