A verseny és ami hozzá kapcsolódik

Mint azt Vezér Éva a Magyar Filmunió ügyvezető igazgatója elmondta, büszkék lehetünk a Cannes-i jelenlétünkre. Említést tett a korábbi évek sikereiről, például Mészáros Péter (Eső után) Arany Pálmájáról vagy Antal Nimród Kontrolljáról, amelyet a fesztivál és az ott elnyert Ifjúsági Díj indított el diadalútján. A Cannes-i Filmfesztivál idei hivatalos programjában egy rövidfilm és egy játékfilm szerepel. A rövidfilmek versenyében nyolc vetélytársával együtt indul az Arany Pálmáért Kenyeres Bálint munkája, az Inforg Stúdió, a Duna Műhely és a Windmill produkciójában készült Before Dawn. Az Un Certain Regard 22 alkotást vonultat fel, ahol Magyarországot Mundruczó Kornél Johanna című operafilmje képviseli. A film a T.T. Filmműhely és a Proton Cinema produkciójában készült, producerei Tarr Béla és Petrányi Viktória. Mundruczó ezzel a filmjével immár harmadszor van jelen Cannes-ban. Két évvel ezelőtt a Rendezők Kéthetében mutatták be a Johanna előképéne kis tekinthető A 78-as Szent Johannája című rövidfilmjét, míg a múlt évben a Cinéfondation válogatásában szerepelt a Kis Apokrif No.2. A fesztivál hivatalos programja mellett a Rendezők Kéthete (Quinzaine des Réalisateurs) rangos bemutatkozási lehetőséget biztosít Kardos Sándor Résfilmjének, amely szintén az Inforg Stúdió produkciója. A Kritikusok Hete (Semaine de la Critique) Európa rövidben címmel megrendezett külön programon pedig Tóth Barnabás Vonaton című rövidfilmje szerepel.

Immár negyedik alkalommal vesz részt a Magyar Filmunió a European Film Promotion (EFP) által szervezett Producers On the Move programban. Ebben az évben 19 különböző európai tagországából vesznek részt producerek a három napos intenzív rendezvénysorozaton, ahol a konzultációkon kívül lehetőség nyílik a kapcsolatépítésre is. Hazánkat Muhi András, az Inforg Stúdió vezetője képviseli, akinek két játékfilm projektje szerepel a programban. A fesztivállal párhuzamosan zajló filmvásáron a forgalmazók több magyar filmből szerveznek vetítéseket, amelyek célja természetesen a filmek értékesítése. A filmvásáron vetítésre kerül Mészáros Márta A temetetlen halott, Pejó Róbert  Dallas Pashamende, Gauder Áron Nyócker és Mundruczó Kornél Johanna című filmje.

A tavalyi év pozitív tapasztalatai alapján a Magyar Filmunió a MOKÉP - Hungarofilm Divízióval karöltve ismét felállítja a Magyar Pavilont. A pavilon lehetőséget kínál arra, hogy a szakmai szervezetek, többek között a MEDIA Desk, az Eurimages iroda, a Nemzeti Filmiroda, a Magyar Filmlaboratórium képviselői, és a fesztiválon tartózkodó magyar producerek, forgalmazók, filmvásárlók, újságírók számára találkozóhelyet, információs pontot kínáljon a fesztivál teljes időtartama alatt. A pavilonban a külföldi érdeklődők kazettán vagy DVD-n megtekinthetik a legfrissebb magyar filmtermést, illetve lehetőségük van üzleti tárgyalások lefolytatására is. A pavilonban a filmek mellett megtalálható lesz számos új kiadvány, a fesztivál programjaiban résztvevő filmek ismertető anyagai, az erre az alkalomra megjelenő legfrissebb Filmunió hírlevél, a hagyományos angol nyelvű Filmfüzet a legújabb játékfilmterméssel, illetve a Hungarian a magyarországi cégekről, szervezetekről, statisztikai adatokról szóló Film Guide frissített kiadványa. Ezen kívül a Magyar Filmiroda és a MEDIA Desk együttműködésében készülő Hungarian Film 2005 című kiadvány szintén hozzáférhető lesz a magyar pavilonban.

