Cél: három nagyjátékfilmmel a Szemlén

A Duna Műhely a 2007-ben soron következő Filmszemlére három nagyjátékfilmmel készül, amelyek közül az egyik a Stammbuch, Mészáros Péter tévéjátéka. Ennek indítása nem biztos, csak abban az esetben kerül rá sor, ha úgy, mint 2005 februárjában, a 37. Szemlén ismét lesz tévéfilmes verseny. Ezen kívül Szemző Tibor munkája és – egyelőre videóváltozatban, verseny kívül - a Buharovok produkciója lesz látható a legnagyobb hazai filmes fiesztán.

Már fényelik
Az élet vendége - Csoma legendárium
A Duna Műhely sajtóközleménye szerint „Végéhez közeledik a Csoma legendárium”, amelynek végleges címe az Élet vendége. A film befejezése idén várható, bemutatója a jövő évi Filmszemlén lesz. Jelenleg Szemző Tibor filmjének hangutómunkája folyik, és a képek fényelését folytatják. Mint arról hírt adtunk egy rögtönzött sajtótájékoztatón, egy időben készül el a magyar és a nemzetközi verzió, ez utóbbihoz Suzannah York „kölcsönözte“ hangját. Különleges filmélmény, varázslatos zenei szerkezet, egy igazi filmes élmény Töröcsik Mari közreműködésével.“

Ezen kívül valószínűleg a Szemlén már láthatjuk a befejezéshez közeledő, három éve készülő Egyetleneimet. Nemes Gyula filmje azonban még rengeteg képi- és hangutómunka vár. „Több mint háromezer vágás, egy hosszú klipp, nemcsak zenei értelemben. A szabálytalan szerelmesfilm főszereplői Tóth Orsi és Kovács Krisztián. A film operatőre Dobóczy Balázs, akire még nagy feladatok várnak a képek véglegesítésében“ – olvasható a közleményben.

„Mindkét filmet szeretnénk nemzetközi fesztiválokra is elvinni, például Berlinbe – tette hozzá Durst Görgy -, az Élet vendégét, az Egyetleneimet és néhány kisfilmünket a fesztiválra filmeket beválogató szakembereknek fogjuk bemutatni, akik a hónap végén érkeznek Magyarországra.”

Még készül az Álomvadászat, a Chytera és a Fövenyóra

Hevesi Nándor és Szilágyi Kornél vagyis a Buharovok Álomvadászata szintén a véghajránál tart. Ugyan nem fog versenyezni az idén, „várhatóan a jövő évi Szemlén mutatkozik majd be”, de valószínűleg videóváltozata látható lesz 2007 februárjában. „Az alkotópáros Super8-ra készülő filmjének forgatásából még hátra vannak a budapesti jelenetek, a végleges 35 mm-re készülő kópiát április-májusra ígérik az alkotók.“

„Arra számítunk, hogy február végére, március elejére befejezzük a Cytherát, Mészáros Péter filmjét, amit szeretnénk a következő Cannes-i válogatón bemutatni“ – részletezte a Műhely terveit Durst.

Hétköznapi szerelmi tragédia
Forgatják a Cytherát
„Már egy évvel ezelőtt elindult a film forgatása, de közben leállt – olvasható a stúdió kiadványában. Ez idő alatt a rendező elkészítette Stammbuch című tévéfilmjét, és most ősszel újra nekiállt a Cythera című hétköznapi szerelmi tragédiáját folytatni. Október 31-e volt a Cythera első forgatási napja, ezt követően még körülbelül két és fél héten át veszik fel a filmet Budapesten és Székesfehérvárott. Az anyag november végén kerül vágószobába, ahol Czakó Judit vágó közreműködésével február végére állhat össze a Marosi Gábor által készített képek sora filmmé.“

Legtöbb munka a koprodukcióban készülő Fövenyóra című filmre vár, amely Dursték egyik legnagyobb vállalkozása. Összesen 130 millió forintból gazdálkodhatnak, amelyből 50 milliót a magyar fél, a fennmaradó 80-at pedig a belgrádi illetőségű ART and POPCORN produkciós iroda fedez.

