Producer, rendező és mesterszakács
Ismail Merchant
A Merchant-Ivory Productions közleményében szomorúan számol be arról, hogy alapítójuk és szeretett producerük, aki 44 évig irányította az iroda tevékenységét, rövid betegség után eltávozott.

Merchant Mumbai-ban (Bombay-ben) született 1936-ban, üzleti tanulmányait már New Yorkban végezte. Mióta James Ivory rendezővel megalapították közös produkciós cégüket, nevük fogalommá vált a nemzetközi filmes világban. Olyan filmek fűződnek munkásságukhoz, mint a Szoba kilátással, a Szellem a házban, a Napok romjai, a Heat and Dust és a The Bostonians.

Merchant első rendezése a The Creation of Woman című rövidfilm máris jelentős sikerrel indította el karrierjét, hiszen a filmet 1961-ben Oscar-díjra jelölték, valamint a Cannes-i Filmfesztivál hivatalos amerikai nevezése is volt. Cannes-ban találkozott James Ivory-vel; meg is egyeztek, hogy összefognak, és Indiában készítenek kosztümös, angol nyelvű filmeket. A vállalkozás pénzügyi stratégiája az volt, hogy az amerikai forgalmazók egyébként befagyasztott pénzei nem hagyták el az országot, mégis be lehetett fektetni az indiai forgatásokba, majd pedig a filmeket nemzetközileg forgalmazni. Az első közös filmjük a The Housekeeper volt, amely egyúttal az első olyan indiai film volt, melyet egy nagy amerikai cég, a Columbia Pictures vitt a világpiacra. 

A 60-as években így készültek a Shakespeare Wallah, a The Guru és a Bombay Talkie című filmek is. A páros fokozatosan kiépítette a nemzetközi kapcsolatokat, rengeteg Oscar-jelöléssel, és Oscar-díjas színészeikkel (Greta Scacchi, Christopher Reeve, Anthony Hopkins, Vanessa Redgrave).

Hosszútávon
Merchant és Ivory
Merchant elsősorban produceri munkákat végzett, de számos saját filmet is rendezett, köztük többet a televízió számára. Első nagyjátékfilmje az In Custody volt, melyet Indiában forgattak, és az ottani nemzeti akadémia a legjobb film, a legjobb színész, a legjobb jelmez és a legjobb látvány díjával tüntette ki. Második filmje a Párizsban forgatott The Proprietor volt, Jeanne Moreau-val, Jean-Pierre Aumond-nal és Christopher Cazenove-val a főszerepben.

A házvezetőnő-t (Cotton Mary) 1999-ben készítette, megint Indiában. Egy anglo-indiai ápolónővérről szól, aki a gyarmatosítás utáni Indiában keresi identitását. A film az egyik legszebb példája annak, ahogyan Merchant a Kelet és a Nyugat modern filmes eszközeit is képes volt egyszerre használni. A The Mystic Masseur az utolsó rendezői munkája, melyet a New York Times 2002-ben "finom, humoros és felvilágosító erejű betekintésként" értékelt a politika, a hatalom és a társadalom világába.  

Ivory-val való munkásságuk az egyik legkitartóbb és legeredményesebb együttműködésnek bizonyult Hollywoodban. Az aranyserleg című 2001-es filmjükkel, melyben Nick Nolte, Uma Thurman és Angelica Huston játszott, Merchant 40. filmes évfordulóját ünnepelhette. Még a Guinness Rekordok Könyvébe is bekerültek, mint a legrégebb óta összetartó függetlenfilmesek.

Kelet és Nyugat filmművészete
Ismail Merchant: Cotton Mary
Halála előtt Merchant még elvégezhette legújabb filmjük, a még idén a mozikba kerülő The White Countess (A fehér grófnő) utolsó produceri munkafázisait.

A filmek mellett a konyhaművészetben is hírnevet szerzett magának, néhány jelentős szakácskönyvet is írt a témában.