Kapcsolódó anyagok

Tavaly 58 országból 1775 filmnevezés és zenei/színházi/tánc ajánlat érkezett a magyar viszonylatban egyedülálló „C” kategóriás nemzetközi filmfesztiválra, melyet világhírű nemzetközi és magyar zenészeket felvonultató zenei program is kísér. "Civil kezdeményezésből indult, jelenleg egy közhasznú alapítvány által menedzselt, összművészeti kulturális eseményről van szó, amely ízlésformáló kulturális szerepet tölt be Magyarországon és elismert esemény nemzetközi szinten is", írja a Mediawave-ről szóló ismertetőjében Durst György, a Mediawave Nemzetközi Vizuális Művészeti Alapítvány Kuratóriumának elnöke.

FILMPROGRAM

Idén 60 országból érkezett a rengeteg nevezés a fényíróktól. A kiemelt téma: a XXI. századi mesék, melynek keretében a valóság és a fantázia jelenkori történetei elevenednek meg a filmvásznon.  

Folyamatosan változó és mozgó organikus lény
Mediawave-filmsor

A versenyprogramba beválogatott kb. 60 film listája a Mediawave honlapján már megtekinthető. A kategóriák között a kisjáték, az animációs és a kísérleti filmek, valamint a rövid és hosszú dokumentumfilmek is megtalálhatók. Az előzsűri kiemelten kezelte az archív alapú filmeket - a "porlepte dobozok"-at, és a kisebbségi, zenei, tánc és erotika témájú filmeket.

A magyar résztvevők között van például Mészáros Péter A disznó útja és Császi Ádám Underground című kisfilmjeikkel, Török Ferenc tévéjátéka, a Csodálatos vadállatok, az animációsok között Hajnal Zoltán Indul a nyár című produkciója, kísérleti terepen pedig Szemző Tibor Ez van!, a dokusoknál Csík Katalin Tollas és Papp Gábor Zsigmond Az ügynök élete című filmjeikkel.

A fesztivál díjait az MMK, az NKÖM, Győr városa és a Kodak ajánlotta fel. A szervezők köszönettel vennének további díjfelajánlásokat, díjátadási lehetőséggel, egyéb reklámhely felajánlással.

A nemzetközi zsűrit részben az elmúlt 15 év legjobb filmeseiből válogatták:

Ella Davletshina (RUS) - dokumentumfilm rendező, a Novoszibirszk Filmfesztivál igazgatója,
Tony Gatlif (FRA) - filmrendező (Cannes 2004: legjobb rendezőnek járó díj - Exils)
Maia Morgenstern (ROM) - színész, filmszínész (Passió)
Kőrösi Zoltán (HUN) – író, filmkurátor, forgatókönyvíró
Barbara Lorey (FRA) – filmkritikus
Lovas Ildikó (SERB) - író, kritikus, Szabadka város kultúrtanácsosa
Phil Mulloy (GBR) - sokszoros díjnyertes animációs rendező
Jos Stelling (HOL) - sokszoros díjnyertes filmrendező
Vivi Dragan Vasile (ROM) - operatőr (Részleg, stb.)

Ahány csónak kiköt...
Mediawave-plakát
A fesztivál szellemi védnökei:

Tolnai Ottó (SCG) költő, kritikus, a 2005. évi magyar irodalmi nagydíj várományosa
Fővédnök: Göncz Árpád (HUN) író, műfordító, volt köztársasági elnök

A Best of Mediawave válogatás jó alkalom az összegzésre, a visszatekintésre is. Ennek keretében életművek és tematikus válogatások is helyet kapnak a programban:

Életmű bemutatók:

Jos Stelling (HOL): Waiting room, Gas station, The Gallery
Veit Helmer (GER): Suprise, Tuvalu
Phil Mulloy (GBR): Intolerance, Invasion, Sound of Music
Marat Magambetov (RUS): Roads
Sergej Loznitsa (RUS): The Halt, Portrait

Tematikus válogatások:

Erotikus-, zenei-, és táncfilmek, emlékezés (Big Lucky Carter, Magyar n. Attila, Timaffy László, győri filmősök, stb.)