„A film Danilo Kis önéletrajzi munkájára épül, amelyből Tolnai Szabolcs írta a forgatókönyvet – mondta az előkészületeknél tartó Fövenyóráról Durst. Az események a negyvenes évek végén játszódnak, és a stáb a Vajdaságban fog forgatni. Egyelőre még nem végleges a színészek névsora, tárgyalunk többek közt Molnár Piroskával, Rajhona Ádámmal és Cserna Andrással is.“

„Pohárnok Gergely lesz a film operatőre, mivel a Fövenyóra fekete-fehérre forog, bár a két-három éve húzódó produkció eleinte színes nyersanyagra készült volna. Az első képkockákat december 10-én vesszük fel Jugoszláviában.“

Kisfilmek a Dunában

A Duna Műhely idén ősszel tíz produkciót készít, amelyből többet indítani szeretnének a 37. hazai filmes seregszemlén. Közülük október 22-én befejeződött Sopsits Árpád Forgás című kisjátékfilmjének felvétele, a filmet a jövő évi Filmszemle előzsűrijének kedvező döntése esetén a versenyprogramban kívánják bemutatni. Az operatőr Szatmári Péter volt.

Hevesi Nándor és Szilágyi Kornél legújabb kísérleti filmjét Az egyvezérszavas védelem címmel láthatják majd a Buharov-rajongók. Csáki László-Pálfi Szabolcs Egerszalók címmel készített filmet, amelynek végső munkafázisai befejeztével a kópia a Szemlére lesz kész.”

Dosztojevszkij Budapesten
Hét hónappal később forgatásán
„Béres Dániel Hét hónappal később címmel készít kisjátékfilmet Dosztojevszkij A félkegyelmű című művének felhasználásával.” A forgatás november 2-án kezdődött, és három napig tartott, az operatőr Fillenz Ádám.

„November 20. körül kezdődik Dyga Zsombor Borítás című kisjátékfilmjének forgatása, Marosi Gábor operatőr és a megszokott Dyga-csapat közreműködésével. A film alapján előre láthatólag új oldalát ismerjük meg a rendezőnek. Ugyancsak ebben az időszakban készül majd Madarász István Előbb-utóbb című időutazós–háborús kisfilmje.”

„Tolnai Szabolcs Az erdő című kisfilmjének utómunkálatai zajlanak, a film operatőre Cs. Nagy Sándor.“ Cs. Nagy emellett rendez is, A kakas éve címmel forgatja filmjét, amelyben Lukács Dávid az operatőr, és amelynek elkészítésében Dr. Máriás Béla író és Vágvölgyi András is részt vesz.

„Vizi Mária József Attila Óda című művére készített versfilmjével és Medgyesi Gabriella Szabad vagyok című, Grencsó Istvánról készített portréjával készül a Durst-csapat a Szemlére, de reményeik szerint a IV. Filmtett-Duna Műhely táborban készült kisfilmeket is láthatja majd a közönség. Vélhetően a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatóival közösen készített filmek közül is bemutatásra kerül majd néhány.“

Átgondolandó célok, támogatási arányok

Reagálva a producerek és rendezők nemrég felélénkült vitájára, Durst túlzottnak tartja a filmek támogatására megpályázható pénzek 70-30%-os normatív-szelektív elosztását. A műhelyvezető ugyanakkor nehezményezte, hogy normatív támogatás egyáltalán nem jár a kis- és dokumentumfilmeknek, a 20%-os közvetett állami támogatás pedig főként bérmunkáknak és a koprodukcióknak kedvez. „Mindez nagyon hasznos a hazai szakembereknek és a filmiparnak, de kedvezőtlen lehet a filmművészetnek. Át kellene gondolni, hogy miként érdemes támogatni a külföldi pénzek bevonásával készülő produkciók megvalósulását és a magyar filmeket. A hazai alkotások képviselte értékeket meg kell őrizni, a piaci alapon történő támogatás azok elsorvadásához vezet.“

A jelenleg külföldi filmfinanszírozók megkeresésével foglalkozó független producer kivár, mert tapasztalatai szerint a hazai pénzforrásokból kiszámíthatatlanul érkeznek a megítélt összegek. Durst azzal is „kívülállónak“ számít, hogy egészestés játékfilmjeinek megvalósítása során egy nagyságrenddel kisebb összegben gondolkodik, szerinte néhány tízmillióból is le lehet forgatni egy másfél–kétórás filmet, szemben a százmilliókból gazdálkodó produkciókkal.

Végül a Cottbus-ba utazó producer elmondta, hogy a németországi eseményen éppen Magyarország mutatkozik be, és ezt az alkalmat is szeretné felhasználni, hogy külföldi pénzeket vonjon be saját produkcióiba.