Saját magamat képernyőn látni, ráadásul több mint 100 percen keresztül, az egy picit néha kínzás. De pontosan azt mondja a film, amit igazából szerettem volna” – idézte fel Hosszú Katinka az első alkalmat, amikor egyben látta a kész filmet.

Káel Csaba szerint a magyarok nem olyan erősek a képregény műfajában, mint az amerikaiak, de attól még vannak szuperhőseink, a sportolók személyében. “Őket szeretnénk minél több emberrel megismertetni. Ráadásul Katinka egy mai, húsvér szuperhős. Elképesztő lehetőség látni őt így és emberként is.” Az NFI vezetője szerint a Katinka nem „A-kategóriás sportfilm”, hanem egy különleges műfajba tartozik, és a sikereken túl megismerteti a nézőket Hosszú Katinka legbensőbb titkaival és problémáival is.

A film producere, Lajos Tamás élete legnehezebb és legbonyolultabb alkotásának nevezte a Katinkát. Pálinkás Norbert rendező elárulta, hogy a film eredeti koncepciója a tokiói olimpiát megelőző kilenc hónapos felkészülés folyamata, „egyfajta visszaszámlálás” lett volna, amibe beillesztik Hosszú Katinka eddigi élettörténetét. Aztán a forgatás közben kitört a világjárvány, amivel együtt már úgy érezték, hogy ez a történet játékfilmnek is sok lenne.

Fotó: Szupermodern Stúdió

Köbli Norbert forgatókönyvíró, a Katinka kreatív producere úgy fogalmazott: “Ha ez a hős utazása, a forgatókönyvírásban van egy ilyen modell, akkor nekünk az akadályokat, a viszontagságokat kell bemutatni. Azt, hogy mi az ára ennek az utazásnak, ennek a sikernek. Arra nem készültünk fel, hogy Katinka élete legkeményebb ellenfelével, a coviddal találkozunk.

Az elején balszerencsének tartották a világjárványt, de aztán rájöttek, hogy a film ettől még érdekesebbé is válhat: „Kreatív producerként dörzsölgettem a tenyerem. Olyan drámákat szállított az élet, amiket nem tudtunk volna megírni.” Elmondta, hogy ebben az időszakban a stáb és a főszereplő között olyan viszony tudott kialakulni, hogy Katinka néha már megfeledkezett a kamera jelenlétéről, „ezért jöhettek létre ezek a bizalmas pillanatok” a filmben.

Körülbelül 75 napot forgattunk, és a napok végén kezdtem el gondolkozni, hogy miket is mondtam közben, mi is van tulajdonképpen felvéve?” Hosszú Katinka arról egyezett meg a producerrel, hogy inkább legyen minél több felvétel, még akkor is, ha nem minden kerül be a filmbe. “Nyugodtan legyek természetes, csináljam a saját dolgom, ne legyen az, hogy amiatt mást mondok, mást csinálok, mert ott van a stáb, hanem maximum azt mondom, hogy akkor ez nem fog belekerülni.

Pálinkás Norbert és Hosszú Katinka / Fotó: Szupermodern Stúdió

Amikor a Katinka 560 millió forintos rekordköltségvetéséről kérdezték, Lajos Tamás arról beszélt, hogy szerinte véget kéne vetni annak a szemléletnek, miszerint a dokumentumfilm szinonimája az olcsóság. “Ez már egyszerűen nem igaz. Ha megnézzük a streaming szolgáltatók dokumentumfilmjeit, ott pontosan látszik, hogy jelentős a költségvetés, jelentős az alkotói energia befektetés. Azt gondolom, hogy ezt nagyon helyesen ismerte fel az NFI és a döntőbizottsága, és nem azért, mert mi voltunk ennek a kedvezményezettjei. Azóta is született olyan döntés, amikor jelentős költségvetéssel támogattak dokumentumfilmet és sportfilmet is. Tehát én azt gondolom, hogy ez egy nagyon-nagyon helyes irány. Le kell zárni ezt a korszakot, hogy pénz nélkül csinálunk dokumentumfilmet.

Újságírói kérdésre szóba került Shane Tusup, Hosszú Katinka korábbi edzője és házastársa, aki a filmben csak archív felvételek formájában jelenik meg. A rendező elmondta, hogy Tusupot semmiképpen sem akarták kihagyni a filmből, még ha “Katinkának sokszor fájdalmas is”. Lajos Tamás kiemelte, hogy az amerikai úszóedző hozzájárult az archív felvételek felhasználásához. Hosszú Katinka azt is elárulta, hogy volt férje több felkérést is kapott arra, hogy megszólaljon a filmben, de ezeket elutasította.

Arról, hogy Katinka, aki saját bevallása szerint gyerekkora óta nincs oda nyilvános szereplésekért, miért vállalta el mégis a filmet, elmondta: “Egerszegi Krisztina dokumentumfilmjét körülbelül ezerszer láttam, és azt is tudtam, hogyan köti be a haját, mielőtt felhúzza az úszósapkát. Kívülről fújom a filmet. Beszélgettem több úszóval is, főleg az én generációmból és ők is hasonlóan nyilatkoztak erről. Úgy éreztem, hogy nekem most van valamilyen felelősségem megcsinálni ezt a filmet, ahogy Egér megcsinálta anno, és mi abból táplálkoztunk, az motivált minket és inspirált, akkor legyen egy újabb ilyen film, amit remélhetőleg a mostani gyerekek megnéznek és motiválja őket.

Köbli Norbert szerint a film “meglepően jól sikerült”. “A legfontosabb döntési pillanat szerintem az volt, amikor lett egy hét és fél órás, Sátántangói hosszúságú vágásunk, és el kellett dönteni, hogy mi maradjon benne.” Pálinkás Norbert szerint jót tett, hogy a dokumentarista rendezői szemlélete találkozott Köbli játékfilmes szemléletmódjával. “Mindig azt mondta, hogy ha ez egy játékfilm lenne, és ő írta volna, akkor erre vagy arra semmi szükségünk nem lenne. Akkor mi is elkezdtük más szemmel nézni a dolgot, sokszor irányt mutatott és jó felé vitte el a vágási folyamatot” – tette hozzá a rendező.

Katinka már kapott visszajelzést: "Ha egy szülő nem szeretné, hogy a gyereke élsportoló legyen, akkor elviszi a filmre, és az is elviszi, aki azt szeretné, hogy az legyen. A filmnek sikerül bemutatnia az érem mindkét oldalát."
Arról, hogy az NFI-nek milyen elvárásai vannak a film teljesítményével kapcsolatban, Káel Csaba elmondta, hogy ezt nem számszerűsítik. “A magyar filmgyártásban az elsődleges box office még nem pálya. Az amerikaiak űzik ezt a sportágat. Nekünk egyelőre más a szisztémánk. Az elvárás, hogy minél többen nézzék meg a filmet.

A Katinka május 12-től látható a mozikban az Intercom forgalmazásában.

Fotó: Intercom