Pokorni Ábel, Sipőcz András és Bouquet Gergely / Nézz még több képet a forgatásról!
A budapesti éjszakában játszódó történet főhősei a Z-generációhoz (nagyjából a 1995 és 2000 között született nemzedékhez) tartozó fiatalok, akik a like-vadászat bűvöletében egy éjszaka teljesen elvetik a sulykot: egy elvadult házibulin készült videókat és fotókat tesznek fel a netre, amik nagy vihart kavarnak az online szférában. A fotókon kihívóan viselkedő lányt a kommentekben csúnyán megalázzák, aminek hatására a lány eltűnik. A baráti társaság megpróbálja megtalálni őt.
Hartung Attila a Filmalap Inkubátor Programjában vett részt filmtervével, ami 2018-ban kapott zöld utat a Döntőbizottságtól. A Filmteam és producerei, Major István és Iványi Petra 2016-ban álltak a filmterv és az alkotók mellé. Az alapkoncepcióhoz képest sokat fejlődött a forgatókönyv, meséli nekünk a rendező: ,,Az Inkubátor pitch után történt egy íróváltás, Kerékgyártó Yvonne-nal folytatódott a munka, akivel egészen a történet magjáig mentünk le, a Filmalappal pedig egy klasszikus fejlesztési folyamatban vettünk rész, jót tett, hogy folyamatosan kaptuk tőlük a visszajelzéseket.” A kiindulási pontot két téma jelentette a rendező számára, amiket már korábbi kisfilmjeiben is érintett, de most egy teljesen más közegben bonthatott ki: ,,Alapjában véve a lelkiismeretfurdalás és a felelőségvállalás témaköréről akartam mesélni.”
Hartung Attila rendező és Deák Kristóf operatőr
A történet fiatal főhősei nem feltétlenül nemzedékük teljes egészét példázzák: ,,A Z-generációnak vannak sajátos jegyei, ezeket tartalmazzák is a karakterek, például hogy össze vannak nőve a közösségi médiával. Ennek ellenére a négy főszereplő csak egy szeletét képviseli az egésznek. A lényeg, hogy 18 évesek, és itt és most léteznek Budapesten.” Beszélgetésünk közben az este egyik fontos kellékét, a gyrost hozzák felülvizsgálatra a rendezőhöz – a pita mérete megfelelőnek bizonyul, de a saláta még hiányzik a tetejéről. A könyv szerint az egyik szereplő majd egy hajszálat fog kihalászni belőle, így a kellékes egy megfelelően vékony, tíz centis drótdarabot is bemutat, amire szintén megkapja a jóváhagyást. El is kezdődik a próba: a jelenetben a banda három tagja, Patrik, Ábris és Bandi haverjukkal, Gergővel találkoznak az éjjel-nappali kajálda előtt.
,,Ez egy coming of age drama.” – a műfajnál meghatározóbbnak tartja a rendező a négy főszereplő dinamikáját: ,,Minden stílust felülír, ahogy ők léteznek. A film stílusát a négy főszereplő srác írja a jelenlétükkel, viselkedésükkel.” A főszereplők kiválasztásánál nem a színjátszási tapasztalat volt számára a döntő szempont: ,,Akár huszonéves, vagy idősebb színészek is eljátszhatnák a kamaszokat, Dustin Hoffman például 31 éves volt a Diploma előtt forgatásakor. Én viszont azt éreztem, hogy csak akkor lesz ez a film élethű, ha a srácok magukat adják, a saját stílusukban, felszabadultan játszanak és csapatban is jól tudnak együttműködni.”
Nézz még több képet a forgatásról!
A folyamathoz félévnyi próba tartozott, amely során a fiúknak volt ideje összeszokni – ez pedig a forgatás nehezebb szakaszaiban bizonyul a legfontosabbnak. ,,Reményeim szerint az első forgatási napra már barátokként érkeztek meg. Vannak drámai csúcspontjai a filmnek, bizonyos szereplőknek iszonyatos nagy kihívást nyújt ez a film. Ezek a szituációk mindig nehezek, de ők egymást is segítik egy-egy ilyen helyzetben, egymásnak is adnak energiát. Számomra a legjobb pillanatok, amikor látom, hogy ennyire megvan köztük a kooperáció.”
