1. Tanna

Már-már a bőség zavarában szenvedve listánkat rögtön a fesztivál nyitófilmjével kezdjük. A Tanna amolyan csendes-óceáni Rómeó és Júlia történetnek ígérkezik a szinopszis alapján: a törzsfőnök unokája beleszeret egy lányba, de a törzsön belül kitörő harcok miatt menekülniük kell. A megtörtént események alapján készült filmben egyéni és kollektív érdekek, hagyományok és haladás feszülnek egymásnak. Mindezt autentikus környezetben, egy aktív vulkán tövében fekvő őserdőben, és vanuatui őslakosok szerepeltetésével valósította meg Martin Butler és Bentley Dean rendező, amit Velencében két díjjal is jutalmaztak.


2. Liliom ösvény + LOVE

Természetesen nem hagyhatjuk ki felsorolásunkból a fesztivál két magyar filmjét sem. A Fliegauf Bence rendezte Liliom ösvény (kritikánk) berlini világpremierje után most először láthatja magyar közönség is az anya és fia utazását végigkísérő filmet, aminek mesékkel és emlékekkel átszőtt képzeletbeli világában az édesanya múltja elevenedik meg.  Az örökifjú Stefanovics Angéla ezúttal újabb arcát mutatja meg a Sótonyi Bálint által alakított kisfiú belső démonaival viaskodó szülőjeként, valamint Székely B. Miklós is feltűnik egy kisebb szerepben. A Liliom ösvény kísérőfilmjeként vetített LOVE szintén a Berlinale versenyprogramjában debütált, de a két filmet szürreális hangulatuk is összeköti. Bucsi Réka (interjúnk) animációja három fejezeten keresztül mutatja be milyen hatással van egy távoli bolygó élőlényeire, ha külső hatásra elkezd megváltozni az ottani fény és gravitációs tér.  Az április 12-i gálavetítését követően az alkotók személyesen is mesélnek majd filmjükről.



3. Evolúció (Evolution)

„Gaspar Noé felesége csinált egy filmet arról, ami miatt nem tud éjszakánként aludni, így már mi sem fogunk tudni” – mondta Varró Attila a Scope100 online filmfesztiválon (interjúnk a szervezőkkel) is résztvevő Evolúcióról. Legtalálóbban valóban így lehet jellemezni a filmet, aminek egy isten háta mögötti szigeten élő kisfiú főszereplője fellázad édesanyja és az őt ápoló kórház nővérkéi ellen. Igazán hátborzongatóvá azonban az éjszakánként zajló szertartások és a gyerekeken végzett rejtélyes orvosi beavatkozások teszik a történetet, mindezt egy matriarchális társadalomba pozícionálva. Lucile Hadžihalilović aprólékosan elhintett információmorzsáiból csak nagyon sokára áll össze a kép, ám a lezárás még így is váratlanul éri a néző megtépázott idegeit. Az Evolúció nem ígér könnyed szórakozást, de a sötét tónusú horror, sci-fi és thriller határán mozgó, erős vizuális hatásokra építő történetek kedvelői számára kötelező alkotás.


4. Aloys

Valószínűleg Charlie Kaufman filmekből inspirálódott a versenyprogramban szereplő Aloys rendezője, a történet főhőse ugyanis egy magáról többes szám első személyben beszélő megszállott magánnyomozó, aki beleszeret egy rejtélyes nőbe - pontosabban a hangjába. Aloys napi 24 órában felvételeket rögzít és rendszerez otthonában, majd mikor kamerája eltűnik, kénytelen belemenni telefonos zsarolójának játékába. A "telefonos séta" alkalmat ad a férfinak, hogy kitörjön zárt világából és a magányból. A svájci Tobias Nölle filmje a berlini Panoráma szekcióban begyűjtött kritikusi díjjal érkezik hozzánk, akinek tetszett A nő és/vagy az Adaptáció, ezt se hagyja ki!


5. Experimenter

Az egzotikus kalandozások mellett amerikai függetlenfilmet is ajánlunk. Az Experimenter 1961-ben a Yale Egyetemen játszódik, ahol egy pszichológiai kísérlet során az alanyok azt hiszik memóriájuk figyelik, miközben elektromos sokkot okoznak a másik szobában ülő idegennek. A valódi cél azonban a lelkiismeret és a szabad akarat vizsgálata, analógiát vonva a holokauszttal, az emberek autoritással való együttműködésével. Az ún. Milgram-kísérlet valóban megtörtént: a kísérlet előtt Stanley Milgram által megkérdezett pszichológusok egyöntetűen azt jósolták, hogy csupán néhány szadista lesz hajlandó elmenni a legnagyobb feszültségig. Az eredményt nem ismerőknek nem lőjük le a történet végét, azt azonban eláruljuk, hogy a film főszerepeiben Peter Sarsgaard és Winona Ryder tűnnek fel elszánt tudósokként.


