Vízalatti "csaták"

Lázár Kati, az Ulricht egyik főszereplője
Tévében már vetíthető Groó Diána 15 perces kisfilmje, az Urlicht (Ősfény). A Csoda Krakkóban ifjú rendezőnője ezúttal a festészetről átnyergelt a zenére, a családi krónikában azonban továbbra is talált feltáratlan részeket. A Gustav Mahler szimfóniáját „adaptáló” Lázár Kati és Jordán Adél főszereplésével készült kosztümös kisfilm 8 millió forintot kapott az MMK-tól, azonban további pénzre lesz szüksége ahhoz, hogy 35 milliméterre felnagyítsák, s moziban is vetíthető legyen. A készítők azt ígérik, hogy a Szemlén már mindenképp láthatjuk.

Szintén a Szemlére ígérik Kenyeres Bálint harmadik rövidfilmjét, amely jó eséllyel pályázhat arra, hogy a Zárás velencei és a Hajnal cannes-i szereplése után külföldi támogatásokat is elnyerjen. A tárgyalások egyelőre francia és kanadai partnerekkel folynak. A Pesten és Budán munkacímen futó történetnek ugyanis az MMK által megítélt 10 millió forinton kívül további 15 millióra volna szüksége. Angelusz Iván annyit árult el a történetről, hogy a korábbiakhoz hasonlóan egy helyszínen, néhány óra leforgása alatt játszódó extrém szituációról lesz szó, amolyan „kenyeresbálintosan”. A kisfilm pedig azért ilyen szokatlanul drága, mert helyszíne a Duna, ezért a stábnak víz alatti stúdiókat kell majd építenie. Nehezíti a dolgot, hogy a háború előtti Budapest sziluettjét is meg kell rajzolni, így költséges digitális és grafikai bravúrokra is szükség lesz. Ha minden jól megy, a kimondottan téli film november-december környékén elkezdhet forogni.

Hi-tech jövő, horror múlt

Moszkva tér: "a rendszerváltásról"
Előkészítés alatt áll a Katapult két egészestése is. A stúdió a Montecarlo! és a Fehér tenyér esetében már jól bevált Film Partners-szel közösen készül Török Ferenc legújabb fiatalokról szóló filmjének forgatására. Megvan a tévés partner is, ez azonban egyelőre nem publikus, ahogy a szereplőlista is képlékeny még. Amíg a Moszkva tér a rendszerváltásról, a Szezon pedig a rendszerváltás veszteseiről szól, addig az Overnight a rendszerváltás győzteseit, a yuppie-kat mutatja be. A tőzsdei film voltaképpen egy nap története, s jórészt budapesti helyszíneken forog majd. Nagy felhőkarcolók, puha székek, sok belső, kevés külső. A producer Maros András és Török Ferenc profi forgatókönyve alapján izgalmas, feszült és szigorú dramaturgiára építő, erős krimiszállal operáló, abszolút közönségbarát alkotást ígér.

A 90 milliós állami támogatással alátámasztott produkció összköltsége Fehér tenyér-nagyságrendű, mivel a film egy fontos momentuma Dél-Kelet-Ázsiában játszódik. Szükség lesz tehát egy a költségek 10-15 százalékát fedező ázsiai koproducerre. A rendező a Szezon népszerűsítése közben már járt Szingapúrban, a megfelelő partnert azonban még keresik. Az 1 millió euro hiányzó részét Angelusz szerint nem lesz nehéz előteremteni, mivel a film igazi hi-tech környezetben játszódik majd, így a reklámozni kívánó cégek körében jól eladható lesz. Ezen kívül a stúdió egy B-pályázat benyújtására is készül, hiszen az MMK által megítélhető maximális összegnek csak egy részét nyerték el eddig.

Erdélyi Dániel második nagyjátékfilmje igazi csemegének ígérkezik. A Mélyből műfaja etno-horror. Az alapsztorit a Katapult 2003-mas forgatókönyvírói pályázatának győztese, Szabó Tamás jegyzi. A film egyelőre nem kapott állami támogatást, mivel azonban előkészítési támogatásban már részesült, kötelezően pályáznia kell. Mindazonáltal a teljesen képlékeny költségvetésből, viszonylag független produkcióként megvalósuló alkotás komoly külföldi segítségre számít, tekintve, hogy nyugaton a horror közkedvelt műfaj. Amint a pénz összegyűlik, a film máris foroghat. Az alkotók a szereplőlistán már csak néhány változtatást terveznek. A casting legfőbb szempontja az angol nyelvtudás, a Mélyből ugyanis annyiban kísérletinek tekinthető, hogy két nyelven forog majd. A magyar népmesei elemeket is tartalmazó új Erdélyi-munka helyszíne egy nógrádi falu és a közeli bánya.