A próbákat követően, pontban este tizenegykor elkezd forogni a kamera is. Az utca túloldalán egy arra sétáló külföldi turista statisztának jelentkezik: ,,But I speak very good english!” – érvel az egyik stábtagnak, mielőtt beletörődik a kedves visszautasításba. Bár ebben a jelenetben nem a főszereplők szemszögéből rögzítik a felvételeket, az éjszaka során a srácok kezéből sosem hiányzik a mobiltelefon, ez pedig vizuálisan is meghatározza az összképet: ,,A film egy jó részében szándékosan rámegyünk a trashre, telefonnal forgatunk. Ez pedig csak akkor hiteles, ha nem filmes módszerrel van felvéve. A filmes valóság torzít, de egy iPhone lencséjén keresztül nem tudod elkamuzni a dolgokat. A netes videókban sokkal feltűnőbbek a hamis gesztusok.” – indokolja a stilisztikai döntést Hartung Attila.
Sipőcz András és Jorgosz Golecász
A telefonnal forgatott jelenetekről Deák Kristóf operatőrt is kérdeztük: ,,A főszereplőknek van egy YouTube csatornája, amit nagyon pörgetni akarnak, mindig látjuk, ahogy tartalmat készítenek rá. Ezt nem úgy kell elképzelni, mint a Tangerine című filmben, amit ugyan iPhone-al vettek fel, de mégis játékfilmes eszközökkel operáltak benne. Nem arról van szó, hogy alkotóként megmondjuk a szereplőknek, hogy mit vegyenek fel, hanem mindig azt mutatják meg, ami számukra érdekes. Az elején próbálkoztunk azzal, hogy mozgok velük együtt telefonnal, én veszem fel, és csak akkor adom át nekik, amikor szelfiket csinálnak – a szelfi is egy fontos része ennek a világnak – csak valahogy nem sikerült elég ad hocnak lenni. Kipróbáltuk, hogy milyen, ha ők csinálják és ez tűnt az igazinak. Nagyon hihető és a szó jó értelmében vett kis-realista felvételek születnek így.”
Pokorni Ábel
Patrikot, a csapat hangadóját Bouquet Gergely alakítja. Patrik tehetős családból származó karakter, nagy habitusú, az otthoni nyomást viszont gyakran a barátain vezeti le. A banda legújabb tagja, a csapat elfogadását a humorával kivívni próbáló Bandi szerepében Pokorni Ábel lesz látható. Sipőcz András a társaságot összetartó Ábrist játssza. ,,Ő az, aki leginkább nyomatja az egész tesóságot, de a hülyeségek terén a legszélsőségesebb tagja a csapatnak. Neki támadnak a legdurvább ötletei.” - írja körbe a figurát. A jelenetbe frissen befutó Gergőt Jorgosz Golecász formálja meg. Gergő Patrik legjobb haverja, nagyon hallgat rá, próbál menő lenni, ezért sok hülyeséget) csinál.
Bouquet Gergely
A srácok hamar ráéreztek a figurákra, abban viszont egyetértenek, hogy a filmbéli srácok felelőtlensége intő példaként szolgálhat a velük egykorú nézőknek: ,,A stop-tábla megtestesítőjének lenni jó.”- foglalja össze Gergely. A fiúk felszabadultak a kamera előtt, játékukban nagy teret kap az improvizáció is. Egy ponton azonban a rendező megkéri őket, hogy egy kicsit vegyenek vissza a káromkodásból. Nem szeretnék, hogy túlságosan magas korhatár-besorolást kapjon a film, amelynek fontos célközönségét jelentik a tizenévesek.
A srácokra aznap még hajnalba nyúló forgatás várt, de a tervek szerint még a hét hátralévő részében kell éjszakázniuk aztán visszaállhatnak a nappali életmódra. A Senki sem megy sehova július végéig forog, azt pedig hogy sikerül-e meghódítania a Z-generációt a féktelen YouTubereknek, jövőre tudhatjuk meg a mozikban.
Fotók: Pozsonyi Janka