A fesztivál ideje alatt számos tanácskozás, szakmai program zajlik, így többek között május 17-én az ún. Európa nap, az európai kulturális miniszterek tanácskozásának napja, tájékoztatót tart az Európai Audiovizuális Obszervatórium, a MEDIA Plus pavilonja folyamatos információt szolgáltat a MEDIA program pályázatairól ill. képzési programjairól, a koprodukciós tárgyalások előmozdítását szolgálja a Producers’Network. Természetesen a további fesztiválszereplések sorsa is eldől majd. Az már biztos, hogy a A temetetlen halott utazik Karlovy Vary-ba, a további alkotásokról, illetve a további fesztiválokról, mint Locarno, Velence, San Sebastian, Montreal, az American Film Institute mustrája, még folynak a tárgyalások.

Filmjelenlét

Az alkotók egy-egy mondatban reagáltak a fesztiválszereplésre. Kenyeres Bálint az angol címválasztás indokolta, méghozzá azzal, hogy várható volt, hogy a Before Dawn külföldön debütál. Kardos Sándor elfoglaltságaira hivatkozva mondta le az utazást, hiszen Groó Diánával dolgozik, méghozzá egyszerre két filmen. Tóth Barnabás visszaemlékezett előző két Cannes-i élményére: először a Gyerekgyilkosságok főszereplőjeként, másodszor főiskolás ösztöndíjjal járt a fesztiválon. Mundruczó Kornél pedig megígérte, ha adottak a lehetőségek, tudja tartania „két és fél évenként egy film” tendenciát. Muhi András arról beszélt, mekkora boldogság, hogy éppen Kenyeres Bálint filmjével utazhat Cannes-ba, hiszen az Inforg annak idején a Zárással kezdte meg működését. A Résfilmhez pedig csak annyit fűzött hozzá: A kis Valentino óta tudja, hogy Kardos zseniális, ahogy Mundruczóban sem lehet csalódni. A producer szerint az idei Cannes-i jelenlét is azt mutatja, hogy létrejött egy összetartó új filmes nemzedék. Ezért fontos a Filmtörvény, ami az első két évben hasonlított az ígéretekhez, s csak remélhető, hogy a megerősödött „magyar újhullámot” nem söprik el a filmvilág legfrissebb botrányai. Ehhez kapcsolódóan Durst György, aki ezúttal csak társproduceri minőségben jelent meg az eseményen, kiáltványt intézett a jelenlévőkhöz. A kisfilm védelmében felszólaló producer röpiratában nem kért többet, mint annak idején a BBS: a kisfilmesek kapják meg azt az összeget, ami egy átlag magyar nagyjátékfilm költségvetésének felel meg – ez ma 200 millió forint. Végül felhívta a figyelmet arra, hogy ha a műfaj nem részesül méltó megítélésben, nagyon nagy baj lesz.


Résfilm – „A filmkép filozófiája”

Kardos Sándor egészen különleges technikára építette fel filmjét. A Résfilm kizárólag célfotókból áll, azaz célfotókamerákkal felvett jelenetekből. A kísérlet a világon egyedülálló és rendkívül egyedi. Mint azt az elsősorban operatőrként megismert rendező a filmhunak elmondta, az ötlet már 6-7 éves. Az alapkoncepció, hogy a valóságot a szem becsapása által ábrázoló film keltette térélmény ne legyen annyira konkrét. Mivel a célfotón ábrázolt valóság sohasem létezett, nincs köze a tapasztalathoz. Tulajdonképpen nem is technikai, inkább filozófiai kísérletről van szó. A szerkezet filozófiája, hogy ha minimálisra szűkítjük a lehetőségeket, a mögött akaratlanul is filozófiai háttér nyílik. Ez esetben, ahogy Berkeley mondta: létezni annyi, mint érzékelni vagy érzékelve lenni.



