A British Council és a BIFF első sikeres együttműködése – A brutalista és a Bird premierje az I. BIFF-en – után most közös szervezésben, új lendülettel tér vissza a Brit Filmnapok, sok évnyi kihagyás után. A négynapos program válogatása a szervezők ígérete szerint izgalmas keresztmetszetét adja az angol filmkultúrának, újra reflektorfénybe állítva a brit mozit a magyar közönség számára.


The End

A kétszeres Oscar-jelölt Joshua Oppenheimer posztapokaliptikus musicaljével, a The End című filmmel indul az idei Brit Filmnapok programja, Michael Shannon és a 2025-ös Berlinálén tiszteletbeli Arany Medve életműdíjjal kitüntetett Tilda Swinton főszereplésével. A második nap a manchesteri zene- és bulikultúrát megidéző Double Feature tematikára épül, ebben lesz látható Anton Corbijn 2007-es klasszikusa, a Joy Division-frontember Ian Curtis tragikus történetét bemutató Control, valamint Michael Winterbottom 2002-es 24 Hour Party People című filmje, ami egy energikus és szatirikus utazás Manchester zenei világának forradalmi korszakába. A program a vetítés után folytatódik a Gólyában, klipvetítéssel és az eseményhez kapcsolódó bulival, ahol a '70-es évektől indulóan óránként egy évtizedet ugorva mutatják be a DJ-k a brit könnyűzene legnagyobb klasszikusait.


Control

A szombati program nyitófilmje az I Am Martin Parr, egy szokatlan és játékos portré a híres brit fotográfusról, amely egyszerre szól az ikonikus képekről és a mögöttük rejlő szarkasztikus látásmódról, míg a Witches című dokumentumfilm a szülés utáni mentális egészség és a boszorkányok filmtörténeti ábrázolásának kapcsolódási pontjait kutatja, vizuális eszközeivel újraértelmezve a traumát.

A Harvest című film az év egyik legizgalmasabb szerzői gyöngyszeme Jorgosz Lanthimosz gyakori alkotótársától. Athina Rachel Tsangari (Attenberg, Chevalier) Velencében bemutatott legutóbbi rendezése egy angol falu lassú széthullásáról szól, ahol a haladás ígérete egyben a közösségi kötelékek felbomlását is jelenti.

A Brit Filmnapok zárónapján lesz látható a Barry Keoghan és Franz Rogowski főszereplésével készült Bird. Andrea Arnold, a kortárs brit film egyik legnagyobb sztárrendezője ezúttal identitásról, szexizmusról, magányról és a szigetország filmtörténetéhez méltó osztályharcros küzdelemről mesél, megszilárdítva helyét a kortárs filmművészet legjellegzetesebb női hangjai között.

A Brit Filmnapok zárófilmje a Saoirse Ronan főszereplésével készült The Outrun, Nora Fingscheidt filmje, ami érzékenyen ábrázolja a természet gyógyító erejét, a függőséggel való szembenézés nehézségeit és egy fiatal nő útját a gyógyulás felé.


Bird

Hosszú évek után először szervezünk filmnapokat, amivel a brit film sokszínűségét szeretnénk ünnepelni. Olyan alkotásokat válogattunk, amik filmnyelvileg is sokfélék, és a történetek mondanak valamit rólunk és a világunkról.” - mondta Tarján Edina, a British Council kulturális programvezetője.

Ez a válogatás kissé eklektikus, elképesztően izgalmas, szerzői jegyekkel tarkított lenyomata a kortárs brit filmkultúrának, olyan alkotásokkal, amelyek különböző nézőpontokból reagálnak a társadalmi változásokra. Fontosnak tartottuk, hogy dokumentumfilmek is helyet kapjanak a programban, de kifejezetten szerettünk volna megemlékezni arról a brit zenei szcénáról, amely Manchesterből kiindulva hódította meg a világot, és a mai napig meghatározó kapcsolódási pont számtalan kortárs zenész számára.” - mondta Rév Dániel, aki Donáth Péterrel együtt a Brit Filmnapok programjáért felel.

 

A Brit Filmnapok vetítéseire már kaphatók Early Bird jegyek a Puskin honlapján, részletes információk az esemény weboldalán, valamint Facebookon és Instagramon találhatók.