Harry új kalandjai biztos sikernek
számítanak 
Az MGM és a Dreamworks volt az utolsó két stúdió, melyek nem voltak részei nagyobb vállalatoknak, de tavaly ezeket is eladták a Sony Pictures által vezetett konzorciumnak, illetve a Paramount Pictures-nek. A jól megfizetett stúdióvezetők igyekeznek megőrízni a status quo-t, még akkor is, ha a mozijegy- és a DVD-bevételek csökkennek, és a digitális forgalmzás új üzleti feltételeket teremt a piacon.

Mint annak idején, amikor Hollywood a költséges szuperprodukciókban és többmillió dolláros hirdetésekben megtalálni vélte a győztes képletet, úgy tűnik, itt az ideje az újabb szemléletváltásnak. A stúdióknak egyelőre nincs biztos válasza a jelenleg zajló eseményekre. A nyári pangás után azt várták, az évvégi óriásfilmek, mint az új Harry Potter és a King Kong majd kiegyensúlyozzák a mérleget. De a 2005-ös jegybevételek mégis több mint 5%-kal elmaradtak az előző éves eredménytől. 

Egyes feltételezések szerint nem is annyira a filmek színvonalával volt a baj, hanem inkább a moziknak konkurenciát jelentő egyéb médiacsatornákkal nem tudták tartani a versenyt. A szűkmarkú filmszínházak sem segítették a gyártókat, és nem csalták el a házimozi elől az embereket a filmelőzeteseknél valamilyen erősebb reklámfogással.

Robert Iger és a Hihetetlen
család
A legnagyobb befolyású stúdiókvezetők és sztárszínészek 2005-ös mérlegéről a Reuters készített felmérést.

Steve Jobs és Robert Iger

A digitális jövő az éveken át húzódó előrejelzések után megérkezett. Az Apple és a Disney októberben megnyitotta digitális forgalmazói csatornáját, és az iTunes-on keresztül olyan főműsoridős programokat tesz elérhetővé, mint a nálunk is vetített Született feleségek és a Lost - Eltűntek.  

Ennek a radikális lépésnek a gyors sikere a dominóelv szerint fejtette ki hatását, és más cégek is helyezkedni kezdtek a piacon. A  Disney új stúdióvezetője, Robert Iger azon igyekezetét mutatja, a következő évtizedben Hollywoodot megrengető forradalmi változások úttörője kíván lenni. Ennek jele a Pixar-ral kötött együttműködés is.

Az iPod és az iTunes létrejötte az első alapvető lépés az elkerülhetetlen felé: a jóminőségű letölthető mozi irányába. Iger tévés háttere egyébként nagyban csökkentheti annak kockázatát, hogy alternatív terjesztői modelljeivel magára haragítja a moziforgalmazókat és a tévétársaságokat.    

Steven Soderbergh és George Clooney

Amint közös cégüknek, a Section Eight Ltd.-nek a  Warner Bros. Pictures-szel létrejött az üzlete, bebizonyosodott, hogy a nagy stúdiófilmekkel is fel tudják venni a versenyt: az Ocean's Eleven és az Oceans Twelve sikere mellett olyan kockázatos függetlenfilmekkel is, mint George Clooney második rendezése, a 8 millió dollárból készült Good Night, and Good Luck című fekete-fehér életrajzi dráma.

Geroge Clooney és David Strathairn
Szintén hozzájuk fűződik Steve Gaghan provoktív terrorista drámája a Közel-Keletről (Syriana), valamint Soderberg második világháború utáni misztikus filmje (The Good German), mindkettő Clooney főszereplésével. "Úgy érzem, kidugtuk a fejünket", fogalmazott a színész-rendező, "annak ellenére is, hogy ezekkel a filmekkel nem pénzt akartunk keresni. Minden abból a meggyőződésből indul, hogy ezt most meg akarjuk csinálni, és reménykedünk, hogy megtaláltuk a megfelelő hangot."

Mark Cuban és Todd Wagner

A 2929 Entertainment lázadó nagykutyái Soderbergh-et is megnyerték maguknak, hogy példát mutassanak a lassú stúdióknak, hogyan is kellene kinéznie az új forgalmazási mintának. Radikális elképzeléseiket most januárban kezdik megvalósítani, Soderbergh kisköltségvetésű digitális filmjével, a Bubble-lal, méghozzá egyszerre a Landmark Theater moziláncolatuk vásznain, DVD-n és a HDNet nevű kábelcsatornájukon.

Alan Horn és Jeff Robinov
 
A Warners vezetői filmjeik megbízható minőségével, és gondosan menedzselt franchise-mozikkal (Batman Begins, Harry Potter 4) kívánják pozíciójukat megőrizni. Ezen túl kissé bizarr remake-jeiktől kapták 2005 legnagyobb bevételeit (Charlie és a Csokigyár, Hazárd megye lordjai). 2006-ra két nagyszabású tervük van: egy újabb remake, Wolfgang Petersen óceánjáró kataszrófafilmje (Poseidon), és Bryan Singer Superman Returns című mozija.

James Schamus és David Linde

Mióta A pingvinek vándorlása több mint 77 millió dollárt kaszált a mozikban, a stúdiók kezdik felismerni, hogy néhány specifikus filmterület gazdaságilag nagy hajtóerőt rejthet. Az NBC Universal tulajdonában lévő Focus Features-nek például álomszerűen sikerült a 2005-ös év. Három filmjük is jó eséllyel indulhat az Oscar-versenyben. Ennek okai között talán az első, hogy az egyik stúdióvezető (Schamus) forgatókönyvíró és veterán független producer. Linde pedig a hazai és nemzetközi forgalmazásban kifogástalan szakember.

