“Az ötlet egy rémálmomból jött. Arról szólt, hogy éppen tömegközlekedéssel mentem be az egyetemre, és miközben áthaladtunk a Margit-hídon, megláttam, hogy nincs meg a Duna. Bepánikolok, próbálok szólni az utastársaimnak, de senki sem akar tudomást venni róla” – Topolánszky Tamás Yvan rendező eredetileg a MOME média desing szakára készítette vizsgafilmként a videót. Felesége, Sümeghy Claudia producer javaslatára egy hangzatos közleménnyel együtt kiküldték a sajtónak, az egyik hírportál pedig fel is kapta.
Sümeghy Claudia és Topolánszky Tamás Yvan
A videó 2017-es bemutatót hirdetett, az eredetileg kisfilmként, majd nagyjátékfilmként elképzelt alkotás koncepciója azonban csak nem akart összeállni. Időközben egy másik filmtervük, a Kertész Mihályról és a Casablanca készítéséről szóló Curtiz viszont zöld utat kapott a Filmintézettől. A DVNA néhány évre parkolópályára került, a rendező-producer párosnál ugyanakkor továbbra is sokan érdeklődtek róla. “Amikor kijött az NFI sorozatokra vonatkozó, tartalmi fejlesztés pályázata, arra gondoltunk, nézzük meg, megállná-e a helyét ebben a formátumban” – idézte fel Claudia.
Eleinte az írószoba résztvevői önkéntes alapon szerveződtek. “Egy darabig üzemelt, de nem igazán működött a közös munka, talán épp amiatt, hogy nem megbízáson alapult.” Tamás és Claudia most két íróval, Hamvas Dániellel és Kungl Zsigmonddal 2020 végétől dolgozik a jelenlegi változaton. “Ökothrillerként aposztrofáljuk a DVNÁT, ami egy egészen friss műfaji meghatározás, de azt gondoljuk, hogy szépen lefedi azt, amiről mi beszélni szeretnénk. Ehhez sci-fi és krimi elemek is társulnak.”
Tamás felvázolta a jelenlegi felállást az írószobában: “Alapvetően a két írónk egymástól függetlenül dolgozik, és mi tartjuk össze a dolgot. Az első változatot a másikukkal íratjuk újra az alapján, amit változtatni szeretnénk. Két nagyon tehetséges íróról van szó, viszont mivel Magyarországon még nincs meg az a rutin, amit a sorozatos forgatókönyvírás igényel, így szeretnénk elkerülni, hogy kárba vesszenek a kreatív energiák.” Az NFI részéről Nagy V. Gergő segíti őket fejlesztőként.
És hogy miről is fog szólni maga a sorozat? “A fő kérdésünk az, hogyan cselekedne az ember, ha azonnal szembesülne a döntései visszafordíthatatlan következményeivel. Ez egy olyan kulcskérdés, amit mindig felteszünk, ha egy karakterünk tetteiről van szó, vagy arról, hogy milyen irányba vigyük tovább. A másik központi kérdés, hogy milyen szinten szabad beleavatkozni a másik sorsába. Mindezt a környezetszennyezés problémáján keresztül vizsgálja ez a hat rész ”– foglalta össze Claudia.
Tamás spoilerek nélkül azt is elárulta, hogy két történetszálat terveznek, egy-egy főszereplővel, akikhez koncentrikusan csalatkoznak a további szereplők. “Ez nagyon fontos abból a szempontból, hogy kölcsönhatással vannak egymás életére, összességében ettől lesz sokszereplős dráma."
“A fejlesztés első stációja az volt, hogy létre kellett hoznunk egy step outline-t, ami mind a hat epizód cselekményváza. Majd ki kellett dolgozni a pilot epizódot, ezután következett a második-harmadik-negyedik rész. Most kaptuk meg a plusz támogatást az ötödik és a hatodik epizód kidolgozására” – mesélte a folyamatról a rendező.
