A magyar mozgókép Cannes-i tortáján a harmadik alkalommal felállított Magyar Pavilon lesz a hab. A kelet-európai országok közül Magyarország képviseltette magát elsőként önálló pavilonnal, hogy teret és hátteret biztosítsunk a hazai és külföldi szakemberek együttműködésének. A Pavilonban működő filmvásáron a magyar producereknek lehetősége nyílik, hogy az általuk gyártott filmeket bemutassák és nemzetközileg értékesítsék. A Megafilm a Csak szex és más semmi, a Tivolifilm Az igazi Mikulás értékesítésének érdekében tart ún. market vetítést. A Magyar Pavilonban természetesen az összes magyar filmből a külföldi szakemberek rendelkezésére áll betekintő példány.

Utálják és szeretik – Pálfi György: Taxidermia

Pálfi György
A sajtótájékoztatón Pálfi György elmondta, hogy a Hukkle karrierje után a külföldi fesztiválmeghívás számára már nem újdonság, de Cannes igen, hiszen első nagy-játékfilmje nem szerepelt a francia fesztivál műsorán. Pálfi reméli, hogy emiatt következő filmjével már könnyebben és gyorsabban el tud indulni majd – utalt a rendező a Taxidermia hosszas előkészítésére. Miskolczi Péter, a film Eurofilmes producere elmondta, hogy mivel a Taxidermia az osztrák Amour Fou közre-működésével készült, ezért Ausztria is kiemelten kezeli a Cannes-i szereplést, a francia forgalmazó is nagyon erős a marketingben, a világjogokat birtokló Fortissimo nevéhez méltóan világszínvonalú munkát végez, úgyhogy bíznak a nagy visszhangban.

filmhu: A Taxidermia elkészült, megnyerte a Filmszemlét, most ott lesz Cannes-ban. Meg lehet még téged lepni valamivel?

Pálfi György: Persze, lepjen meg a világ minél jobban! A Filmszemle és Cannes is egy speciális, filmek iránt érdeklődő közönség, úgyhogy a Taxidermia kritikai elismerése mondhatni maximális, mert ezek után már tényleg csak az Oscar-díj és az Európa – díj maradt hátra. Leginkább mégis annak örülnék, ha ezt sokan megnéznék, mert ez lesz az igazi erőpróba: hogy a saját hazámat bevegyem. Ősszel mutatjuk be a filmet, és nagyon izgatott vagyok. A kérdés az, hogy be tudja-e hozni az embereket a moziba, elterjed-e, hogy ez egy jó film. folytatás

A film univerzalitása – Kocsis Ágnes: Friss levegő, A vírus

Kocsis Ágnes már a főiskolai vizsgafilmjeivel is (18 kép egy konzervgyári lány életéből, Szortírozott levelek) szerepelt fesztiválokon, amit az ifjú rendezőnő annak tulajdonított, hogy mindig minden tőle telhetőt megtesz, hogy a filmjei jók legyenek. Kocsis két alkotással is szerepel Cannes-ban: Kocsis Ágnes hálás mindkét film producerének, Pusztai Ferencnek és Kapitány Ivánnak is, hogy segítették filmjeinek a létrejöttét. Elsőként A vírus nyert meghívást, és nagyon drukkoltak, hogy első nagyjátékfilmje, a Friss levegő is bekerüljön a programba. (Utoljára Jancsó Miklós büszkélkedhetett azzal, hogy egyszer két filmje is szerepel a Croisette-n.) Kocsis reméli, hogy a dupla figyelem pozitív hatással lesz a nézőszámra és a külföldi eladásokra, hiszen számára is a nézőkhöz való eljutás a legfontosabb. Pusztai Ferenc, a Friss levegő producere elmondta, hogy bár nagyon sok helyen elhangzott, hogy milyen nehezen született meg ez a film, mostmár inkább a film utóéletére koncentrálna. A magyar mozikba a Mokép viszi ősszel a filmet, és bár külföldi forgalmazójuk egyelőre nincs, remélik hogy az egyre sokasodó fesztiválmeghívások tengerében a forgalmazásra jelentkezők közül is sikerül kiválasztani a legmegfelelőbbet. Kende János az SZFE képviseletében büszkeségének adott hangot, hogy az iskolapadot éppen elhagyó Kocsis Ágnesnek nemcsak a diplomafilmje, de a negyedéves vizsgafilmje is szerepel egy ilyen rangos fesztivál programján.

filmhu: A Friss levegő az első nagyjátékfilmed, elég sok és elég magas léceket ugrottál meg vele. Számítottál ekkora sikerre?

Kocsis Ágnes
Kocsis Ágnes: Nem is gondoltam erre. Annyira bizonytalan volt, hogy egyáltalán létre jön-e a produkció, hogy csak arra tudtunk gondolni, hogy megcsináljuk. A Filmszemle előtt is nagy harc volt, hiszen a filmet 16mm-es filmre forgattuk, és ahhoz, hogy moziban bemutatható legyen, fel kellett nagyítani 35mm-re. Ez egy nagyon drága és hosszadalmas folyamat, amire nem volt pénz. A felnagyításhoz szükséges összeget a producerünk megfinanszírozta, abban a reményben, hogy a film esetleges sikere után nyerhetünk vele a pályázaton. Ez egyébként szerencsére sikerült. De ekkor is még csak azért izgultunk, hogy kész legyen, mert a Filmszemle előtt őrület van, mindenki próbálja befejezni a filmjét, és nincs hely egyik laborban sem. Végül Bécsben jutott nekünk hely, és éppen a vetítésre készült el a kópia. Úgyhogy tényleg nem volt időm az esetleges sikeren gondolkodni. A Filmszemlén a külföldi vetítések után nagy volt az érdeklődés, Velencéből is, úgyhogy azért már reménykedtünk. folytatás

