Az alkimista és a szűz, a Kísértések vagy a Dolina című filmjéről ismert Kamondi Zoltán felidézte: hosszabb szünet után az előző évadban tért vissza a teátrumi rendezés világához, amikor a Pesti Színházban színpadra állította a Mindent anyámról című darabot. Az anyai ágon magyar származású francia írónő, Yasmina Reza színműve az utóbbi három évben számos nemzetközi szakmai díjat elnyert.
"A kilencvenes években dolgoztam ilyen sokat színházban, mikor nagyon rossz helyzetben volt a magyar filmgyártás, három-négy film készült egy évben. Aztán a kétezres években a filmtörvény hatására megint lehetett dolgozni; most megint úgy tűnik, hogy nehezebb korszak jön. Ilyenkor az ember visszahúzódik kisebb helyekre" - fogalmazott a rendező.
A rendező szerint Az öldöklés istene rendkívül aktuális. "Arról a bennünk élő irracionális agresszióról szól, amely torz formában sajnos nap mint nap megmutatkozik egy iskolai lövöldöző vagy egy öngyilkos merénylő képében. Ezzel mi együtt élünk, és mindig külső, társadalmi, politikai vagy szociális okokat keresünk rá, de a szerző azt mondja - és én mélyen egyetértek vele -, hogy az okok nem külsődlegesek, hanem nagyon mélyen belőlünk fakadnak. Emberi mivoltunknak a sötét oldala mutatkozik meg így ebben a korban, ilyen kegyetlenül, szürreálisan, ilyen megmagyarázhatatlanul végletesen" - fogalmazott.
Nézz részletet Kamondi Zoltán előző színházi rendezéséből, az Almodovar filmből készült Mindent anyámról című előadásból!
Kamondi Zoltán elismerte, hogy a darab alapvetése pesszimista, de a sziporkázó humorral megírt szöveget négy nagyszerű humorú színész - Eszenyi Enikő, Kern András, Börcsök Enikő és Epres Attila - játssza. Elmondása szerint közös céljuk az volt, hogy egy olyan színpadi produkciót hozzanak létre, amelyen egyszerre lehet nagyon sokat nevetni, de mélyebb húrokat is megmozgat, gondolatokat ébreszt.
Az egyrészes darab csak négyszereplős, de az eddigi nemzetközi és a várt hazai sikere, valamint a négy "sztárszínész" miatt egyértelmű volt, hogy a nagyszínpadon mutatják be. "Szerintem nagyon jól áll a Vígszínháznak, és a nagyobb színpad a szöveg számos olyan rétegét felerősíti, amelyet egy kisebb kamaraelőadásban talán nehezebb lenne észrevenni" - vélekedett Kamondi.
Mint felidézte, Az öldöklés istenével való munkát egyszerre nehézzé, de széppé is tette, hogy Yasmina Reza egy egyszerű szerkezetű darabot rendkívül összetetten írt meg. "Nagyon bonyolult helyzetek jönnek létre; a négy szereplő mindenkit elárul és mindenkivel összefog. Izgalmas, de nem könnyű ezeket a köröket pregnánsan megcsinálni, úgy, hogy közben az egész hiteles is maradjon" - utalt a fordulatos cselekményre a rendező.
A Vígszínház előadásának díszletét Árvai György, a jelmezeket Marina Sremac tervezte; a zeneszerző Márkos Albert, a dramaturg Lőrinczy Attila és Garai Judit volt.