2023. 07. 03. filmhu

Lázadó volt, nem elegáns szalonművész – Rényi András és Veiszer Alinda a Caravaggio árnyékáról

Elindultak a Nagylátószög stúdióbeszélgetései

Az európai festészet nagy megújítójáról, a korai 17. századi Róma botrányhőséről szól a Caravaggio árnyéka című kosztümös dráma, aminek kapcsán Rényi András művészettörténészt Veiszer Alinda kérdezte a Mozinet újonnan induló stúdióbeszélgetéseinek első adásában. A Nagylátószög a forgalmazó filmjeivel kapcsolatos témákat fogja rendszeresen körbejárni, az első epizód a cikkben megtekinthető.

Renitens bűnöző, polgárpukkasztó, meleg vagy biszexuális” – fontos-e tudni Caravaggio művészete kapcsán mindezt, kérdezi elsőként Veiszer Alinda a festő filmbéli ábrázolása kapcsán. Rényi András szerint Caravaggio élete szorosan összefonódott a művészetével, bizonyítottan megjelennek benne önéletrajzi elemek. Erre példaként hozza, hogy a festő karrierje mindössze 18 évet tett ki, és ebben az időszakban pont fegyverviselési tilalom volt érvényében Romában, de képein a szúróvágó eszközök mégis nagy szerepet játszottak. Rényi szerint renitens, önfejű ember volt, de nem ettől lett nagy művész. „Lázadó karakter volt, fantasztikus nagy újítója az európai művészetnek.

Köztörvényes bűnöző volt-e Caravaggio, akinek gyilkosság miatt kellett menekülnie Rómából? A művészettörténész nem nevezné őt bűnözőnek, a festő számláján a gyilkosságot megelőzően csak olyan „apróságok voltak, mint kocsmai verekedés”. Bizonyos értelemben tagja volt a római elitnek, egyházi és tehetős személyektől kapott megbízásokat, ismert embernek számított. Rényi szerint a film ezt egy kicsit ki is színezi. „Nem volt egy elegáns szalonművész”. A gyilkosságot nem tervezte el előre, egy utcai verekedés eredménye volt. Utána sokan próbáltak közbenjárni az érdekében a pápánál.

Caravaggio árnyéka / Fotó: Mozinet

A film egyik jelenetében az akadémiai festők, élükön Giovanni Baglione kritizálja Caravaggio személyét és alkotásait. Baglione egyik képén ördögként is megfesti Caravaggiót. „Az akadémiai ízlés megtestesítője volt, ami ellen Caravaggio lázadott” – jellemzi a rivális művészt Rényi. A filmből is kiderül, mennyire botrányosnak tarották Caravaggio Diadalmas Ámor című festményét annak nyers erotikája miatt. Ámort a hagyományos ábrázolásmód szerint egy nemtelen puttóként volt szokás elképzelni. Érosz, a szerelemisten nem lehet szerelmes, ő csak összenyilazza a szerelmeseket.

Caravaggio ebből az Ámorból egy érzéki, szexuális, kívánatos testet formál”. A kép nem a profán jellege miatt erotikus, hanem „a felületek miatt minden, ami érinthető, tapintható, az erotikushoz hasonló érzetet kelt.” A művészettörténész szerint erotikáról csak ott lehet beszélni, ahol, „szexuális tiltás van, tilos az érintés.” A kép legendáriumához tartozik, hogy művészi kvalitásai miatt nem semmisítettek meg, de elfüggönyözve tárolták.