A MEDIAWAVE fesztivál egyik fő erőssége a zene, amely a filmekben is lecsapódott az elmúlt 15 év során. Legyenek azok akár muzsikusok életpályáját feldolgozó portrék. A Mediawave a korai időktől szorgalmazta a táncfilmek nevezését a fesztiválra, speciális kiemelést adva a témának. E filmek nem táncelőadások, koreográfiák filmes feldolgozásai, hanem önálló alkotások, amelyekben a mozgás, a tánc adja a filmes gondolkozás alapját, légyen azok alapja fikciós, kísérleti vagy épp dokumentációs téma.

Az erotika népszerű műfaj, de ezen filmek közt általában nagyon kevés az igazán értékes alkotás, amely képes túllépni az erotika primer értelmezésén. A Mediawave-re 15 éve alatt több, értékes erotikus tartalmú film is érkezett.

EGYÉB FILMES PROGRAMOK

A visszatekintés jegyében a közönség találkozhat a fesztivál két- és többdíjas filmeseivel. A "Mediawave hangulatok" elnevezésű szekcióban pedig "15 év fontos figurái új dolgaikkal" jelentkeznek, melyeket szabadtéri vetítés keretében a város főterén lehet megtekinteni. Kusturica Az élet egy csoda című filmje, Szőke András Zsigulija, és a francia Tony Gatlif munkái (Gadjo dilo, Latso drom, Exils) lesznek láthatók.

A kortárs francia film egy külön filmhéten mutatkozik be idehaza még nem forgalmazott művekkel, Győr mellett több nagyvárosban is (Debrecen, Miskolc, Pécs, Szeged).

A forradalmár filmes
Alice Guy
A St. Louis-i Filmfesztiválon való premier után, először vetítik Európában Alice Guy, az első amerikai női filmrendező munkáit. A párizsi születésű Alice Guy Blaché az első női filmes és egyben az amerikai kultúra egyik legfontosabb úttörője. Első filmjét 1904-ben mutatták be a St Louis-i világkiállításon, és ennek 100. évfordulóját ünnepelték 2004-ben ugyanott, a St Louis-i Nemzetközi Film Fesztiválon. Miután Alice Guy Párizsból New Jersey-be költözött 1907-ben, ő lett az első női filmstúdió tulajdonos (Solax), aki több mint 330 némafilm gyártásában és rendezésében vett részt négy év alatt (1910-14). Ő volt az  első nő, aki játékfilmet rendezett, miközben forradalmasította a fikciós film műfaját, és ő az első női forgatókönyvíró és rendező is. Guy Blaché számos új technikát talált fel, amivel a forgatókönyv történetet mozgóképre vitte. Ő gyártott először "beszéló képeket" a Gaumont és Emeny által felfedezett kromofónnal. Részt vett a Metro Pictures, a későbbi Metro-Goldwin Mayer, alapításában.

"Európai kapcsolatok" néven két másik fesztivál terméséből is érkeznek hozzánk kortárs művek: az olasz Cit Adel La Del Corto és a német Kasseler Dokumentum Film- és Video Fesztivál válogatása színesíti a filmkínálatot.

A MEDIAWAVE 15 ÉVE

A szervezők úgy látják, a 15 éves fesztivál túlnőtte kamaszkorát és elérkezett a letisztultabb, de erőteljes férfikor. A Mediawave sokarcú, hullámhegyekkel és -völgyekkel tarkított rendezvény, kulturkikötő, a hagyomány és a jövő fesztiválja. Önarckép a fényírókról. tovább>

NEMZETKÖZI JAZZ ÉS IMPROVIZATÍV ZENEI FESZTIVÁL

Magyarország legnagyobb és legszínvonalasabb ilyen jellegű rendezvényén az amerikai fekete jazz első vonalából érkeznek fellépők, és bemutatkoznak a "szaxofonos kismesterek" is, valamint az európai jazz jeles képviselői (franciák, hollandok, oroszok és magyarok). Külön figyelmet fordít a fesztivál a norvég jazzre. tovább>

