Nemcsak a filmek versenyéről és vásáráról szól Cannes, az európai filmes témák szakértői kerekasztalokba tömörülve szakmai konferenciákon vesznek részt. A Variety Magyarországgal kiemelten foglalkozó cikkei közt az egyik legvitathatóbb a regionális filmalapokról szólt, s a téma érintettei kerekasztalbeszélgetésen tudósították egymást az EU-ban egyre nagyobb szerepet és jelentőséget kapó regionális gondolkodásmód filmes vetületéről. Ezen részt vett az iparági alapok megteremtésén munkálkodó pécsi, azaz Dél-dunántúli Regionális Filmalap vezetője Keresnyei János, akitől telefonon érdeklődtünk a találkozón elhangzottakról (amelyről a fesztivál honlapján is található cikk).

keresnyei_500
Keresnyei János

Keresnyei a pécsi szervezet mellett a CineRegio képviseletében is felszólalt. A pécsi filmalap kapcsán a kulcsszavak az iparágfejlesztés, az infrastruktúra és a filmzenei központ építése. Ha ez utóbbi elkészül, akkor lehet majd még többet hallani a filmalapról. Tágabb szakmai kontextusban pedig a filmfinanszírozás és a filmalapok jövőjéről beszélt Keresnyei. Az általános trendeket nem egyszerű megfogalmazni, mivel a CineRegióban érdekelt 32 filmalap mind különbözőképpen működik, mást ajánl, mást tud, nem nagyon lehet összevetni a gazdag német-osztrák filmalapok működését a pl. jelenleg  inkább infrastrukturális, szakmai háttérsegítséget nyújtani képes magyarokéval. Mindezek mellett alapvető kérdéseket vet fel a digitális átállás a mozik jövője kapcsán, s ebben a filmalapoknak is kiemelt szerep jut.

Mint Keresnyei elmondja, a mozik teljes digitális átállása véleménye szerint jóval közelebb van, mint gondolnánk. A nagy digitális hálózatok ugyanis sokkal olcsóbban tudják majd kínálni a technikai felszerelést (d-cinema és 3D), csakhogy ezzel együtt tartalmi szempontból erős preferenciáik lesznek. Mivel a felszerelésnek formátumbéli, kódolási korlátai lesznek, a vetített tartalmat a technika szolgáltatóinak akarata is meg fogja rostálni, ahogy ez most a kábeltévék esetében van. Aki nem tudja az adott formátumot, vagy a filmhez kapcsolódó elvárások nem teljesítik a technikabérlet üzleti modelljét, kiszorul a választékból. És a nagy, tőkeerős amerikai-hollywoodi  vagy európai szolgáltatók valószínűleg nem az európai független és szerzői filmek képviseletét látják majd el. Itt jönnek majd be a regionális filmalapok, amelyeknek támogatniuk kell majd az európai filmet, az azokat játszó mozikat, ezt az EU-nak át kell gondolnia. A lehetséges utak egyike a digitális mozik támogatása az európai filmek vetítéséért. 

A regionális filmalapok az iparág fejlesztésével  munkahelyeket teremthetnek, s az Európai Unióban fontos szubszidiaritás elvén  a regionális filmgyártás, a digitális tartalomgyártás jövőjében való részvétel a feladatuk, vagyis "a regionális gondolkodás egyre nagyobb és nagyobb teret kap, reméljük nálunk is".