A fény-árnyék alkalmazásán kívül mi volt még szokatlan az akkori festői iskoláknak és a közízlésnek Caravaggio képein?” A festő azt állította, hogy: „Az én képeimen mindent a természet festet”. A művészettörténész szerint viszont a művészetben nincs olyan, hogy természetes, hiszen mindent a művész állít elő. Ugyanakkor Caravaggio képein olyan közvetlenség jelent meg, amit előtte más nem volt képes létrehozni. Caravaggio képeihez nem kell magyarázat, maguktól fejtenek ki erős hatást a nézőre. A festő kockázatot vállalt azzal, Szent Pétert egy koldusról mintázta, a halott Szűz Máriát pedig a Tiberisből kifogott holttestről – Rényi szerint azonban ez nem polgárpukkasztás volt, hanem szintén a közvetlenséget szolgálta. „A hatása abból fakad, hogy egy holttestet hullaként ábrázol, nyers tárgyszerűségében.”

Mindennek ellenére miért tartozott a megrendelői közé az egyház? A szakértő szerint nagy konkurencia harc zajlott a festők között a megbízásokért, Caravaggio pedig egyszerűen jobb volt a többieknél. Az ellenreformáció idén próbálták visszacsábítani a népet a templomba, a hatásos festmények pedig ebben nagy szerepet játszottak.

Caravaggio árnyéka július 6-tól látható a hazai mozikban a Mozinet forgalmazásban. A Nagylátószög sorozat korábbi, vetítések előtti beszélgetései elérhetőek a YouTube-on.

A cikk a Mozinettel együttműködésben született.

Még több magazin

magazin

Hargittai László Pamacs: „Mi, vágók összetartó brancs vagyunk"

Interjú a Hunyadi-sorozat vágójával

Hargittai László „Pamacs” olyan rendezők filmjeinek vágójaként ismert, mint Szász Attila, Almási Tamás, Török Zoltán vagy Pigniczky Réka, emellett…

tovább

magazin

Az ember, aki a káoszból építkezik – Leos Carax Budapesten járt

Beszámoló a rendező mesterkurzusáról

A kortárs francia film emblematikus rendezője az 1984-es debütálás, az Egy fiú és egy lány óta mindössze öt egész estés filmet készített. Többek…

tovább

Hunyadi

Minden idők legdrágább magyar sorozata, a Hunyadi egy 10 részes dráma, amely a híres magyar hadvezér, Hunyadi János életét, sorsfordító csatáit és magánéletének fordulópontjait meséli el. A sorozat emellett nemcsak Magyarország, hanem Európa korabeli hatalmi viszonyait, politikai csatározásait is igyekszik bemutatni.

Vérontás, árulás és bujaság hajtja előre a magyar történelmet

Közel egymillióan nézték a Hunyadi nyitó epizódját

Hálás vagyok Hunyadinak, mert férfivé tett engem – A történelmi sorozat forgatásán jártunk

a teljes dosszié

MOZ.GO 2025

2025. június 18. és 21. között Veszprém, Balatonfüred és Balatonalmádi ad otthont az idei MOZ.GO - Magyar Mozgókép Fesztiválnak.

Közel 200 nevezés érkezett az idei MOZ.GO-ra

A Semmelweis lett a legjobb film a MOZ.GO-n

a teljes dosszié

Berlinale 2025

A 75. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál programjában három magyar alkotást is beválogattak: Sós Bálint Dániel Minden Rendben című elsőfilmje a Perspectives szekcióba kapott meghívást, Ladányi Jancsó Jákob Élő kövek című munkája a rövidfilmes versenyben szerepelt, Balogh Mirjána Wish You Were Ear című animációs kisfilmje pedig a Generations válogatásában szerepelt, majd Kristály Medvével távozott a fesztiválról. Helyszíni tudósítónk a nemzetközi filmes programban is elmerült.

Zaklatott magyar mozaikcsalád borzolja a kedélyeket Berlinben

Egy kazánházban is jobb áttelelni, mint a lesorompózott lakóparkban

Megcsillan az amerikai álom Jessica Chastain szeretőjének szemében

a teljes dosszié
 
Aki mibennünk nem bízik, az önmagában sem bízik. Aki mibennünk nem bízik, az a mi fényes jövőnkben sem bízik, és aki a mi boldog, fényes jövőnkben nem bízik, az áruló.

Virág elvtárs / A tanú

Oszd meg! Az összes idézet