Részletes program:
20:00. Kerekasztal-beszélgetés a pornográfia mozgóképes formáiról Farkas Gábor, Sepsi László, a Prizma szerkesztői, Hevesi Krisztina, szexuálpszichológus és Varró Attila, filmesztéta részvételével.
21:30. Pornófilm-vetítés
Bud Townsend: Alice in Wondlerland: An X-rated Musical Fantasy (1976)
A filmet eredeti nyelven, magyar felirattal vetítit.
Időpont és helyszín: 2010. június 19. 8 óra, Fogasház (VII. ker. Akácfa utca 51.)
Olvasnivaló:
SZEXVARIÁCIÓK
Szexualitás, identitás és politika a videóművészetben
Az identitás és a szexualitás erős hívószavak a videóművészettel kapcsolatban, gyakran és sokféle értelemben használjuk őket. A tanulmányban Soós Borbála a két fogalom kapcsolatát és a hozzájuk tartozó halmazok metszetében elhelyezkedő műveket vizsgálja.
Animált erotika
Rózsás Lívia esszéjében azt a kérdést járja körül, hogy mi történik, ha az animációs leképezés a 18+ vörös körrel határolt területére téved?
A vágy bábjai – Stephen Sayadian
Az ideológiailag a mai napig meglehetősen zavaros altporn a pornóipar válasza az explicit szexualitást középpontba helyező modernista szerzők hullámára. Sayadian bábjain keresztül egyszerre fogalmazódik meg a pornóipar kritikája és a szexualitásban való feloldódás szinte metafizikai félelme – írja Sepsi László.
FILM VS. IRODALOM
A filmes versadaptáció öndefiníciós kényszere
A versadaptáció definíciójának egyik kritériuma, hogy a forrás-szövegnek valamilyen formában meg kell jelennie a mozgóképen ahhoz, hogy versadaptációnak tekinthessük – írja Kele Fodor Ákos.
J. G. Ballard: A hatvan perces varió
A huszadik század technológiai vívmányai iránt komoly érdeklődést tanúsító sheppertoni remete néhány novellájában jellegzetesen elrajzolt látleletet adott a mozgókép médiumában rejlő lehetőségekről és veszélyekről. – írja bevezetőjében a novella fordítója, Roboz Gábor.
FILMKÁNON – BESZÉLGETÉS
Huszonegyedik századi mozi – a harminc legfontosabb film
Az idei Titanic Nemzetközi Filmfesztiválon Horváth György fesztiváligazgató moderálásával és a közönség részvételével Tiina Lock, a tallini Fekete Éjszakák Filmfesztivál igazgatója, Vincze Teréz, a Metropolis folyóirat szerkesztője és Nick James beszélgetett a Sight & Sound által összeállított, az évtized legfontosabb filmjeit összegyűjtő listáról. A kerekasztalbeszélgetést Kovács Kata fordította és szerkesztette.
KORTÁRS MAGYAR ANIMÁCIÓ
Testetlen hangok – hangtalan testek
Orosz Anna Ida szerint testüktől megfosztott hangokat tesz meg a valóság fő hordozójává négy, az elmúlt években készült rövid magyar „áldokumentumfilm”, A busz, az Egerszalók, a Bádogváros és a Mátyás, Mátyás. Az írást a Mediawave Fesztivál 20 év 20 film elnevezésű retrospektív válogatása ihlette.
KRITIKA
Az emberek, akik túl sokat tudnak – Hitchcock. Kritikai olvasatok. Pompeji, Szeged, 2010.
Sepsi László szerint az Apertúra figyelemreméltó vállalkozása érdemi folytatását képezi az eddig itthon megjelent Hitchcock-irodalomnak, és jó érzékkel válogatott a legfrissebb, de már kanonizált tanulmányok közül.
Gladiátor újratöltve – Ridley Scott: Robin Hood
A film tehát az eredettörténet feltárása jegyében megfosztja Robin Hoodot jól ismert attribútumaitól, viszont nem nyújt ezek helyett semmi újdonságot kárpótlásként – írja Jankovics Márton.
Farkas Gábor: Piros Fehér Fekete, de leginkább csak szürke – Emmett Malloy: The White Stripes Under Great White Northern Lights
A popzene tekintetében viharvert és jócskán elmaradott Magyarországon a Titanic Filmfesztivál zenei filmek terén mindig is erősnek számított. A hiánypótlás szándéka azonban nem mindig párosul minőséggel: ennek példája Malloy felemás filmje is – írja Farkas Gábor.