„Mindenek előtt egy félreértést szeretnék tisztázni, ami a filmhun megjelent pályázati kiírással kapcsolatos. A 100.000 forint csak a pályázat nyerteseinek a díjazása lenne, a megfilmesítési jogokról természetesen külön szerződésben állapodnánk meg az íróval, tehát nem azt jelenti, hogy 100.000 forintért szeretnénk filmötlethez vagy forgatókönyvhöz jutni. Olyan emberek számára szeretnénk lehetőséget biztosítani, akik eddig nem tudtak megjelenni a filmszakmában.” – kezdi Fischer Gábor a beszélgetést, mielőtt még kérdést tehetnék fel.

A tavaly ősszel alakult Kaptapult Film tagjai között sok az ismerős név, a teljes Simó osztály rendezőgárdája képviselteti magát, a névsor majdnem teljesen megegyezik a Madzag Filmegylet tagjaival, vannak azonban új jövevények is, például Reich Péter, aki a kilencvenes évek közepének egyik legeredetibb életérzés filmjét a Rám csaj még nem volt ilyen hatássalt jegyzi.

„A Madzag Filmegylet elsősorban egy műhely, egy társadalmi szervezet, mely a tagok érdekeit védi, filmnapokat szervez stb. A Katapult viszont egy vállalkozás, aminek más szervezeti keretek között kell működnie, itt szigorú munkamegosztás illetve hierarchia van, míg a Madzagban mindenkinek beleszólása van mindenbe. Nem hisszük, hogy tévedhetelenek vagyunk, és azt sem, hogy mindenhez értünk, éppen ezért mindjárt az elején megállapodtunk, hogy egy filmgyártással foglalkozó céget csak úgy érdemes létrehozni, ha találunk olyan embereket, akik az üzleti ügyeket lebonyolítják. Így került a képbe Angelusz Iván, aki a jogi ügyeket intézi, és Reich Péter, aki filmes múlttal rendelkező pénzügyi szakemberként mindkét oldalról belelát a folyamatokba, ők látják el a produceri feladatokat.”

A Simó diákok képezik a mai magyar fiatal filmes generáció jelentős részét. Az a tény, hogy saját produkciós céget hoztak létre, mindenképpen egy kritikai reakció a hazai filmgyártás helyzetére.

„Sokkal okosabb, ha saját magunk gyártjuk a filmjeinket, így nyílt kártyák vannak előttünk. Nincsenek titkos szerződések, vagy nem ismert kiadások. Biztosak lehetünk benne, hogy a pénzt amit a filmre kaptunk valóban a filmre forditják.”

A Katapult – noha elsősorban a tagok érdekében jött létre – nem csak a Simó-diákok filmjeit gyártja majd. Céljuk, hogy másképpen, a nyitottság jegyében és az alkotók érdekeit figyelembe véve vegyenek részt a filmgyártásban.

„Itt nem lesznek producerek, akiknek egyetlen céljuk, hogy minél nagyobbat kaszáljanak a filmmel. Nem ül majd rá senki a jogokra ellehetetlenítve az alkotót. Mi vagyunk a tulajdonosok, a tisztességes alkotói honoráriumokból szeretnénk megélni.”

A vállalkozás egyelőre szerény anyagi lábakon áll. Az első két Katapult produkció Groó Diána és Fischer Gábor elsőfilmje, a Csoda Krakkóban illetve a Monte Carlo, melyek elkészültekor minden Simó diákról elmondható lesz, hogy eljutott az első nagyjátékfilmig.

„A Csoda Krakkóban és az én filmem mellett Hajdu Szabolcs is kapott egy kis pénzt Fehér Tenyér című új filmjére, ami nem biztos, hogy Katapult film lesz, de koprodukciós partnerként mindenképpen szeretnénk részt venni a gyártásban. Ami az anyagi helyzetünket illeti, nyilván nem luxuskörülmények között dolgozunk, de nem is ez a cél. Filmeket akarunk csinálni. Az állami támogatások mellett külső forrásokból is szeretnénk pénzt szerezni, talán sikerül a magántőkét is megmozgatnunk.”