Kapcsolódó anyagok

A Megafilm irodája elől indul a sajtóbusz a ráckevei kirándulásra: rengetegen vagyunk, közel hatvan sajtós zötykölődik az M0-son a Savolyai kastély felé, hogy belepillantson a Zimmer Feri második részének forgatásába, az egyik legkeményebb napra készülnek, minden színész képben van. A magot a tizenkét évvel ezelőtt, az első részben megismert Fikász család adja: a családfőt Reviczky Gábor, feleségét Pogány Judit alakítja, lányuk Kovács Vanda, férje Szarvas József. (Reviczky és Szarvas a szintén nyáron forgatott, szintén decemberi közönségsikerre áhítozó Üvegtigris 3-ban is fontos szerepet töltenek be, forgatási riportunk itt olvasható.) Fikászék a Zimmer Feri első részében a balatoni kisvállalkozók alaptípusát mutatták be: a német vendégek átvágására szakosodott vendéglátósok ott lopták meg a vendéget, ahol tudták: a földből főzött kávé, az utántöltött sörösüvegek és persze az asztalról lemászó virsli mind-mind a belföldi turizmus jellegzetes elemei voltak a kilencvenes években.

 

zimmerferi2_06_500
Az operatőr Csukás Sándor (Fotó: Valuska Gábor)


2010-re azonban sok minden megváltozott: így a Balaton sem akkora aranybánya már, mint régen volt, Fikászék most a kastélyszállóból szeretnének meggazdagodni, és hívószó pedig a kísértetjárás. Saját szellem híján Fikász öltözik be esténként szellemnek, lepedőbe burkolózva ijesztgeti a vendégeket, mígnem egyszer egy valódi szellemmel is találkozik. Eddigra azonban már teljesen ellepték a szállót az önjelölt szellemvadászok, így Fikászéknek nem lehet okuk a panaszra. "Még egy ilyen nap és hívhatjátok a hullaszállítókat" - mondja Pogány Judit az éppen rögzített jelenetben, amint lassítva elhalad a recepciópult előtt, amely mögött Szarvas József és Kovács Vanda állnak. Új szereplők is feltűnnek, többek között Molnár Piroska, Schell Judit, Szabó Győző, Hajdú Steve és Kálloy Molnár Péter személyében. Ebben az epizódban is lesz gyerek: a kisfiút Csukás Marci, a kislányt Kálomista Anna alakítja.

 

zimmerferi2_08_500
Új szereplők a recepción: Nagy Enikő és Szabó Győző


Vérbeli Tímár-film készül: így a jeleneteket a forgatáson lelassítva veszik fel, majd az utómunka során gyorsítják fel a színészek mozgását normális sebességűre, innen adódik a Tímár-filmek jellegzetes, különös mozgáskultúrája. (Tímár másik kedvelt eszköze, amikor visszafelé mozogva veszi fel a jeleneteket, így még groteszkebb mozdulatsorokat tud előállítani.) Egyszerűnek hangzik, de a gyakorlatban még kívülről nézve is nagyon fárasztónak tűnik, ahogyan sokadszorra kell ismételni egy jelenet próbáját, és mindeközben harsog a lelassított playback ("m-éééééééég eeeeeeeee-gy iiiiiiiiiiily-eeeeeeeeen naaaaaaaaap, éééééééés híííííííív-haaaaaaaaaaat-jááááááááá-toooooooooooook aaaaaaa huuuuuuuullaaaaaaa-szááááááááll-íííííítóóóóó-kaaaaat") Várhegyi Rudolf hangmérnök indítja a felvételt, majd "Lassan, lassabban" rendezői utasításra indul meg Pogány Judit lassan, nagyon lassan.

 

zimmerferi2_03_500
"Megyek és megdöglök"


{extrainfo}

Az első rész operatőre Szatmári "Szatyor" Péter volt, a második epizód forgatásán a kamera mögött Csukás Sándor ül, ő az újkori Tímár.filmek állandó operatőre, a Le a fejjel! óta munkatársak. A színészek is, a hang is, így a nyersanyag is felesebességgel halad, 12 kockával veszik fel a jelenetet, és az utómunka során gyorsítják majd fel. (Érdekes egyébként, hogy Tímár régebben nem használt kontrollmonitort, most pedig a kamera kijelzőjét nézve irányítja Pogány Juditot, majd egy átállás alatt egy jelenetet is visszanéz. Az utószinkron miatt helyszíni hangot általában nem rögzítenek, legfeljebb atmoszférát.)

Tímár nagyon pörög: alig nyolc nap alatt írta meg a Zimmer Feri második részének forgatókönyvét (igaz, Szellem Feri címmel), huszonöt nap alatt, állami szerepvállalás nélkül, kizárólag a 20% közvetett támogatást igénybevéve szponzori pénzekből szeptember 3-ig leforgatja, majd három hónap marad a teljes utómunkára, hiszen decemberre a filmet mozikban szeretné látni a gyártó. Ahogyan minden eddigi Tímár-filmet, a Zimmer Feri 2 vágását is a rendező végzi saját kézzel, analóg eszközökkel.

***

Noha a buszon még kedvesen kérte a sajtós, hogy a feszített munkatempóban dolgozó Pétert ne zavarjuk a forgatáson a kérdéseinkkel, Tímár egy rövid interjú erejére mégis rendelkezésre állt, így meg tudtuk tőle kérdezni, mi minden változott benne az előző részhez képest, hogyan zajlik a lelassított munkamódszer és hogy a mélyén mitől olyan szomorú minden egyes filmje. A válaszok.

