Szabó István úgyszólván predesztinálva volt annak az anyagnak a megfilmesítésére, amelynek tárgya Wilhelm Furtwängler karmester 1945 utáni vesszőfutása. Az európai film grandseigneur-je nem először ülteti át érzékeny kézzel a tegnapi világot a mába - írja legújabb számában a Der Spiegel.

A német hírmagazin háromoldalas cikket szentel a világhírű magyar rendező Taking Sides című "ragyogó új filmjének", amelynek világpremierje nemrég volt a torontói filmfesztiválon. A főszereplők: a híres német dirigens, aki - más művészekkel ellentétben - nem hagyta el hazáját a nácik hatalomra jutása után, és az őt kihallgató amerikai tiszt, akinek szemében minden otthon maradt német prominens személy a hitleri rezsim szekértolójává vált.

A tiszt, Steve Arnold őrnagy persze fiktív figura: személyében Szabó azt a mentális felfogást rajzolja meg, amely a 40-es évek Amerikáját jellemezte. Azt az agresszív tudatlanságot, amellyel az Egyesült Államok mindenkit kollaboránsnak minősített, aki nem vonult emigrációba a náci rezsim elől. Egy olyan filmpiacon, amelyet az amerikai stúdiók banális győztesekkel árasztanak el, egy ilyen film már-már provokációnak számít - írta Carlos Widmann, a Der Spiegel riportere.

"Bizony, a fiatalok már csak az olyan győztes alakokat szeretik, mint amilyenek az amerikai filmekben teremnek - jegyzi meg melankolikus mosollyal Szabó. - Én közép-európai vagyok, számomra Európa ma is kicsit olyan, mint egy élő múzeum, amelyben csupa vesztes látható. A mi hőseink."

(mti)