A Ballada egy 12 perces fikciós film, mely belga-magyar koprodukcióban készült. A forgatás Magyarországon zajlott, az utómunkálatok egy részét pedig Belgiumban végezték el. Mint Iványi Marcell a filmhunak elmondta, amikor a Velencei Filmfesztiválra benevezték a Balladát, még nem volt kész teljesen – az elmúlt hetekben készült el véglegesen. A rövidfilmet egy festmény inspirálta: Giuseppe Pellizza da Volpedo (1868-1907) Il quarto stato című műve több mint száz évvel ezelőtt készült, és egy tizenkilencedik századi parasztfelkelést ábrázol, amely a milánói vérengzésre utal. A festő évekig dolgozott a hatalmas 3×5 méteres festményen. Iványi Marcellnek 21 hónapjába került, mire „tető alá hozta” a Balladát.
Animált festmény Giuseppe Pellizza da Volpedo (1868-1907): Il quarto stato |
Iványi Marcell filmjében szintén megjelenik ez a pillanat, de más nézőpontból. A festményen látható szereplők ott vannak a filmben is - belga, magyar, francia és holland színészek alakításában (Andrew Hefler, Charlotte Jansen, Galkó Balázs, Kovács Lajos, Tatiana Abbey, Willy Thomas). A forgatókönyv ezeket a szereplőket animálta, és a rendező Juhász Imre operatőrrel az összes jelenetet zöld háttér előtt, green-box technikával forgatta le. A hátterekként szolgáló festményeket a díszlettervező, Végvári Zsófia festette meg, majd a budapesti Melon FX utómunka-stúdióban több hónapos munkával illesztették össze a forgatott jeleneteket a festett hátterekkel. A munkát Krizsanics Antonin irányította.
Nem csak a jeleneteken, önmagukon is dolgoznak
Az 1996-ban Szél című rövidfilmjéért Arany Pálmával díjazott Iványi Marcellről az utóbbi időben nem lehetett sokat hallani. „A főiskola elvégzése után további tanulmányokat folytattam, mert úgy éreztem, nem tudok eleget”, meséli a 31 éves rendező. Kristóf Péternél a színészvezetés, a dramaturgia és a rendezés mesterségében mélyedt el, majd 2000-ben a magyarok közül elsőként vett részt a Cannes-i Flmfesztivál által szervezett féléves Cinéfondation Résidence programban.
Azóta Párizsban és Brüsszelben él, és a filmkészítés különböző területein szerez tapasztalatokat. Gyakran jön Budapestre is, legutóbb Gárdos Péter több fesztiváldíjjal jutalmazott A porcelánbaba című filmjében volt a rendező munkatársa. Feladata a szereplők előválogatása volt, valamint hogy a 26 amatőr szereplőt egy 4 hónapos műhelymunka során felkészítse a forgatásra.
„Mindennek megvan a maga ideje” Iványi Marcell a Ballada forgatásán |
Iványi Marcell úgy gondolja, a 4-5 év tanulás nem volt haszontalan, és beérik majd ennek a gyümölcse. Gárdos filmjében és a Ballada esetében is nem csupán a jeleneteken dolgoztak, hanem egyúttal önmagukon is. Sokat kell gyakorolni, hogy az ember megtalálja a saját eszközeit és a saját nyelvét, vallja Iványi, aki egyáltalán nem türelmetlen a jövőt illetően. „Mindennek megvan a maga ideje”, mondja. Bár 10 év telt el az Arany Pálma óta, és természetesen nagyjátékfilmet is tervez, most nagyon boldog már attól is, hogy a Ballada elkészülhetett és olyan rangos helyen lesz az ősbemutatója, mint a velencei Mostra.
Habár a belga koproducer, Maarten Loix a költségek felét biztosította, nagyon nehéz volt összeszedni a pénzt a 12 perces kisfilmre. Ugyanakkor a rendező kiemeli, hogy nagyon jó volt az Inforg Stúdióval és a „mindenre odafigyelő” Muhi András producerrel együtt dolgozni. „Itthon mindenki segítette a film létrejöttét és ez fantasztikus volt: a filmet világosító Sparks-nál Romwalter Richy és a fővilágosító Vákár Balázs és csapata; Nagy Miklós, a Melon FX vezetője, ahol több mint négy hónapon keresztül készült a film; Pataki Ági és Kovács Gábor a Filmpartnersnél; és Bándi Zsolt a Spot Castingtól”. Iványi, aki személyesen is elkíséri filmjét Velencébe, jó esélyt lát egy következő belga-magyar koprodukcióra. Ebben ismét számít majd az Inforg részvételére is.