Miről szeretnél filmet készíteni?

Egy fiatal bírósági végrehajtóról szól a történet, aki ki akar lakoltatni a házából egy idős nénit, de nem várt ellenállásba ütközik. Azután, hogy a nő kijelenti, hogy felrobbantja magát, ha bárki belép a házába, egyre több és több hatóság kénytelen felvonulni az utcában, a végrehajtó egyszerűnek tűnő feladata pedig egyre lehetetlenebbé válik. Egy nap alatt játszódik, és végig a néni háza előtt.

Mióta és miért foglalkoztat ez a téma?

A középiskolai ballagásomon mesélte el az unokatestvérem egy kilakoltatás történetét, ahol mint a vízművek embere volt jelen, és végignézte az egész napos kálváriát, ahogy egy öreg néni dacol az ország összes hivatalos szervével, akik felvonultak a háza előtt. Szóval elég régre nyúlik vissza a sztori és az én kapcsolatom, ennélfogva elég sok verzió készült is belőle színdarabtól tévéfilmig, de messze a mostanit szeretem a legjobban.

Fazekas Máté Bence az Apám szíve forgatásán

Milyen műfajban gondolkodsz, milyen vizuális világot képzelsz el?

Dramedyként van előttem a történet, nagyon megfogott az a kettősség, hogy azt nézzük végig, ahogy egy embert megpróbálnak kirakni a házából, de a folyamatosan tornyosuló akadályok lehetetlenné teszik ezt, és a kommandósoknak egy magányos nyugdíjassal kell farkasszemet nézniük egész nap. Realista képi világot képzelek el, ami precízen bemutatja azt a kvázi ostromállapotot, ahogy ez eredetileg kinézhetett, de közben be-bekúszik a magyar abszurd a hivatalos procedúrába, ahogy egymás után érkezik ki a helyszínre egy síntér, a gázművek emberei, vagy egy túsztárgyaló.

Hogyan készülsz a pitchfórumra? Vettél már részt hasonlón?

Pitcheltem már korábban is filmterveket, de természetesen még sosem volt ekkora a tétje, mint most. Az Inkubátor program szervezett nekünk egy remek pitch-felkészítő workshopot, már ott realizáltam, hogy két dologra kell koncentrálnom: szűkíteni és fókuszálni, hogy mit akarok elmondani, valamit rengeteget gyakorolni. Most ezeket csinálom felváltva.

Mennyire látod magad előtt a "kész filmet", és mekkora szabadságot hagysz a változtatásnak?

Forgatókönyvíróként több projektben is részt vettem, ezt tanultam, ebben van gyakorlatom, szóval most is elsősorban arra koncentrálok, hogy a sztori egyben legyen, minden más csak ezután következik. Most két egymással viaskodó oldalt próbálok összebékíteni: ha változtatni kell a sztori érdekében, akkor szívtelenül töröljem a kedvenc részeimet, de közben folyamatosan emlékeztessem magamat arra, miért fontos ez az egész nekem, és abból ne engedjek.

A korábbi filmes tapasztalataid hogyan kapcsolódnak ehhez a tervhez?

A forgatókönyvtől a kész filmig borzasztó sokféle út vezethet, és a végeredményt látva mindig az érte meg, ami a legegyszerűbb, a legtisztább volt. És valahogy mindig az egyszerű megoldások jutnak a legkésőbb az ember eszébe. Szóval időt kell hagyni, hogy az ember kitaláljon a sűrűjéből. A Kilakoltatásban is az egyszerűségét szeretem: adott a helyzet, a cél, és az akadályok, ebből kell kihozni a legtöbbet. Az Apám szíve című rövidfilmem is azért fontos nekem, mert egyetlen szituációból tudtam kibontani sokrétű emberi dolgokat.

Milyen élményeket, tapasztalatokat jelentett számodra a korábbi rövidfilmjeid elkészítése?

Egyszerre kellett határozottnak és rugalmasnak lennem, és nem volt könnyű felismerni, hogy melyik helyzetben épp melyik attitűd a legcélravezetőbb. De ami még ennél is fontosabb, hogy az elszántság és a lelkesedés csodákra képes.

Kikkel, milyen csapattal jelentkeztetek az Inkubátorba?

Az Apám szíve forgatása meghatározó élmény volt, ha tehetném, mindenkit átvennék majd a stábból. Egyelőre viszont két alkotótárssal dolgoztam szorosabban a Kilakoltatáson: Tóth Evelin Judit operatőr és Rudas Marianna vágó.

Milyen lehetőséget látsz az Inkubátor programban? Részt vettél már korábban?

Tavaly társíróként részt vettem az egyik döntős projektben, szóval van némi rálátásom a programra, de benne lenni a kellős közepében mégis egészen más. Nagyon tetszik, hogy a szervezők eltolták a pitchet tavaszra, és van idő forgatókönyvírásra. Nekem már az egy szuper dolog, hogy végigírhattam a könyvet az Inkubátor keretei között. Már ez felülmúlta az elvárásaimat, mondjuk a neheze még csak most jön.

Fazekas Máté Bence Apám szíve című kisfilmje jelenleg a 7. Friss Hús versenyprogramjában látható. Interjúsorozatunk folytatódik!

Borítófotó: Szlovák Judit