Szakonyi Noémi és Vincze Máté az SZFE felvételijén találkoztak, azóta együtt dolgoznak és élnek. Mindketten Almási Tamás osztályába jártak, és már dokumentumfilmesként is foglalkoztatta őket az örökbefogadás témája. Később az NYU filmes képzésén is együtt tanultak, ahol mindenkit sikerült meglepniük azzal, hogy párként, ösztöndíjjal bejutottak ugyanabba az osztályba. A műsorban mesélnek arról, hogy az SZFE képzésén hogyan alakult a dokumentum- és játékfilmes ismeretek aránya, nekik mit jelent ez a két forma, miképp döntöttek a játékfilm mellett a Hat hét esetében.  

Vajon milyen sorsa van egy örökbefogadott gyereknek Magyarországon? Mátét az örökbefogadás, közelebbről a nemzetközi örökbefogadás témája régóta foglalkoztatja, már a diplomafilmjét is egy ilyen történetből forgatta, ahol természetesen jóval spontánabbul kellett dönteni arról, hogy az élet adta szituációban pontosan kié is legyen a főszerep – itt öt testvér került vér szerinti anyától örökbefogadókhoz a kamerája előtt.

Szakonyi Noémi és Román Katalin a film bemutatóján / fotó: Sándor Emese

Sokszor nagyon nehéz eldönteni, hogy kikapcsoljam-e a kamerát vagy ne” – mondta a dokumentumfilmes dilemmáiról, de beszélt arról is, milyen sokkoló volt, amikor tudomást szerzett a nemzetközi örökbefogadók számára kiadott listáról, melyen kizárólag olyan lelkileg, fizikailag sérült, illetve roma gyerekek vannak, akikért magyarországi örökbefogadók nem jelentkeztek. Másik örökbefogadás témájú dokumentumfilmjéről (Lánykor) szintén mesélt nekünk – az amerikai, mormon család életét immár nyolc éve követik. Noémi pedig a társproducere volt Dér Asia és Haragonics Sára filmjének, a szintén örökbefogadásos Anyáim történetének. A két alkotó határozottan állítja, immár lezárják a témához fűződő projektek sorát.  

Mi egy életet adó tinédzser szempontjából készítettük ezt a filmet” – fogalmaz Noémi a Hat héttel kapcsolatban. A film hőse, Zsófi (Román Katalin) nehéz családi körülményei, fiatal kora és pingpongkarrierje miatt dönt úgy, hogy lemond gyermekéről, és ezt a felnőttes döntését nagyon céltudatosan és határozottan tudja is képviselni mindaddig, amíg a kisbaba meg nem születik. Ekkor azonban a jogszabály még hat hetet ad neki és az örökbefogadó szülőknek is, hogy visszalépjenek.

 

Ő iszonyú kemény karakter, mindent kontroll alatt tart, és megy előre, már nem fog azon gondolkodni, hogy kicsúszott az időből” – mondja Noémi arra utalva, hogy főhősük miért nem az abortusz mellett döntött. A filmből nem ismerjük meg az élettörténetét, de az alkotók megírták, a lány későn vette észre a terhességet, ami a sportolóknál gyakran előfordul.

Az alkotók a műsorban a film zeneválasztásairól is beszélnek, így kiderül például az is, hogy a mostani fiatalok valóban hallgatnak-e Akkezdet Phiait. A Hat hét eredetileg tévéfilmnek készült, ám miután több fesztiválon és decemberben egyedi vetítéseken is látható volt, a legjobb film és a legjobb női főszereplő kategóriájában elnyerte a Magyar Filmkritikusok díját, az Uránia Film jóvoltából márciustól műsorra tűzik a mozik.

A podcast meghallgatható a lenti lejátszóra kattintva, illetve elérhető Spotify-on, iTunes-on, illetve más népszerű podcast-alkalmazásokban.