Grabovszky megmozdul
„Augusztusban láttunk hozzá az animáláshoz, a Macskafogó 2. várhatóan 2007 nyár végére, ősz elejére készül el és a tervek szerint decemberben kerül mozikba.”
Rendszerint szinopszis, majd irodalmi forgatókönyv után készül el egy rajzfilm képes forgatókönyv változta, storyboardja – avat be az előkészítés részleteibe az első Macskafogót is rendező Ternovszky Béla. A következő lépésben felveszik az előhangokat vagyis a dialógusokat, amit összedolgoznak a storyboarddal. A rajzfilmek ekkor nyerik el hozzávetőlegesen véglegesnek szánt hosszukat és karakterüket. Ilyenkor lehet korrigálni, jeleneteket kivágni, megcserélni, hangsúlyok eltolásával egyensúlyba hozni az alkotást. Ezt követi a 8-10-15 fő bevonásával készülő ceruzarajzos munka, amely során megszületnek a layoutok. Ekkor a figurák, tárgyak mellett kialakulnak a „kameramozgások” és hátterek is. Mindezek után kezdődik az animálás, vagyis a szereplők és környezetük „megmozdítása”.
Bemutatkozik a Négy Gengszter |
Maga az animáció is több részfeladatot jelent. Egyrészt a színészek dialógját a megfelelő szájmozgással lekövetni, másrészt a figurák akcióit, mozgását megrajzolni. A színészek jelenetenként elmondják szövegüket, mozgásukat lekövetik. A rajzokat letisztázzák, a végeredményt pedig számítógépbe szkennelik. Ezután a figurákat kiszínezik, majd a háttérrel, a kívánt kamera mozgással együtt elnyerik végső formájukat Következő fokozat a hangosítás, bizonyos jelenetek előre gyártott zenére készülnek, más dallamsorokat pedig a kész képszekvenciák után komponálnak meg, és jöhet a különféle hangok, zörejek keverése.
Idős és fiatal generációt egyesít a Macskafogó 2.
A film alapvetően követi a „hagyományokat”, ennek jegyében a figurák többségét Maros Zoltán figuratervező találta ki. (Az első rész leforgatását követően vezető szakember vált belőle Párizsban a Disney stúdióban.) A forgatókönyvet Nepp József írta, aki számos rajzfilmet és sorozatot - mint például a Mézga-család – rendezett. Szintén a régi csapat tagja Szórády Csaba is, de az idősebb alkotók mellett a fiataloknak is jut játéktér, Csákovics Lajos és Weigert Miklós frissen végzett alkotó vesz részt a kreatív munkában. Maros Zoltán mellett a Szórády-Csákovics páros a karakterek véglegesítésében is kivették a részüket.
Egy korábbi híradásból kiderül, hogy a történet a Macskafogó néven emlegetett fémbulldog feltűnése után mintegy húsz évvel játszódik, amikor már csak a világ egy eldugott részén él egy csoport neveletlen, azaz átneveletlen macska. A folytatásban is feltűnik majd Grabovszky, de Ternovszky Béla szerint nem lesz olyan központi szereplő, mint az első epizódban, vagyis vélhetően ezúttal nem ő fogja egyedül megmenteni az X bolygó egereit.
Egy másik Ternovszky Béla-Nepp József siker |
Ternovszky Béla nemcsak a Macskafogó folytatását, hanem egy másik, hazánkban kultuszstátusznak örvendő sorozatot szeretne leforgatni, a már említett Mézga családot. „A Macskafogó miatt a Mézgáékat félretettem.” Ez nem azt jelenti, hogy utóbbi rajzfilm nem készül, jelenleg Lehotai Zoltán epizódrendező vette át a munkálatokat, így az MMK-tól elnyert összeg felhasználása a pályázati feltételeknek megfelelően történik. A fiatal és az idősebb nemzedék között Lehotai a középgenerációt képviseli, az utóbbi években reklámfilm-animációkat készített a legnagyobb hazai távközlési cégek számára.
Metálfény és bőr ülés
Annak ellenére, hogy a Macskafogó 2. az első rész képi hagyományait őrzi a gyártás során már nemcsak kézi rajzok láthatók. A 3D-s számítógépes animációs technika elsősorban a kameramozgásokhoz, a hátterek elforgatásához szükséges. Valamint különféle gépek, járművek, apróbb tárgyak megjelenítéséhez, mozgatásához, amelyek kézi rajzolása nehezebb és fárasztóbb. „Maga a látvány nem lesz 3D-s, a rajzfilm kétdimenziós hatású lesz. Őrizzük a klasszikus formát, fontos szempont az eredetihez való hasonlóság. Olyan ez mint egy Mercedes. Az húsz évvel ezelőtt is Mercedes volt, csak most metál fényt és bőr ülést kapott. Persze lehet, hogy sokan az „old timert” szeretik.”
Safranek éppen fürdőszobai balesetsorozat előtt |
Amellett, hogy a legújabb 3D-s technikák sok”favágó” munkát spórolnak meg az alkotóknak, és kiküszöbölnek olyan korábbi hibákat, mint villogás vagy rétegszínugrás, újabb nehézségeket generálnak. A számítógépeknek vonalakkal pontosan lezárt részekre van szükségük ahhoz, hogy a színezést elvégezzék, különben a színek „kifolynak” az alakokból, tárgyakból. Korábban ez a kézimunka idejében nem fordulhatott elő. Így egyfelől kell egy rajzi ellenőr, másrészt a képek kifejező ereje, stílusa veszíthet gazdagságából, frissességéből.
Az X-bolygón játszódó macska-egér játék tehát 2007 decemberében kerülhet mozikba.