Miről szeretnél filmet készíteni?

Ez egy kisrealista sci-fi, egy igazi szagos, karcos magyar film fantasztikus elemekkel és sok humorral.

Misi 18 éves, erősen gátlásos fiú, egy beazonosíthatatlan magyar iparvárosban él nagymamájával. Évek óta szerelmes az osztálytársába, Jankába, de nem mer felé közeledni. Pánikrohamai ellen a helyi gyógyszergyár Zanox nevű ingyenes kísérleti tablettáit fogyasztja, aminek nem várt mellékhatásai vannak: ha egy bizonyos fajta házi pálinkát iszik rá, akkor ugrik egyet az időben, de nem előre, ahogy mások szoktak, hanem vissza. A gyógyszer bevételével "visszaállítási pontokat" tud létrehozni az életében, amiket a pálinka segítségével tud elérni, de sajnos mindig csak a legutolsót. Misi ezt kihasználva próbálja elnyerni szerelme kegyeit és megakadályozni egy brutális támadást, ám túl nagy terhet vállal magára, és végül megoldhatatlannak tűnő bonyodalmakba keveredik.

Mióta és miért foglalkoztat ez a téma?

Ez a kattanás, hogy magyar, vidéki közeget kisrealista hozzáállással dolgozzak fel, és adjak hozzá egy csepp abszurd fantasztikumot, már régóta meg van. 14 évesen jegyeztem le az első egészestés terjedelmű forgatókönyvem, már az is úgy kezdődött, hogy a szülővárosomban leszállt egy UFO, és egy teljesen hétköznapi fickó azt kezdte el állítani magáról, hogy ő azzal jött.

Baranyi Benő

A Zanox alapjai is régiek, 14 évvel ezelőtt, végzős középiskolás koromban jutottak eszembe, de az érettségi miatt ezek sokáig csak papírfecnikre irkált jelenetrészletek voltak. Nagyon furcsa volt évekkel később megtalálni őket, mert már nem is emlékeztem rá, miket írtam annak idején. Amellett, hogy beszippantott a fecnikre írt filmterv stílusa, határozottan láttam a történet gyengeségeit is, és hogy hogyan lenne érdemes újraírni. Majd végül most, 14 évvel később, az Inkubátor Program segítségével, a 18 éves énem társírójaként írtam meg a jelenlegi forgatókönyv verziót, hasznosítva az azóta tanultakat és megtartva a tanulatlanság erényeit.

Milyen műfajban gondolkodsz, milyen vizuális világot képzelsz el?

A film műfaja vígjáték, sci-fi elemekkel, szerelmi és krimi szállal.

A hazai adottságokat nem megszépíteni, idealizálni szeretném, hanem kiaknázni a bennük rejlő többletet, mint ahogy azt például Moszkvával tette az Éjszakai őrség című film, amiben ZIL teherautóval üldözik a vámpírokat és vodkából készül a varázsital.

Mennyiben készülsz másként az online pitchelésre, mint az élőre? Vettél már részt hasonlón? 

Nem az a fő változás, hogy online megy a pitch, hanem hogy nem lesz közönségszavazás, és olyan embereknek kell bemutatnom a filmtervet, akik már olvasták a forgatókönyvet. A történet elmeséléséről áthelyeződik a hangsúly a megvalósítás módjára.

Az SZFE-n a legkisebb színészvezetési gyakorlatot is el kellett pitchelni látványfotókkal, színészjelöltekkel, esetleg próbafelvétellel, és gyakran annyi filmtervet kellett egyszerre leadnunk, hogy előzetesen e-mailben kellett őket elküldeni, és csak akkor lehetett élőben pitchelni, ha az online küldött anyaggal elégedettek voltak. Ennek pont az volt a szerepe, hogy az egyetem utáni években "el tudjuk adni magunkat". De olyan is volt, hogy valakinek telefonon pitcheltem el pár percben egy filmtervet, mert azt akartam, hogy találkozzunk, olvassa el a forgatókönyvem, és mondjon róla építő kritikát.

Milyen élményeket, tapasztalatokat jelentett számodra a korábbi rövidfilmjeid elkészítése? Azok a filmek mennyiben kapcsolódtak ehhez a tervedhez?

Néhány korábbi kisfilmemben (pl. Anja, Bújócska, Tejcsarnok, Hétköznapi történet) egyes karakterek megformálására civil szereplőket kértem fel. Az ő kiválasztásuk, instruálásuk olyan tapasztalat, ami itt is a hasznomra lesz, mivel a Zanox esetében is nagy hangsúlyt szeretnék fektetni rá, hogy az arra alkalmas szerepekre olyan civil szereplőket találjak, akiknek a jelenléte a hivatásos színészek játékával összedolgozva a hitelesség javát szolgálja. És persze műfaji filmet szeretnék készíteni többféle zsáner elemmel, ebben a Csomagtartó című kisfilmemmel rokon.

Mennyire látod magad előtt a "kész filmet", és mekkora szabadságot hagysz a változtatásnak?

Látok egy filmet, de ez biztos, hogy változni fog, nem csak az elkövetkező időszak forgatókönyv fejlesztése miatt, hanem a színészekkel és civil szereplőkkel való munka során is. Tudni kell minden próba elején, hogy miért van ott az a jelenet, mi a lényege, és ha élőben nem azt érzem, mint ami a szándékom volt a leírt szöveggel, akkor változtatni kell. A szereplők véleményére mindig kíváncsi vagyok, együtt fogjuk kialakítani a hitelességet.

Kikkel, milyen csapattal jelentkeztetek az Inkubátorba?

Gyurin Zsuzsival és a Salamandra Filmmel jelentkeztem az Inkubátor Programba, menet közben csatlakozott Gajdics Dávid operatőr a projekthez, a többiek pedig még nem tudják, hogy fel fogom őket keresni, ha kapunk támogatást.

Baranyi Benő 2019-ben, Gothár Péter és Schwechtje Mihály mesterszakos rendezőosztályában végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, korábbi filmjei közül a Tejcsarnok, a Csomagtartó és a Bújócska online is elérhető.


Interjúsorozatunk folytatódik!