Itt még együtt A törvényen kívüli
című filmben 2003-ban
Ang Lee Brokeback Mountain című filmje, Fernando Meirelles mozija, a The Constant Gardener (Az elszánt diplomata) és a legújabb Jane Austen-feldolgozás, a Büszkeség és balítélet mind a közönség mind a kritikusok kegyét világszerte kivívta. Habár a Focus önállóságot élvez, sikere nagyban köszönhető a Universal főnöke Stacey Snider lelkes támogatásának.

Orlando Bloom és Heath Ledger

A Reuters szerint Bloom számára Heath Ledger lehetne a jó példa, hogyan élessze újra a Mennyei királyság és az Elizabethtown után mélypontra került karrierjét. Ledger számos kiváló moziban bizonyított: a Brokeback Mountain-ben egy nyomottlelkű, szűkszavú cowboyt alakít (ezzel megnyerheti első Oscarját is), a Grimmben és a Dogtown uraiban komoly karakterszínészi kvalitásairól tehetett tanúbizonyságot, kalandorként pedig Lasse Hallström Casanovájának főhőseként mutatkozott be. Úgy tűnik Orlando számára is hasznosabb lenne, ha a nagy stúdiófilmekkel szemben a független mozik terepén keresne magának szerepeket.

Tom Cruise és Russell Crowe

A nyáron mindkét tehetséges színész a figyelem középpontjába került a hírességektől megszállott médiában. Sokak szerint azonban a sztárok gondosan felépített személyiségét kár volt rombadönteni egyetlen meggondolatlan tettel. Cruise heteroszexuális kapcsolatának demonstrálásában, Crowe pedig a New York-i hotelben elkövetett tettleges bántalmazással követte el az év baklövését. Egyiküknek sem lesz könnyű kiszállni végtelenségig ismételgetett melléfogások árnyékából.

Cruise még egész jól megúszta, Spielberggel készített új filmjük (Világok harca) jól jövedelmezett, de Crowe sem a bevételeket, sem az Oscar-díjakat illetően nem lehet A remény bajnoka. A jövő év Cruise számára a Mission Impossible 3. része miatt lehet fontos, míg Russel Crowe újra Ridley Scott-tal (A Good Year) próbálhat meg a tavalyinál jobb évet csinálni magának.  

Angelina Jolie és Brad Pitt

Elég teret hagynak a
találgatásoknak
A sikeres Mr. & Mrs. Smith után a románcukról is elhíresült páros 2006-ban is tovább fejlesztheti karrierjét. Jolie Matt Damon mellett fog játszani Robert De Niro CIA-s thrillerjében (The Good Shepherd), Pitt pedig Cate Blanchett-tel házasodhat a 21 Gram-ot rendező Alejandro Inarritu Babel című filmjében, és a törvényenkívüli westernhős szerepében is láthatjuk a The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford című alkotásban. A páros mindemellett ügyesen használa a sztármédiát, jótékonysági akciókkal szerelik le az ellenszenveket, és ráadásul mindig elég teret hagynak a találgatásoknak, hiszen egészen különböző filmszerepekben mutatkoznak meg.

Michael Lynton és Amy Pascal

A Columbia és a Sony Pictures számára 2005 kifejezetten gyenge év volt, olyan túl költséges bukásokkal, mint a Lopakodó, az xXx2 - A következő fokozat, a Zathura, a 85 millió dollárból kihozott művészfilm, az Egy gésa emlékiratai, valamint a szintén várakozáson aluli Földre szállt boszorkány című romantikus vígjáték Nicole Kidman-nel.

És mint az megjósolható volt, a sokat kritizált stúdióvezetők azt tették, amit ilyenkor a legtöbben tennének: lecserélték marketinges vezetőiket. 2006-tól leginkább Ron Howard rendezését A Da Vinci kód adaptációját remélhetik biztos sikernek, Tom Hanks-szel a főszerepben.

Steven Spielberg és Peter Jackson

A két nagy rendező nem könnyű fába vágta a fejszéjét, és filmjeik erősen megosztják a közvéleményt. Spielberg nem is választhatott volna bonyolultabb és érzékenyebb témát. A München egyesek szerint túlságosan felszínesre sikeredett, míg mások gondosan megmunkált morális drámáról beszélnek. A jegypénztáraklban mindenesetre nem lesz nagy durranás, de a rendezőnek ezúttal nem is ez volt a célja.

A Gyűrűk ura sikere után a Universal ajánlata Jackson számára visszautasíthatatlan volt: a King Kong. A rendező különc szeszélyeit 207 millió dollár segítségével a világ másik felén elégíthette ki egy 3 órás különleges effektekben bővelkedő mozi formájában. Sokak szerint a stúdió bölcsebben tette volna, ha megrövidítteti Jacksonnal a filmet egy tökéletesebb eredmény céljából. Persze sokan úgy vélik, még így is több szenvedély és felüdülés van a filmben, mint amit más rendezők egész életművükben képesek vászonra vinni.   

2005 legnagyobb sikere természetesen a Star Wars 3. epizódja volt, 380 millió dollárt söpört be, ami után mindenki eldöntheti, nem lenne-e jobb most már tényleg a független filmezésben keresni a boldogulás új útjait.