6. Madárkák (Sparrows)

A Madárkák azon kevés filmek egyike, amik a fesztivál befejeztével is láthatóak lesznek mozivásznon. A 16 éves főhős hiába tehetséges kórista, elvált szülei, a bonyolult első szerelem, és ébredező szexualitása miatt kortársaihoz hasonlóan vergődik a szigetország csodálatos miliőjében. Jogosan mondhatja a néző, hogy ilyenből már sokat láttunk, de Rúnar Rúnarsson ezúttal tovább gondolja a megszokott sémákat, és néha olyan hajtűkanyarokat iktat be történetébe, ami már-már a Larry Clark filmek polgárpukkasztó hangulatát idézi. Az izlandi coming of age sztorit április 9-én premier előtt is megnézhetjük, ahol a filmet forgalmazó magyarhangya különleges meglepetéssel és a vetítés utáni rövid beszélgetéssel készül.


7. The Witch

Mindenképpen a fontosabb címek közé sorolandó a The Witch is, ami Sundance üdvöskeként már a második körét futja a tengeren túli filmszínházakban (először február 19-én, majd április 1-től ismét amerikai mozi forgalmazásba került). Magyar bemutatóról még nincs hír, ezért aki vérfagyasztó kosztümös horrort szeretne látni, mindenképp látogasson el az egyik Urániás vetítésre. A történet szerint egy ötgyerekes elkötelezett keresztény házaspár megmagyarázhatatlan események (mint újszülött gyerekük eltűnése vagy a tönkrement termés) hatására elkezd egymás ellen fordulni, önmagukat felőrlő aggodalmaik által pedig kiszolgáltatottá válnak a gonosznak.  Robert Eggers már számos hosszabb-rövidebb rémmesét követett el díszlet- és kosztümtervezőként, kíváncsian várjuk rendezői bemutatkozását.


8. Kaili Blues

Misztikus utazásra invitál a kínai Kaili Blues, amiben egy ködös és nedves kisváros klinikájának orvosa indul vonatútra, hogy elhunyt anyja kérésére felkeresse egyik rokonát. Ugyanakkor kollégája megkéri arra is, hogy régi szerelmének vigyen el néhány tárgyat, így útba kell ejtenie egy furcsa települést, ahol az idő nem egyenletesen telik. A szövevényes történet több ponton is fantasztikumba hajlik a leírás tanulsága szerint, és előzetest elnézve nincs kétségünk afelől, hogy a gyönyörűen fényképezett szubtrópusi tájakat mindképp nagyvásznon kell látnunk. Az elsőfilmes Gan Bi alkotása eddig Taiwantól Francia- és Spanyolországon át Svájcig összesen hat trófeát gyűjtött be, amivel az idén különösen erősre sikerült Ázsiai szelek szekció egyik legprominensebb filmje.


9. Viaje

Romantikázáshoz jön a Costa Rica-i Viaje, egy világból kivonuló szerelmespár története: a fiú és a lány egy házibulin ismerkednek meg, majd közös kalandra indulnak a természetbe. Bár a bonyodalom nem derül ki a szinopszisból, de számíthatunk a személyes szabadság és a hagyományok szabta szabályrendszerek újraértelmezésére, valamint csillagok alatt sátorozás, erdei séták, nagybeszélgetések vonzalomról és kötelességtudatról is várhatóak, amiknek hátterét a fekete-fehérben fényképezett Costa Rica-i esőerdő adja. A film címe egyébként utazást jelent, így a csendes-óceáni falu és a kínai vidékek meglátogatása után mi a közép-amerikai kalandra is befizetünk.


10. Neptunusz (Neptune)

A legszebb plakátok versenyében biztos dobogós lenne a Neptunusz, egy amerikai tini identitásválságáról szóló nyomozós történet. Az elzárt szigeten élő lányt egy pap nevelte fel, ám éppen mielőtt bentlakásos iskolába kerülhetne, egyik osztálytársa eltűnik. A sokk hatására megszállottan kezdi foglalkoztatni a fiú története, hamarosan pedig választania kell, hogy az őt felnevelő férfi vagy a segítségre szoruló társa iránt köteleződik el. Derek Kimball első nagyjátékfilmje álmokkal és látomással átszőtt csavaros kriminek ígérkezik, ami az izlandi Madárkák mellett a fiatal felnőttek útkeresésének egy másik oldalát is megmutatja.



Részletes program és katalógus a fesztivál honlapján olvasható.