A sztori tudományos megalapozottságáról Tamás elmondta: “Egy okos sorozatot szeretnénk létrehozni, amin a néző nem csak szórakozik, hanem megérthet valamit abból, hogy milyen erők mozognak körülötte. Ehhez nagyon fontosnak éreztük az előkutatást, hogy a lehető leghitelesebben jelenjen meg benne az ökológiai rész. Persze egy fikciós sorozat esetében ez állandó harc az elmének, hiszen azért mégsem lehet minden olyan, mint a valóságban. Az alkotói szabadságot meg kell őrizni.”
“Van egy ívünk, amiről azt gondoljuk, hogy szerethető, mert nagyon sokat dolgoztunk rajta. Ezt elvisszük egy nemzetközi fórumra, ahol eszméletlenül tapasztalt sorozatfejlesztő szakemberek átnézik, és rámutatnak olyan pontokra, amelyket el kell kezdeni boncolni és újragondolni.”
Claudia idén a projekttel bekerült a rangos EAVE Producers Workshop nemzetközi képzésre is, nemrég tértek haza az első, Luxemburgban rendezett kurzusról. “Nagyon megnyugtató volt, hogy az NFI fejlesztési meglátásai egyáltalán nem mentek szembe azzal, amiket utána a szakmai fórumon kaptunk.” Külföldi fejlesztőjük az izraeli Ossi Nishri, az HBO Jelenetek egy házasságból című sorozatának egyik producere volt. “Fantasztikus nő, nagyon örültem neki, hogy női fejlesztőt kaptunk, mert három férfi van az írócsapatban” – emelte ki Claudia. “Hivatalosan csak kétszer kellett volna konzultálnia velünk, de annyira tetszik neki az alapgondolat, hogy azóta is volt egy alkalom, és még a jövőben is tervezünk.”
A workshopon az írócsapat részéről Tamás is részt vett: “Hihetetlen szakemberek vizsgálták a forgatókönyvünket, így ebből a lehető legjobban tudunk továbblépni. Nagyon jó visszajelzések jöttek, elsősorban egyébként a koncepciót szeretik nagyon, és olyan dolgokra mutattak rá strukturális szempontból, amiknek az átdolgozása zajlik ebben a pillanatban. Azt hiszem, hogy ez az év erről fog szólni."
Tamás szerint amellett, hogy a workshopon nekik is kellett vinniük referenciákat – a 28 nappal később elnéptelenedett Londonját hozták fel előképként a posztapokaliptikus Budapesthez – a konzulensek is szolgáltak ötletekkel. “Egy marketing szakember kielemezte az összes projektet, hogy milyen potenciál van benne, milyen szempontból találnak rá a nézők. Hoztak nekünk más referencianyagokat is, mint a The Rain, a DEVS vagy a Dark című sorozatok. Ezeken érdemes elgondolkodni, hirtelen teljesen más szemszögből nézed a saját projektedet.”
Miközben szeretnék megőrizni a sorozat “magyaros ízét”, nem titkolják, hogy nemzetközi koprodukcióban szeretnék megvalósítani. “Ennek több oka is van, de leginkább az, hogy úgy gondoljuk, jót tenne neki, ha külföldi szakembereket is bevonhatnánk, tekintve, hogy ökológiai témájú sorozat. Mi vállaltan fenntartható produkciónak szánjuk az előkészítéstől a forgalmazásig, és még a forgatókönyvben is odafigyelünk arra, hogy a karakterek zöld döntéseket hozzanak” – árulta el a producer.
A sorozat fejlesztéséről Tamás videónaplót indított a YouTube-on, ahol a tervek szerint minden nagyobb mérföldkőről be fognak számolni az alkotók. “Egyrészt azért kezdtem el, mert nagyon sokan kísérik az útját a DVNA-nak, így tartozunk nekik ezzel, másrészt a fiatal filmes generációnak is tanulságos lehet az, hogy hogyan zajlik egy sorozatfejlesztés.”
Az alkotók abban bíznak, hogy a jövő év első felében már elkezdhetik a gyártás-előkészítést, a második felében talán már magát a gyártást is. Ebben az esetben a sorozat 2024-ben már a nézők elé kerülhet.