EGYÉB PROGRAMOK

A Mediawave fő területei (film és zene) mellett számos egyéb program várja az érdeklődőket: fotográfia, tudományos konferenciák, lesz francia zenés-cirkusz-mozi, fellép majd egy svájci bambusztorony építő. Akik megszomjaznak, a Fröccs fesztiválon olthatják szomjukat, az éhezőknek a gigantikus bográcsfőzés helyszínét érdemes majd megkeresni. Komáromban Majális, a Művészetek Házában pedig Digitális Fesztivál kerül megrendezésre. tovább>

ÚJ HELYSZÍNEK

Újabb helyszínekkel bővült a Mediawave Nemzetközi Film és Zenei Fesztivál külföldi városokat felölelő palettája. A Mediawave vírus egyre több régiót fertőz meg. A következő városok, amelyekben a lappangási idő után, várhatóan április végén lesz látható jele a támadó vírusnak, az alábbiak (az új jelenség egészségre nem káros). tovább>

A fesztivál számokban – a fesztivál látogatóiról

A fesztivál kultuszfesztivál jelleggel bír a független művészetet kedvelő fiatalok és a középgeneráció körében. Nyugodtan kijelenthető: a MEDIAWAVE az ország egyik legjelentősebb fesztiválja. Ezt a nagyközönség és a média érdeklődése is jelzi. A 2004-es évben közel 20.000 látogató fordult meg csak a győri helyszín programjain, amiről a Duna Televízió tudósított és koncertfelvételeivel tudósít mind a mai napig is. tovább>

Nem "gazdaságos" vállalkozás
Mediawave-zenesor

***

A fesztiválról írták, mondták:

"Érdekes ez a Mediawave. Megérte a 10 évet, világhírű lett."
(Jancsó Miklós)

"Az esti koncerteken rövid közvélemény-kutatást végeztem: kik is vannak itt. Spanyol közgazdászhallgató Hollandiában magyar fiataloktól hallott a rendezvényről; pesti egyetemisták, akik nem értik miért nem jöttek eddig, hisz a fesztivál minden tavasszal téma volt; a nickelsdorfi rendezvények itt bulizó szervezői; több aprósággal szabadságukat töltő családok; a törzsgárda (az új arcok tömegében elveszve), azok, akik minden évben ide szervezik a szabadságukat."
(Szlaukó Katalin - Filmkultúra)

"Ezer nevezés. Kínaiak, dánok, tibetiek, szlovákok, ujgurok, németek, amerikaiak.... Mintha a világ komolyabban venné a fényírók fesztiválját, mint mi magunk. Győr híres város, kisfilmes körökben világhíres, a Mediawave miatt az."
(Csejdy András - Filmvilág)

"A filmes programok társítása koncertekkel és bulikkal mind azt célozza, hogy a látogatók egymásra találjanak - nem egyszerűen a buli kedvéért, hanem hogy feltámasszanak egy kiveszőben lévő élményt: a közösségit. Ez olyan, mintha a Magyar Játékfilmszemle egyik napja falun zajlana, filmek nélkül, sörrel, bográccsal. "
(Bihari László - Médiamix)

"Bizonyos szempontból fontosabb, mint a budapesti Játékfilmszemle, ennyi féle és fajta filmmel ritkaság találkozni bárhol a világon."
(Parti Nagy Lajos)

"Szabad, megengedő és barátságos kultúrafelfogást közvetített a fesztivál a vendégeinek. A kultúra e fesztivál szemlélete szerint a dionüszoszi mezőt is a legteljesebb természetességgel magába olvasztó olyan világnézet, amelynek középpontjában a hedonizmus áll"
(Boronyák Rita - Filmkultúra)

"Ha szeretnék magamnak egy fesztivált, azért szeretném, hogy legyen majd egy pillanat, amikor vízparti kastélyteraszon erdélyi népzenészek és spanyol cigányok ghánai dobosokkal nyomják minden külföldi vendégek kedvencét, a Tavaszi szél vizet árasztot. És ha lehet még egyet kívánni, Kanalas Éva előéneklésével. A dolog ´95-ben történt. Azóta nincs vesztenivalójuk." (kempf - Mancs)