A Magyarázat mindenre egy érettségiző fiú, Ábel egy hetét, a vizsga feszültségekkel teli időszakát mutatja be, több nézőponton keresztül: Ábel, az édesapja, a fideszes mérnök György, a liberális érzelmű történelemtanár, Jakab, és egy erdélyi származású újságírólány, Erika története fonódik össze benne. Hogy kicsoda Ábel, milyen életközépi válságon megy keresztül Jakab, hogyan válik meglepően könnyű azonosulási ponttá a néző számára György és mitől játszott a filmben feledhetetlenül az Erikát alakító amatőr szereplő, Hatházi Rebeka – erről mind szó esik az adásban.

Nem tudtuk felfogni azon az estén, amikor megkaptuk” – fogalmaz az adásban Reisz a velencei díjról, és azt is elmeséli, milyen volt a stábbal kint lenni a világ egyik legrangosabb filmes eseményén, néztek-e filmeket, és hogyan tudták meg, valamilyen díjat biztosan fognak kapni. 

Az átadót követő napon csodálatos kép jelent meg Berkes Juli producerről és Reisz Gáborról: felszabadult mosollyal az arcukon, a tengerben fürdenek a díjjal. „Az egész stábból két olyan ember látható ezen a fotón, akik a legfeszültebbek voltak végig, amit a Juli hiperaktivitással próbált levezetni, én pedig szorongással, idegeskedéssel. Nem tudok csak úgy rákapcsolódni a boldogságvonatra” – mondta Reisz a fesztiválos élményről. 

Fotó: Berkes Juli / Facebook

Adásunkban elmeséli ennek a fotónak a történetét, segít nekünk értelmezni a köszönőbeszédét, sztorizgat a vörösszőnyegről, a photo callról, a díjátadót követő gratulációkról, és persze arról is, hogy egy ekkora díj növeli-e az ember önbizalmát, vagy inkább épp, hogy nyomást jelent. 

Amikor hiányzik valaki, akkor a beszélgetések hiányoznak 

Szó esik a film elkészítését megelőző időszakról, személyes és szakmai veszteségekről, apahiányról, bizonyítási vágyról és arról, hogy mi vezette el végül a kettészakadt ország témájához. „Megtettem-e mindent, hogy megértsem a másikat? Szerintem ilyen kérdések fogalmazódnak meg, amikor elveszítünk valakit” – fogalmaz a műsorban édesapjával és a film legfontosabb témájával kapcsolatban, és feltesszük neki azt a kérdést is, hogyan mászhatunk ki egy ilyen mély gödörből, kik segítettek neki felállni.

Beszélgetünk forradalmi hevületről, a megbélyegzettség érzéséről, ideológiákról és arról, mi történik, ha az ember egy olyan lányba lesz szerelmes, aki a másik politikai oldalon áll. Mi fogalmazódott meg benne az SZFE-blokád idején és gondolt-e a Nemzeti Filmintézetre, amikor megkapta a velencei díjat? Szó esik a közbeszédről, aminek mindannyian a vesztesei vagyunk, a kívülállóság érzéséről, arról, hogy feladata-e a magyar független filmnek kormányt váltani, és vajon fogalmazhattak volna-e árnyaltabban a filmben a politikai oldalak felelősségéról. 

Jólesik egy kicsit pofátlannak lenni

A beszélgetés második felében beszélgetünk traumatikus érettségi-élményekről, a Magyarázat mindenre szereplőválasztásairól, kimaradt jelenetekről, a karakterek történetéről, arról, hogy túl hosszú-e a film expozíciója, és elhangzanak megfejtések arra is, Ábel miért kukul meg az érettségin. 

Magyarázat mindenre 

„Nem tudnám én ezt úgy fogalmazni, hogy elítélek bárkit a karakterek közül”  – mondja Reisz. De hogyan van benne ő maga a kormányközeli médiumnál dolgozó újságíró, Erika karakterében? Hogyan készült a fideszes György és az ellenzéki Jakab veszekedésének nagyjelenete? Hogyan születtek a párbeszédek és mennyit improvizáltak a szereplők? Mit keres Valuska László, a Könyves Magazin lapigazgatója a filmben? Miért fontosak a semminek tűnő, apró részletek ebben a történetben? 

Rusznák András és Sodró Eliza az életben is egy pár, ez segített a munkában vagy hátráltatott? Fogják-e tudni a nézők 20 év múlva, hogy ki az a Judith Sargentini? Mi segíthet abban, hogy kialakuljon egy intimebb viszony a néző és a karakterek között? Be kell-e csukni az ablakot, ha nagy veszekedés van? És nem utolsósorban: az a srác, aki kihúzza a hűtőt, mert nem tud koncentrálni a zajától, az Reisz Gábor 18 évesen? Az adásból ezekre a kérdésekre mind választ kapunk. 

Reisz Gábor legutóbb a Rossz versek kapcsán volt a podcast vendége, a Magyarázat mindenre október 5-től látható a magyar mozikban. 

A podcast meghallgatható a lenti lejátszóra kattintva, elérhető a népszerű podcast alkalmazások keresztül, illetve ezeken a felületeken találjátok meg az adásainkat: Spotify, iTunes és Google.