A régi magyar filmek restaurált, régi pompájukat tükröző változatai rendszeresen feltűnnek a világ különböző pontjain: visszatérő vendégek a Cannes Classics szekcióban, tavaly Mészáros Márta-retrospektívet tartott a British Film Film Institute, idén szeptemberben jelenik meg Blu-ray-en Makk Károly remekműve, a Szerelem – csak hogy néhány példát említsünk. És persze itthon is találkozhatunk ezekkel a felújított változatokkal, a szeptember 13-án kezdődő Budapest Klasszikus Film Maraton egy egész csokrot nyújt át belőlük.

Az, hogy a Szegénylegények, az Örökbefogadás vagy éppen a Sziget a szárazföldön nemzetközi turnéra indult az elmúlt években, és ezzel rengeteg új cinefil látóterébe bekerüt, jelentős részben az NFI – Filmarchívumnak köszönhető, hiszen ott folyik programszerűen a Filmlabor közreműködésével a magyar filmörökség felújítása és megőrzése. Erről a hosszadalmas, váratlan kihívásokkal sűrűn tarkított munkafolyamatról kérdeztük Fazekas Eszter filmfelújítási és digitalizálási menedzsert és Kovács László senior coloristot.

Sziget a szárazföldön

Neverending story” – hangzott el többször a filmrestaurálásról, és példának a Szegénylegényeket hozták fel. Fazekas tapasztalata szerint ez az a film, amelyre egy külföldi elsőként gondol, amikor azt hallja, hogy magyar film. „Folyamatosan nagyon keresett, és emiatt a felújítás minden szintjén átment.” És hogy miért kell egy filmet többször felújítani? A technika fejlődik, analógot felváltotta a digitális restaurálás, majd a HD minőséget felváltotta a 2K és a 4K felbontás. Jelenleg ott tartunk a legtöbb fesztivál a 2K-nál alacsonyabb felbontású kópiát már nem is fogad be.

Jancsó klasszikus alkotásával azt is szemléletesen be lehet mutatni, milyen váratlan problémákat kell megoldania a restaurátoroknak, és mennyire odafigyelnek a legapróbb részletekre is. Jelenleg a Szegénylegényeknek egy olyan új filmnegatívján dolgoznak, amelyen azt akarják elérni, hogy az angol felirat úgy nézzen ki, ahogy anno az analóg kópián kinézett. A digitális változat felirata elüt attól, ha azt raknák át, az hibrid hatást keltene.

Kovács László elmesélte, mi pontosan a colorist munkaköre, és mesélt arról az élményéről, amikor Hildebrand István operatőr útmutatásai alapján fényelte a Psychét. Megbeszéltük milyen szempontok alapján választják ki a restaurálandó filmeket. Kiderült, hogy a filmtörténeti érték mellett olyan tényezők is szerepet játszanak, mint az eladhatóság vagy hogy mennyire veszélyeztetett a filmtekercs.

A tanú

Végigjártuk lépésről lépésre a felújítás fázisait, amely a legritkább esetben kezdődik úgy, hogy csak leemelnek egy dobozt a Filmarchívum egyik polcáról. A tartalmi rekonstrukció során sokszor több helyről, akár több országból szerzik be az adott film fellelhető, különböző minőségű és hosszú kópiáit. És mit jelent az a gyakorlatban, hogy visszaállítani a film azon állapotát, ahogy először bemutatták a moziban? Mihez kezdjenek a régi filmekre jellemző szemcsézettséggel, az akkori technikai adottságok miatt használt váltójellel, azaz a kép sarkában feltűnő karikával? És mit lépnek akkor, ha a felújításban résztvevő alkotó új dolgokat akar belevinni a filmjébe?

Számos konkrét filmhez kötődő dilemma is előkerült. Mit csináljanak például a 2 X 2 néha öt „zöld zombifejeivel”, amelyek akkori színes nyersanyag miatt néznek így ki. A tanú esetében vajon, mi az az eredeti állapot, amit helyre kell hozni? Mihez kezdjenek a cenzúra által kivágott jelenetekkel és a végéhez hozzátoldott „vörös farokkal”, amely tompítja a film kritikus élét? A filmfelújítás komoly etikai kérdéseket vet fel, és ezekből is átbeszéltünk párat.

Komoly szakmai alázatot és tudást igénylő munka a filmfelújítás, ahol az egót, személyes művészi ambíciókat háttérbe kell szorítani, és a régi alkotók irányába érzett tisztelet kell hogy vezesse a szakembereket. Az elhangzottak alapján ennek a munkának a szépsége és kulturális értékmegőrző és -közvetítő funkciója miatt a fontossága is tagadhatatlan.

Menetrend:

  • 6:48 – Mit csinál a colorist?
  • 15:50 – Mi a filmfelújítás célja?
  • 23:50 – Első lépés: mit újítsunk fel?
  • 33:13 – Tartalmi rekonstrukció és A tanú
  • 44:48 – A colorist kihívásai
  • 53:35 – A kellékek bevizsgálása, szkennelés, kép és hang restaurálása
  • 1:02:21 – Mikor van kész egy felújítás? Celluloid vagy digitális megőrzés?
  • 1:12:15 – Véget nem érő történet, hamarosan a Saul fia is sorra kerül?
  • 1:15:03 – Nem csak nagyjátékfilmekből áll össze a filmörökség
  • 01:23:20 – László tippjei a filmmaraton pogramjából
  • 01:27:00 – Álmok és közeljövő feladatai

A podcast meghallgatható a lenti lejátszóra kattintva, fent van az Anchor, a Spotify, az Apple és a Mixcloud oldalán, illetve más népszerű podcast-alkalmazásokban is elérhető.

 

A címlapképet Pozsonyi Janka készítette.