MILOŠ FORMAN
Bikácsy Gergely: A prágai Forman (Miloš Forman 1932-2018)
Hegyi Zoltán: Miloš tűzoltói (Forman két világ között)
Vágvölgyi B. András: Száll a kakukk (Forman Amerikában)

„Csak olyan embereket tudok kinevetni, akiket igazán szeretek” – mondja Forman. Ez igaz volt a Fekete Péter, és az Egy szöszi szerelme minden szereplőjére, a bumburnyák tartalékos katonákra is a munkáslányok kisvárosi szocreál táncestélyén. De nem igaz a Tűz van, babám! iszonyúan buta tűzoltó-bálrendezőire és agyhalott parancsnokaira. Minden szereplő a velejéig hazug rendszer terméke.

ANIMÁCIÓ
Gerencsér Péter: Hatvan éve a föld alatt (A Kisvakond kicsisége és nagysága)
Varga Zoltán: Álmok és rítusok szövedéke (Horváth Mária animációs rövidfilmjei)

Zdeněk Miler rajzfilmfigurája minden ártatlansága dacára mélyen beágyazódik az „apolitikus politika” cseh hagyományába. A szelíd Kisvakond sikeresen ásta alá a bornírt szocializmust.

MAGYAR MŰHELY
Hirsch Tibor: „Nekem a Balaton a Riviéra!” (Kádár-kori álmok: nyári vakáció)
Pető Szabolcs: Vad Balaton (Beszélgetés Mosonyi Szabolccsal)
Soós Tamás Dénes: Sors-játék (Révész Bálint: Granny Project)
Erdélyi Z. Ágnes: Portásfülkétől a vörös szőnyegig (Beszélgetés Szalai Károllyal)

A Kádár-kori álmok leginkább nyaranta váltak valóra. A SZOT-üdülős életérzés nélkül, trabantos-téliszalámis turistáskodás nélkül a korszak éppen úgy leírhatatlannak tűnik, mint üzemi négyszög vagy „tiszta udvar, rendes ház” táblácskák nélkül. A Balaton pedig, ahogy a Cseh Tamás dalban „konszolidációt hullámzik”.

OLASZ WESTERN
Benke Attila: Kenyér helyett dinamit (Az olasz ’68-as italowestern)

„Ne kenyeret vegyél abból a pénzből, hombre! Vegyél inkább dinamitot! – ordítja Chuncho, a Ki tudja? (1967) forradalmár-bandita főszereplője. Az antikapitalista olasz westernfilmekben a kenyér és a dinamit úgy állnak szemben egymással, mint a hatvanas évek Olaszországában a békés reformerek a radikális változásokat és erőszakos ellenállást hirdető forradalmárokkal.

ÚJ RAJ
Szabó Ádám: Traumaköltészet (Lynne Ramsay)

Lynne Ramsay mintha Nathalie Sarraute örököseként lépne színre: a francia írónő szerint az irodalomban nem különíthető el női és férfi tekintet. A glasgow-i rendezőnő egyszerre koncentrál a női perspektívájára, bírálja a patriarchális szemléletet, de rengeteget árul el a gyerekek nézőpontjáról is. Nagy becsben tartja Bressont, Fellinit, Cassavetest, elismerően nyilatkozik Agnès Varda és Lina Wertmüller munkásságáról.

FILMNOIR
Kovács Patrik: Karambol a végzettel (A véletlen szerepe a film noirban)
Pernecker Dávid: A test nem templom (Laeta Kalogridis: Valós halál)

A FILMKRITIKA MESTEREI
Morsányi Bernadett: Bustert látni (Beszélgetés Bikácsy Gergellyel)
Schubert Gusztáv: Saját mozi (Bikácsy Gergely: Bolond Pierrot különös kalandja I.)

Bikácsy filmtörténete egyszerre pontos összegzés és a személyiségén átszűrt privát útikönyv, a Saját Róma mintájára – „saját mozi”. Ezért is lehet kalandregényként olvasni.

FESZTIVÁL
Buglya Zsófia: A rejtett tartomány (Linz)
Baski Sándor: Bűnös viszonyok (Titanic)
Kovács Patrik: Omlós és ropogós (Friss Hús Filmfesztivál)

KRITIKA
Vajda Judit: Íme, az ember! (Sebastián Lelio: Egy fantasztikus nő)

A címlapon: Sebastián Lelio: Egy fantasztikus nő (Daniela Vega) - Az Elf Pictures júniusi bemutatója / A Filmvilág Magyarország egyetlen havonta megjelenő filmművészeti folyóirata. Vedd meg - védd meg!