A múlt hét igazi magyar hét volt: két magyar filmet is bemutattak, de, hát, fogalmazzunk úgy, hogy sem a Koccanás, sem a Tréfanem igazán vette ki a részét az össznézősereg kb. 50%-os, a heti összbevétel 28%-os növekedéséből. Török filmje már elvileg sem lehet közönségfilm, mivel kizárólag a budapesti KINO-ban lehet megnézni (amely amolyan hiánypótló mozi).

Valószínűleg sokkal többen látták és fogják látni filmklubban ezt a tévéfilmet, amely formai megoldása miatt még tévében is elég jól dolgozik a mozgóképes elvárások ellen. Mindenesetre 321-en látták a nyitóhéten - egy egy moziban vetített filmtől ez amúgy nem rossz.

A Tréfa már jóval több helyen volt látható (2 kópia mellett 14 e-cinema terem állt rendelkezésre), és eszközeit tekintve is sokkal inkább tekinthető hagyományos, nem kísérletező filmnek - igazi, jól megcsinált dráma, ahogy azt Gárdos Pétertől elvárhatjuk. Itt már elgondolkodtatóbb a fővárosi 551, országos 739 néző.
 

Ennek a fele sem tréfa

Mert mondhatnánk, hogy szenvedni, az emberi lélek sötét zónáiba betekinteni nagyságrendekkel kevesebben akarnak, mint szórakozni (azaz biztonságosan szenvedni (mondjuk horror), félni (mondjuk thriller)). Vagy hogy a magyar filmről leszoktak a nézők. De mindezek mellett is valami el van rontva, ha egy középfajú filmet ezernél kevesebben néznek meg a nyitóhéten. Azaz a hazai mozilátogatási trendek értékelése és elemzése nem biztos, hogy feltétlenül nemtelen megalkuvást jelentene alkotói szempontból - hisz itt van a Made in Hungaria, hogy egy elég jó példát mondjunk.

Márpedig a mostani országos 10-es listán tán csak egy nem "szórakoztató" film van, a Megtört ölelések (a 8. helyen, 3151 nézővel - és mindezt csak 10 kópiával). Az utolsó kettő film a mindig is kézenfogva közlekedő Nász-ajánlat és Másnaposok (a lány- és fiúfilm), 16 hete vitézkednek a top 10-ben, előbbi 250 ezren felül, utóbbi a 300 ezer környékén jár nézőszám tekintetében.

(Adósak vagyunk még egy filmmel, a Családban marad eredményeivel: budapesti adatok állnak rendelkezésre - mivel a Cirkofilm forgalmazza -, 265 nézővel kezdett tehát az izlandi vígjáték.)

Kiemelendő a Derült égből fasírt, amely csak 16%-os bevételkiesést szenvedett el az első hét után, ami nagyon kicsi (14 ezerről 12 ezerre csökkent csak a látogatottsága), az ezüst és aranyérmes pedig tulajdonképpen a heti magyar filmek antitéziseinek tekinthető két film lett: a(z egyszerre két) Bruce Willisszel felálló, 2054-ben játszódó Hasonmás lett a 2. 22 275 nézővel, és a Russell Crowe-sra vett Gerard Butler ("This is Spartaaaa!") főszereplésével felerősített romkom, A csúf igazság az első 29 526 nézővel az első - két ízig-vérig közönségvadász alkotás. Ez van.

Amerikában egyrészt most volt az új Michael Moore-film  - Capitalism: a love story - nagyszabású bemutatója (négy moziban már ment a szeptember 25-27-es hétvége óta), a 7. lett, már 5 millió dollárt fialt, hála neked, kapitalizmus. Negyedik lett a Ricky Gervais (Statiszták, A hivatal) rendezte A hazugság felfedezése (The Invention of lying), ahol is a főszerepet is játszó Gervais egy olyan világban fedezi fel a hazugságot, amelyben mindenki mindig igazat mond. A Toy Story 3D-sítése egy bronzéremre votlt elegendő, míg a Derült égből fasírt 2. helye után, nem annyira meglepően, megint egy horror(komédia) végzett az élen Woody Harrelsonnal (Zombieland), amely 25 milliós bevételével rögtön behozta 23 milliós gyártási költségét.

Amerikában tehát továbbra is dühöng a horrorláz.

(forrás: odeon.hu, box office mojo, országos forgalmazói adatok)