 

zimmerferi2_10_500

 

filmhu: 12 évvel ezelőtt készült a Zimmer Feri első része, szerinted mi változott a legtöbbet az eltelt időszakban?

Tímár Péter
: Sok változás nincsen, abból a szempontból, hogy továbbra is az anomáliákat próbáljuk meg körbejárni. A társadalmi norma, a társadalmi életben való részvétel, az életminőség bele véve ebbe a bohózatba. Azokra az emberekre próbáltunk meg fókuszálni, akik megpróbálnak mindig ügyeskedni, és olyan módon vesznek részt a létezésben, ami mások számára rossz, a mérleget próbálják mindig a maguk javára billenteni, mindenféle erkölcsi fék nélkül.

 

zimmerferi2_15_500
Szellemjárás a kastélyban: Molnár Piroska


filmhu: A történetben hogyan jelenik ez meg?

Tímár Péter: A Zimmer Feri-ben a balatoni idény alatti meggazdagodni akaró réteget mutattuk be, itt egy másik világba csöppenünk, az emberek hiszékenységét próbálják meg pénzzé váltani. És van rá kereslet, van akik ezt kihasználják, és van akik erre felajánlkoznak. Mindkét réteghez szeretnénk szólni, figyelmeztetni, kigúnyolni ezt a jelenséget.

 

zimmerferi2_01_500
Pénzzé tenni az emberek hiszékenységét


filmhu: Nemrég újranéztem a Zimmer Ferit, és arra jöttem rá, hogy amellett, hogy nagyon pontos korrajz, a mélyén nagyon szomorú történet.

Tímár Péter: Szomorú a vége, magam sem értem, hogy miért. Valószínűleg van bennem egy szomorúság, ami kivetül a filmekre, hiába vagyok poéngyáros, a végkicsengés mindig kicsit dekadens. Úgy tűnik, erre kaptam megbízást a társadalomtól, hogy egy ilyen tükröt tartsak eléjük. Fogalmam sincs, miért most csinálom ezt a filmet,  miért nem öt évvel ezelőtt vagy nyolc év múlva, borzasztó érdekes, hogy mi válik hirtelen fontossá.

 

zimmerferi2_05_500
Miért most csinálom ezt a filmet?


Meg sem fordult a fejemben, hogy ebből a filmből érdemes második részt csinálni, de megdöbbenésemre nagyon pozitív véleményekkel találkoztam a film kapcsán, magam sem értettem, hogyan lehet ez. Valahogy előjött bennem a dolog, és nyolc nap alatt megírtam a forgatókönyvet. Ebből vélem azt feltételezni, hogy nekem valamit most le kell szállítanom a társadalomnak, mert erre van igény. Ez az én pozitív sejtésem, persze lehet, hogy ettől függetlenül nagy bukás lesz, de úgy érzem, hogy most ez a levegőben van: a korrupció, a minőség ellen való létezés, miközben csak az a fontos, hogy mennyire vagyok gazdag. Nem akarom elárulni a végét, de kifejezetten pozitív jövőt próbálok mutatni a nézőknek.

 

zimmerferi2_09_500
Valamit most le kell szállítanom a társadalomnak


filmhu: Nagyon jellegzetes ez a munkamódszer, amelyet most élőben láthattunk itt a forgatáson.

Tímár Péter: A Csinibabá-t és a Zimmer Feri-t is így vettem fel. Ez a stílusom, nagyon szeretek beavatkozni a képbe, nem úgy használom, mint egy lefényképezett színházat. Hol hátrafele mennek a színészek, hol lelassítom őket. Ez a film, mint műfaj sajátossága, amit semmi mással nem lehet megcsinálni. A színészek is szeretik, előhívja a játékosságot belőlük, amit nem tudnának máshol kipróbálni. Ők maguk adják az ötleteket, hol csináljanak egy gyors fejmozdulatot, mert az milyen jó röhejes lesz a filmben. Külön jó, hogy a történetben szellemvadászok szállják meg a kastélyt, ezért állandóan minden vendégnek jár a feje jobbra-balra, keresik a szellemet - van az egésznek egy nagyon jó buta és groteszk kisugárzása. Pogány Judit hihetetlenül élvezi ezt a stílust, Reviczky most forrott ki igazán, az első epizód neki is egy kísérlet volt, hogy meddig tud elmenni a saját mimikájában. A végletekig, az abszolút Luis de Funes-i végletekig. Úgy érzem, a pályája csúcsán van, és egy percre nem fárad el.

 

zimmerferi2_13_500
Reviczky Gábor a Luis de Funes-i végleteken

De az indifferens, hogy én lassítva veszek fel - a hatás a fontos, hogy amikor az ember beül megnézni egy ilyen filmet, akkor tudja, hogy nem a valóságot látja, hanem annak egy kivonatát. Szeretem ezt a fajta elidegenítést, mert az empátiát jobban felébreszti benned, ha vidámságot hív elő benned a történet, mintha nyomasztó módon közölnéd a témát.

***

A forgatás szeptember 3-ig folytatódik Ráckevén, majd a Zimmer Feri november 25-én érkezik a magyar mozikba. És ennyi, tudomásunk szerint több magyar nagyjátékfilm idén már nem forog hazánkban, írjuk fel: utoljára Tímár Pétert láttuk munkában.