Ezen héten a dobozban láthatunk kultfilmeket, filmszériák sokadik részeit, friss dokumentumsorozatot, és találkozhatunk a humor abszurd angol, abszolút magyar és „billmurrays” változatával is. Az eheti tévéműsorból szemezgettünk.
Hétfőn az Idétlen időkig című filmben Bill Murray felel majd azért, hogy jól induljon a hetünk, szerdán Monty Pythonék veszik át a stafétát, és még az is lehet, hogy kiderül, hogy mi Az élet értelme. Pénteken a L’art pour l’art társulat legújabb műsora biztosít egy kis humor-terápiát, és ha ez sem elég ahhoz, hogy ezen az esős, hűvös őszi héten fülig érjen a szánk, vasárnap még az Üvegtigris 2-őt is újra nézhetjük.
Nem az Üvegtigris 2 lesz az egyetlen, ami egy filmszéria sokadik részeként előkerül, így például újra átélhetjük John McClane, Jack Sparrow és Harry Potter kalandjait is a héten. A Die Hard-Még drágább az életed a saját szériájának egyik legjobban sikerült darabja, nem csupán egy sablonos „világmegmentős” film. A főhősnek itt történetesen igazi motivációja van: bosszút akar állni a testvére haláláért. Ráadásul gonosz, ám annál agyafúrtabb kis játékokat játszik a két főszereplővel, akiket Bruce Willis és Samuel L. Jackson alakítanak. Johnny Depp szombaton Ismeretlen vizeken hajózik, Harry Potter pedig a Halál Ereklyéit igyekszik felkutatni. A Harry Potter könyvek hetedik részét rendhagyóan két részletben adaptálták, ami a fontosabb információk és összefüggések megértésében azoknak is segít, akik nem olvasták a könyveket, és csak a filmeket ismerik.
A Star Wars IV: A csillagok háborúja az örök kivétel, az igazi klasszikus, hiszen – mint az köztudott -, eredetileg ez volt az első része a mára már univerzummá nőtt szériának. George Lucas ezzel a résszel robbantott 1977-ben, úgy használta a hagyományos történetsémát (a jó elnyeri jutalmát, a rossz pedig méltó büntetését), hogy közben teljesen új alapokra helyezte a sci-fi műfaját. Bemutatja egy semmiből jött fiú útját a hőssé válásig rengeteg vallásos, történelmi és western-motívumot felhasználva. Sőt, állítólag Akira Kurosawa Rejtetett erőd című filmjének bizonyos elemeit is átvette: például a harcias hercegnő alakját, vagy a két ügyetlen, méretükben különböző figurát, akik valahogy mindig az események gyújtópontjában kötnek ki. A Star Wars: A felfedett örökség című dokumentumfilm mindezen kérdéseket vitatja meg. Vallásos elemként példának okáért az Erő létezését, történelmi vonatkozásként a Birodalom és a nácik között vonható párhuzamot, a western filmekből pedig Han Solot (mint az archetipikus magányos hős) vagy a kantinát (mint kocsmát, ivót) említik a filmben. A felfedett örökség továbbá azt hangsúlyozza, hogy a Star Wars felettébb sokat merít a görög mitológiából is. Ennek magyarázatáért (is) érdemes megnézni a kritikusokkal, újságírókkal, jól ismert politikusokkal és magával Lucasszal és J.J. Abramsszel készített interjúkból álló dokumentumfilmet az AXN-en.
A magyar filmek is érdekesnek ígérkeznek ezen a héten. Külön kiemelnénk Novák Tamás tavaly készült fekete-fehér dokumentumfilmjét, a Cinema Infernot. Az alkotás 1949-be, a Rákosi-korszak kellős közepébe kalauzol minket, hogy tanúi legyünk a kor egyik leghatalmasabb kirakatperének, a Pálffy-pernek. A hatalomról és a propaganda természetéről szóló filmet csütörtök délután vetíti a Duna World, felkutatva a tárgyalásról és az ítélet végrehajtásáról szóló, A nép árulói címmel készült korabeli propaganda film történetét.
A múlt héten indult a Spektrum legújabb dokumentumfilm sorozata A Kicsi ország, kicsi Kína, amely a Magyarországon élő kínaiak titokzatos és számunkra jobbára ismeretlen életét mutatja be. A kínaiak tényleg esznek kutyát? Létezik olyan, hogy kínai lángos? Vajon esznek azokban a kínai büfékben, amit mi autentikusnak hiszünk? Mi az a „banán generáció”? Ilyen, és ehhez hasonló kérdésekre keresik a választ a saját gyártású, négy részes Kicsi ország, kicsi Kína című dokumentumsorozatban. Az alkotók igyekeznek lerombolni a tévhiteket, vagy megerősíteni a helyesen kialakult hiedelmeket. Megtudhatjuk, hogy a 16. kerületben egy nő főállású anyaként dolgozik, azaz ő neveli fel a kínai gyerekeket, hogy szüleik nyugodtan dolgozhassanak. A lǎo bǎné („nagyfőnök”) - aki a legnagyobb kínai adófizető Magyarországon - életének olyan thrillerbe illő részleteibe is bepillantást nyerhetünk, mint hogy a férfi vagyona miatt elrabolták a húgát, akinek egy év múlva találtak rá feldarabolt holttestére. Azért ennél vidámabb témákat is érintenek, például ellátogatott a stáb egy tipikus kínai szülinapi bulira és egy szórakozóhelyre is.