Amikor megvolt a forma, meg kellett tölteni tartalommal, azaz egy finom szövésű, mögöttes jelentéssel bíró irodalmi művel. Akutagawa Ryunosuke Zsebkendő című munkája 3-4 hónapos keresés eredménye, s többek között egy ókori kínai elbeszélést és egy Rilke-novellát „ütött ki a nyeregből”. Az, hogy a feldolgozott anyag teljesen más kultúrkörbe tartozik, még direkt jót is tett a filmek, hiszen az alapvetően az európai közönségnek szól, s minél távolabbi valami, annál jobban rálátunk, ahogy Isten a világra – hangsúlyozta a Résfilm alkotója. Kardos, aki jelenleg Groó Diána két filmjén dolgozik egyszerre, s ezért nem lesz jelen filmje világpremierjén, nem akar mindenáron rendezni. Akkor vált „filmes perspektívát”, ha ötlete van, s minden összeáll a megvalósításhoz. Most például arra vár, s ha kell, évekig, hogy egy egészen különleges nagyjátékfilmhez kapjon támogatást. Az alkotás voltaképpen a legtöbb filmben szereplő magyar színész, Páger Antal, különböző szerepeiből új dramaturgiára összevágott egészestés lenne. S hogy mindez ne legyen ilyen egyszerű, a jeleneteket Kardos egy tipikus testvérsztorira szeretné felfűzni.


Simósok után zsombolyaisok?

Az idei Cannes-i fesztivál külön érdekessége, hogy az ott szereplő négy magyar alkotásból hármat a Zsombolyai-osztály egykori növendékei jegyeznek. Mundruczó Kornél és Kenyeres Bálint mellett Tóth Barnabás sokszorosan díjazott Vonaton című filmje is utazik, hogy a Kritikusok Hete külön programján vegyen részt. A rendező nemcsak ezt emelte ki érdekességként, de azt is, hogy a filmet már tavaly nevezték a versenyprogramba, s hogy nem jutott be, így tulajdonképpen „hátsó kapun” került a mustrára. Maga a kisfilm, amit a szintén fesztiválozó Szerelem meg hallal együtt nem válogattak be a Szemlére, a francia Nisi-Masa nevű szervezet évente kiírásra kerülő pályázatán nyert 2500 eurot 2002-ben, amit egy másik francia cég, illetve maga az alkotó egészített ki 10 ezer eurora. Ebből forgott le a 10 perces alkotás 2003-ban, az utómunkálatokat pedig már az MMK is támogatta.

A Vonaton az Angers-i Elsőfilmes Filmfesztiválon debütált, azóta Franciaországban már forgalmazzák, s több tévécsatorna megvásárolta. Az ifjúfilmes szerint a film sikere abban rejlik, hogy bár szakmailag talán kevésbé maradandó, mégis üdítő színfolt a nyomasztó és mély gondolatokat felvonultató, néhol művészieskedő kisfilmes mezőnyben. Ezért is van, hogy általában a közönségdíjakat gyűjti be a fesztiválokon. Tóth Barnabás egyébként továbbra is megmarad a Chaplin és Woody Allen képviselte elgondolkodtató nevettetés vonalán, noha a Szemlén bemutatott Kiállítással már kicsit komolyabb hangot ütött meg. Tervei között szerepel egy nagyjátékfilm is, ami ha minden jól megy, akár már jövőre foroghat. A frusztrált kamasz „egynyári önismereti tréningjét” bemutató egészestés forgatókönyve egyelőre az Angers-i és a Katapult által szervezett forgatókönyvírói workshop szárnyai alatt fejlődik. Noha a pályázati és leadási határidők szorítóak, a rendező elkíséri filmjét a mustrára. Ugyan szerinte egy hatalmas gépezetről van szó, ami jórészt a sztárokra összpontosít, de ha találkozik csak két érdekes emberrel, s lát csak két jó filmet, már akkor is megérte a kiruccanás.