Március végére már elkészülhet

A Prima Primavera biztosan nem lesz látható a legközelebbi hazai Filmszemlén, de Miskolczi Péter szerint március végére már elkészülhet a nullkópia. A történet az 59 éves, gyermeklelkű Gábor és az ukrán származású Joli kapcsolatát meséli el egy krimis és komikus elemekkel tűzdelt spirituális road movie-ban.

A film megvalósulása akkor kapott először lendületet, amikor tervét 2005-ben Cannes-ban majd Berlinben a koprodukciós piacon bemutatták. Közben részben megváltozott a produceri összetétel, a Cinema Film helyét az Eurofilm Stúdió vette át, ám a brit társproducer, az Ipso Facto immár Vita Nova Films néven valamint a bolgár Geopoly maradt, és csatlakozott a produkcióhoz a holland Riba Film International. A világforgalmazást továbbra is az osztrák-angol tulajdonú East - West intézi, amely kapcsolatban áll a Synchro laborral, ők végzik a film befejező hangi és képi munkálatait.

A gyártás nehézségei nem változtatták meg a történetet, csak néhány mellékszál került ki a Prima Primaverából, így a producer szerint dinamikusabbá vált a film. A forgatás 22 napot vett igénybe, szeptember közepén kezdődtek a munkálatok és októberben értek véget.

A gyermeklelkű Gábor
Lukács Andor

A forgatás többszöri kényszerű elhalasztása érintette a főszereplő személyét, Gábort végül Lukáts Andor keltette életre. Jolit - ahogy eredetileg is tervezték - a bolgár Vesela Kazakova játszotta el, aki több hazai és nemzetközi színészi díj, köztük a Moszkvai Nemzetközi Filmfesztivál legjobb női alakításáért járó „Silver George” elnyerése után a 2006-os Berlini Filmfesztiválon hívta fel magára a figyelmet. Továbbá a Prima Primaverában kiemelkedő szerepet kap Kelet-Európa egyik legismertebb karakterszínésze Djoko Rossich, aki Feri bácsit alakítja a filmben.

„Elutazni a nagymamához”

A történet önéletrajzi ihletésű, de nem abban az értelemben, hogy a rendező-forgatókönyvíró a saját életéből emelte volna át eseményeket a filmbe, hanem az érzések és gondolatok szintjén van erős kapcsolat az alkotó és szereplői között.

A Prima primavera megvalósítása öt éve kezdődött, amikor a rendező Kern Andrással együtt beszélgetett a közös barát és pályatárs, Fehér György temetését követően. „Akkor a halál felett érzett értetlenség fogalmazódott meg bennünk, és az a gyermeki gondolat, hogy a halál nem más, csupán „utazás a nagymamához”, ahol újra találkozhatunk mindazokkal, akik fontosak számunkra.”

Az 59 évesen első nagyjátékfilmes rendezésére készülő Edelényi János további részleteket árult el a filmről. A kiinduló helyzet egy bankrablás, amely során a főszereplő, Gábor édesanyja meghal. A „szellemileg kissé visszamaradt öregecske kamasz” a rablás egyik vétlen áldozatával, Jolival együtt tart egy képzeletbeli falu, a szerbiai Kiskikinda felé.

Egyenrangú alkotótársak
Edelényi János és Máthé Tibor

Az egyenrangú alkotótársként dolgozó operatőr, Máthé Tibor és a főszereplők munkáját most Szalai Károly vágó ugyancsak alkotótársi együttműködésével igyekeznek úgy formálni, hogy a korábbi elképzelésekhez képest fele idő alatt leforgatott anyagból összeálljon az eredeti művészi elképzelés, amelyben az abszurd humornak is fontos szerep jut.

Edelényi János szerint az „egyszerűsítés” kényszere jót is tehet egy filmnek, csak vigyázni kell, hogy a „komoly fogyókúra” mikortól megy át csonkolásba. Mindenesetre a film alapötlete öt éve változatlan, csak a főbb csomópontokat összekötő kanyarok módosultak.

A Prima primavera az eredeti elképzelés szerint a következő Szemlén került volna bemutatásra, ami természetesen adódik egy késő nyárra időzített forgatásnál. Ám a módosult tervek miatt az alkotók nem akarták magukat olyan helyzetbe hozni, hogy az éves hazai filmes seregszemlén történő bemutató kényszere kihasson a munkára, így jövő tavaszra készülhet el Edelényi János első mozibemutatóra szánt rendezésének végleges változata.

Az októberi forgatáson a szereplőkkel, alkotókkal készült videóösszeállításokat a Cineuropa honlapján lehet megtekinteni.