2003. 10. 09. filmhu
Tarr BélaA Magyartanárok Egyesülete A megfigyelt nézés 5. (A magyar filmkánon - Jeles András, Tarr Béla) címmel szakmai konferenciát rendez október 10-11-én az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolában, valamint az Örökmozgó Filmmúzeumban. A konferencia témája módszertani lehetőségek bemutatása, és annak megvitatása, ki ma a "klasszikus".
Az immár ötödik alkalommal megrendezett konferencia célja, hogy a média- és magyartanárok a filmes és képi kommunikáció területén tapasztalatot cseréljenek, mondta el a
filmhunak Horváth Beáta, a rendezvény egyik szervezője.
Az első konferenciát 2000-ben tartották a filmbefogadás kérdéseiről. Azóta sorozattá nőtte ki magát az esemény, melynek - pedagógiai szempontból is - fontos küldetése, hogy a nyelvi szövegek mellett a mozgókép esetében is megvizsgálják és feltárják a befogadói tevékenységet. 2001-ben Jancsó Miklós művészetét tárgyalta a rendezvény, majd a film és az irodalom kapcsolatát közelítették meg. Legutóbb pedig a kultuszfilmek kerültek terítékre, különös tekintettel a
Mátrixra.
Horváth Beáta elmondta, hogy lényeges különbség lehet abban, ahogyan a gyerekek számára egy alkotás kultuszfilm lesz. A tapasztalatok szerint van például olyan, aki a szülei által előnyben részesített filmeket emeli be a maga kedvencei közé. A másik oldalról a kérdés úgy is felmerülhet, hogy az iskolában mely műveket értékeljünk klasszikusként, s ebben a viszonylatban a gyerekek hogyan találják meg a helyüket.
A kétnapos program első felében bemutatóórákat tartanak a tanároknak. Ezek un. mikrotanítás révén valósulnak majd meg, ami azt jelenti, hogy csupán 5 gyerek fog részt venni egy órán. Olyan módszertani lehetőségeket és logikai rendszereket mutatnak be, amelyek nagyobb csoportoknál is így működhetnek - ezúttal praktikusan a nagyobb fős osztályban jelentkező nevelési kérdésekkel nem foglalkoznak.
A szervezők később szeretnék szélesebbre nyitni a diszkurzust. A jövőben rendezvényüket egy nagyobb találkozóként képzelik el, ahol az ország különböző iskoláiból érkező tanárok és diákok mutatnák be a gyakorlatban egymásnak módszertani elképzeléseiket.
A program második fele Jeles András és Tarr Béla "kánonbéli" helyére kérdez rá. Horváth Beáta Jeles András filmjeit a nehéz szövegek közé sorolja, de olyan alkotásokkal együtt, mint például Jancsó
Szegénylegények című filmje, az iskolában fakultáció formájában ideálisan feldolgozhatónak tartja. Tarr Béla szintén aktuális témája a konferenciának, hiszen egyre közelebb kerül ahhoz, hogy klasszikusként gondoljunk rá.
2003. október 10. péntek:Magyar filmek az oktatásban
Bemutatóórák (mikrotanítás) az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolában
(1146 Budapest, Cházár András u. 10. I. emelet 30.)
14.30 – 15.15: Huszárik Zoltán:
Capriccio – 7-8. évfolyam, az órát tartja: Horváth Beáta (ELTE Radnóti)
14.30 – 15.15: Jancsó Miklós:
Szegénylegények – 12. évf. Ozorai Judit (Szent István Zeneművészeti Szakközépiskola)
15.30 – 16.15: Makk Károly:
Szerelem – 11. évfolyam, Beke Judit (ELTE Radnóti)
16.30 – 17.15: Jeles András:
A kis Valentino – 11. évfolyam, Horváth Beáta
17.30 – 18.00:
Gelencsér Gábor: Szélső értékek – A kánonképzés problémái a magyar filmtörténetben
Kérjük, hogy az órákra előre jelentkezzenek be az alábbi címen vagy telefonszámon:
horvath@radnoti-elte.sulinet.hu vagy Horváth Beáta: 343-7257
* * *
2003. október 11. szombat:
A magyar filmkánon – Jeles András, Tarr Béla Konferencia a Magyar Nemzeti Filmarchívum Örökmozgó Filmmúzeumában
(1073 Budapest, Erzsébet krt. 39.)
10.00 – 11.15
Szegedy-Maszák Mihály: Kánon és filmkánon
Varga Balázs: A 12-es csapdája - a magyar filmtörténeti kánon problémái
11.30 – 13.00
Kovács András Bálint: Magyar filmkánon - Tarr Béla
Halász Péter: Új kép és új zene - párhuzamos történetek a hatvanas évek magyar filmművészetéből
Szíjártó Imre: Filmkánonok a magyar és a külföldi mozgóképoktatásban
13.30 – 15.50
Tarr Béla:
Werckmeister harmóniák – Nagyterem
Módszertani beszélgetés (Beke Judit, Horváth Beáta, Orozai Judit) – Kisterem
A konferencia támogatói: Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, Nemzeti Kulturális Alapprogram