Két különleges narrációjú amerikai filmet is játsszanak ezen a héten, méghozzá mindkettőt csütörtökön. Az egyik A nő kétszer, Gwyneth Paltrow főszereplésével. Peter Howitt két párhuzamos szálon futtatva a történetet, azt vizsgálja meg, hogy hogyan alakul bizonyos események hatására a sorsunk. Attól függően, ha a főhősnő, Helen eléri a metrót, vagy szakít a barátjával vagy éli tovább az életét. De vajon vannak-e előre elrendeltetett dolgok? Emberek, akikkel mindenképpen találkoznunk kell? S ezáltal felmerül a kérdés: létezik-e a végzet? A másik, a Larry Cohen forgatókönyve alapján, és a Collin Farrell -Kiefer Sutherland főszereplésével készült film, A fülke. A cselekmény többsége egy telefonfülkében játszódik. Ráadásul Kiefer Sutherlandnek csupán egy-két perc képernyőideje van, a film nagy részében csak a hangja hallható, és még így is eszméletlenül kegyetlen és félelmetes tud lenni. A színészek zsenialitását dicséri, hogy A fülke úgy lesz egy feszült és hihetetlenül izgalmas thriller, hogy hagyományos értelemben nem sok minden történik.
Október 12., hétfő: Idétlen időkig (r.: Harold Ramis, fsz.: Bill Murray, Andie MacDowell, 1993) FilmCafe, 22:00
Október 13., kedd: Szerelemtől sújtva (r.: Sas Tamás, fsz.: Kovács Patrícia, Csuja Imre, Tallós Rita, 2003) Film+2, 3:10 Különben dühbe jövünk (r.: Marcello Fondato, fsz.: Bud Spencer, Terence Hill, 1974) Film+,14:45
Október 14., szerda: Die Hard 3- Még drágább az életed (r.: John McTiernan, fsz.: Bruce Willis, Jeremy Irons, Samuel L. Jackson, 1995) Film+, 21:00 Edison (r.: David J. Burke, fsz.: Kevin Spacey, Morgan Freeman, Justin Timberlake, 2005), Viasat3, 21:00 Monty Python: Az élet értelme (r.:Terry Jones, Terry Gilliam, fsz.: a Monty Python Társulat, 1983) Paramount Channel, 23:15
Október 15., csütörtök: Cinema Inferno (r.: Novák Tamás, narrátor: Káild Artúr, 2014) Duna World, 17:25 A nő kétszer (r.: Peter Howitt, fsz.: Gwyneth Paltrow, John Hannah, John Lynch, 1998) RTL2, 17:30 Star Wars: A felfedett örökség (r.: Kevin Burns, fsz.: George Lucas, 2007) AXN Black, 22:10 A fülke (r.: Joel Schumacher, fsz.: Colin Farrell, Kiefer Sutherland, 2002) Viasat3, 23:00
Október 16., péntek: L’art pour l’art: Duna World, 20:00 Star Wars IV: A csillagok háborúja (r.: George Lucas, fsz.: Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher, 1977) AXN, 21:00
Október 17, szombat: Az úrhatnám polgár (r.: Zsámbéki Gábor, fsz.: Kállai Ferenc, színházi közvetítés, 1981) Duna World, 13:15 Mi lesz veled Eszterke? (r.: Bán Róbert, fsz.: Halász Judit, Tahi Tóth László, Moór Mariann, 1968) Duna, 14:55 A Karib-tenger kalózai: Ismeretlen vizeken (r.: Rob Marshall, fsz.: Johnny Depp, Pennelopé Cruz, 2011) RTL Klub, 18:50 Kicsi ország, kicsi Kína: Spektrum, 21:30
Október 18., vasárnap: A kriálynő (r.: Stephen Frears, fsz.: Helen Mirren, Michael Sheen, James Cromwell, 2006) Film+2, 15:50 Harry Potter és a Halál Ereklyéi: Első rész (r.: David Yates, fsz.: Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson, 2010) Cool, 16:20 Üvegtigris 2 (r.: Rudolf Péter, fsz.: Rudolf Péter, Csuja Imre, Reviczky Gábor, 2006) Super TV2, 22:40 Állítsátok meg Terézanyut! (r.: Bergendy Péter, fsz.: Hámori Gabriella, Csányi Sándor, Ónódi Eszter, 2004) RTL2, 23:00
November 15-én kilencedik alkalommal rendezik meg az Inkubátor Program pitchfórumát. Mi pedig szokásunkhoz híven egyenként bemutatjuk az alkotókat és filmterveiket.
Az alkoholbetegség, a sehová sem tartozás témakörét járja körbe Till Attila harmadik nagyjátékfilmje, az És mi van Tomival?, ami október 31-én kerül a mozikba
Október 29-én indul az első BIFF, azaz a Budapest International Film Festival a Corvin moziban. A november 3-ig tartó eseményen olyan filmeket láthat először a magyar közönség, mint a Velencében körülrajongott The Brutalist, Andrea Arnold legújabb könnyfakasztója, a Bird vagy épp a német Oscar-nevezés, A szent füge magja.
Szimler Bálint első nagyjátékfilmje a hazai poroszos oktatási rendszer hétköznapi kudarcain keresztül mutat rá azokra a beidegződésekre és komplexusokra, amik össztársadalmi szinten is nehezítik az életünket.
Nők, akik áttörték az üvegplafont, és rendezőkké tudtak válni a sokáig férfiak uralta magyar filmszakmában. Honnan jöttek ezek az úttörő nők? Hogyan jutottak el az első filmjükig? És hogyan folytatódott a pályájuk? Szederkényi Olga exkluzív portrésorozata a kezdetektől a rendszerváltásig új megvilágításba helyezve vizsgálja a magyar filmtörténetet.