Angelusz Iván - Fehér tenyér, Producers on the Move: Koprodukciós partnerekkel nagyon jól állunk most

Hajdu Szabolcs csatlakozott utolsóként a nyertes csapathoz, és vége felé már szorongott egy kicsit, hogy kimarad a fesztivál programjából. A Filmszemlén a francia fesztivál válogatói nagyon pozitívan nyilatkoztak a Fehér tenyér-ről, egyikük nyíltan meg is mondta Uldinak, hogy mindent meg fog tenni, hogy a film ott legyen Cannes-ban. A Canada feliratú melegítőfelsőben üldögélő rendező egyébként döbbenten értesült arról, hogy a jövő hét folyamán szmokingot és csokornyakkendőt kell húznia. Hajdu reméli, hogy a Cannes-i bemutató révén nagyobb publicitást kap a francia moziforgalmazás, és ő is könnyebben jut a következő filmkészítési lehetőséghez.  Kovács Gábor a Filmpartners képviseletében elmondta, hogy a film nemzetközi jogaival az Onoma rendelkezik, és reméli, hogy a Kassovitzokkal kiépített jó kapcsolatot sikerül továbbra is ápolni, és együtt építhethetik a jövőt.

Angelusz Iván
Szintén magyar vonatkozás, hogy az EFP kezdeményezésén, a Producers on the Move programon hazánkat Angelusz Iván képviseli, aki a Fehér tenyér producereként is jelen lesz a rendezvényen. A háromnapos, intenzív program keretében a különböző workshopok és sajtótájékoztatók alkalmával huszonöt európai ország fiatal producereivel nyílik lehetőség a kreatív együttműködésre és tapasztalatcserére. Angelusz számára nagyon megtisztelő, hogy a Filmunió őt jelölte erre a posztra, már csak azért is, mert ez a program fiatal producerek számára készült, és nem gondolta volna, hogy ő még befér ebbe a kategóriába. A producer szerint nagyon nagy szükség van a nemzetközi kapcsolatok építésére, hiszen a magyar filmnek nincs lehetősége nemzetközi partnerek nélkül nagy költségvetésben gondolkozni.

filmhu: Pontosan mit takar ez a Producers on the Move program?

Angelusz Iván: Ez egy filmdiplomáciai dolog, ami arról szól, hogy fiatalemberek, akik ebben a szakmában dolgoznak, megismerik egymást, barátkoznak és beszámolnak a legutóbbi és a készülő projektjeikről. Kaptam huszonnégy darab filmet a leendő társaimtól: én elég jó pozícióból indulok, mert az én filmem, a Fehér tenyér ott lesz Cannes-ban, az övék meg nem. Sok protokolláris rendezvény lesz, vacsorák, fogadások, névjegykártyák cserélnek majd gazdát. Muhi András tavaly vett részt rajta, és azt mondta, hogy sok fontos emberrel ismerkedett meg, akivel azóta is tartja a kapcsolatot. folytatás

Grunwalsky Ferenc
A sajtótájékoztatón az MMKA részéről Grunwalsky Ferenc nyilatkozott, aki szerint ezek a szép eredmények a Filmtörvény pozitív hozadékai, hiszen annak idején pontosan ez volt a cél: hogy a magyar filmet életre keltsék, és újra egy Európához kapcsolódó, koprodukciókra képes filmgyártás jöjjön létre. Grunwalsky hangsúlyozta, hogy mind a négy film az MMKA segítségével jött létre, hiszen a Filmtörvény érvénybe lépése után kiemelt figyelemmel fordultak a fiatal magyar film felé. "Ezeket a lelki sikereket komolyan kell venni, és forgalmazási sikerekre kell fordítani" – mondta a kuratórium elnöke. "Szélesíteni kell a kaput: a külfölddel tudatni kell, hogy magyar film létezik, a magyar filmmel pedig azt, hogy a külföld is létezik."-tette hozzá. Ezek azonban csak az átalakítás és a korszerűsítés első eredményei, de a folyamat folytatódhat: a filmjogok sorsa eldőlt, a filmszakmai vagyon rendeződött, most hosszú távú szerződésekkel kívánják biztosítani a filmfinanszírozást: négy évre szóló szerződést akarnak kötni a kormánnyal, hogy kiszámíthatóbb rendszert működtethessenek.

A sajtótájékoztató végén Vezér Éva összefoglalta, hogy milyen díjak megnyerésért szurkolhatunk a Cannes-ban szereplő magyar filmeknek. Az Un Certain Regard szekcióban egy önálló zsűri dönt a kiosztásra kerülő három díj sorsáról, az Andrej Koncsalovszkij vezette Cinéfondation zsűri is három díjat ad ki. A Rendezők Kéthetének programjában különböző szervezetek adnak ki összesen négy díjat. A Kritikusok Hetében a Friss levegő hat filmmel mérkőzik meg, ezentúl az elsőfilmeseknek járó Arany Kameráért verseng, amelyről idén a Dardenne fivérek döntenek. Aranykamerával utoljára Erdőss Pál Adj király katonát című filmje, valamint Enyedi Ildikó Az én XX. Századom című produkciója távozhatott.

A Filmunió a legfrissebb hírlevele és a résztvevő filmek ismertető anyagai mellett több új kiadvánnyal is készül a Croisette-re. Az angol nyelvű Filmfüzet a legújabb játékfilmtermést mutatja be, a Hungarian Film Guide frisített kiadványa a külföldi partnerek számára készült a magyarországi szervezetekről és statisztikai adatokról.