Az eddig főleg ismeretterjesztő- és portréfilmeket rendező Paczolay Bélát is a reklámfilm területéről sodorta a szél a játékfilmezés területére - hasonlóan Herendi Gáborhoz, Bergendy Péterhez vagy Rohonyi Gáborhoz. A Terézanyu forgatásán, 2003-ban még úgy volt, hogy Pados Gyula következő munkája a Paczolay által rendezett Zöld rapszódia lesz. „Ez a filmterv azonban aktualitását vesztette, és támogatókat sem sikerült szerezni hozzá.” - magyarázta a filmhunak Paczolay Béla rendező. „De már annak a filmnek is Rudolf Péter lett volna  a főszereplője. Néha még felhív, hogy biztos nem csináljuk meg? Nem, én azt a filmet elengedtem, lezártam.”

Paczolay játékfilmesként a 38. Magyar Filmszemlén debütált Bányató című tévéfilmjével, amely szintén Péterfy Gergely regényéből készült. A film a Bányató mellett élő furcsa emberekről szól, akik Kálmánnak, a megszállott horgásznak próbálnak egy randevút összehozni. A filmben szerepel Benedek Miklós, Hollósi Frigyes, Gáspár Tibor, Szőke András, Elek Ferenc és Pap Vera.

Most azonban az első nagyjátékfilm forog: 190 millió forintos költségvetésből készül Kalandorok. A 80 milliós MMK-s támogatásba a Filmpartners is beszállt a TV2-vel együtt, ők összesen 50-60 milliót állnak a költségekből. Az Erste Bank 30 milliós befektetése mellett az UnioFilm a Terézanyu után járó normatív támogatás rá eső részét, 30 milliót fordít a munkálatokra. A forgatás május 21. és július 7. között zajlik számos helyszínen.

Rémálom low budget road moviet forgatni

Tudom, miért készül ilyen
kevés magyar road movie
Paczolay Béla, rendező
A Kalandorok forgatókönyve szintén Péterfy Gergely tollából született meg. A rendező és az író kapcsolata régre nyúlik vissza: „A Magyar Televízió számára készítettünk kortárs magyar írókat bemutató sorozatot (Alkotóház címmel – a szerk.), ennek során ismerkedtem meg Péterfy Gergely munkásságával. Nagyon megtetszettek az írásai, nyelvezetük, fordulataik és életszerűségük miatt.” A Kalandorok forgatókönyvén közösen dolgoztak, hogy méltó elsőfilm legyen: háromgenerációs film, road movie és mindeközben low budget. „Nyilvánvaló volt,  hogy egy olcsó filmet kellene csinálni. A Kalandorok-ban nagyrészt egy autóban vagyunk, körülötte a táj és a környezet – egy olyan filmtervnek tűnt, amit meg tudunk jól csinálni. De most már tudom, miért készül ilyen kevés magyar road movie” - nevetett a rendező. „ A technikai feltételek egész egyszerűen nincsenek meg hozzá, gyakorlatilag a lehetetlennel próbálkozunk.„

Ezt később Pados Gyula operatőr is megerősíti: „Egy rémálom Magyarországon road-moviet forgatni, rettentő nehézkes, hiszen mindvégig egy traileren vagyunk. A mátrai forgatáson például a hegyről lefelé elszabadult a trailerkocsi, egyszerűen nem fogott a fék, csak száguldottam lefelé, elég hajmeresztő élmény volt. Abba is kellett hagyni a forgatást, és valamikor majd meg kell ismételni azt a jelenetet. Jó kérdés, hogyan és mivel” - meséli a nehézségeket az operatőr.

Az eredetileg még 2006. nyarán elindítani kívánt produkciót azért kellett elhalasztani, mert Pados Gyula az Egyesült Államokban Koltai Lajos Evening című filmjén dolgozott.  A Terézanyu forgatása idején is bevárta a stáb a Sorstalanság-on dolgozó Padost, Paczolay sem tudta volna másra bízni a fényképezést. „Gyulával 15 éve ismerjük egymást, van egy közös cégünk is, nagyon szoros kapcsolatban vagyunk. Elég sokat vártam az első nagyjátékfilmemre, úgyhogy még egy évet simán kibírtam.” - sorolja az okokat Paczolay. „Voltak színészegyeztetési problémák is, nemcsak én vagyok a ludas.” - mentegetőzött Pados.

Mint azt Pados Gyulától megtudtuk, elsősorban a helyszínek válnak el a fényképezésben:  „elindulnak egy nagyvárosból és egy erdélyi falusi környezetbe jutnak el.” A magyar és és amerikai forgatás különbségeit hosszan sorolja az operatőr: „Külföldön nem okoz problémát a nyersanyag, annyit ismételhetsz, amennyit akarsz, a magyar filmben mindig egy nehézség, hogy nagyon drága a nyersanyag. Nem vagyunk berendezkedve a többkamerás forgatásra, ez is csak külföldön tud működni.” Logikusan merül fel kérdés, hogy akkor miért jött vissza Magyarországra forgatni: „Egyrészt magyar vagyok, itt élek. Másrészt vannak olyan filmek, amelyek kedvéért az ember boldogan hazajön, ilyen volt például a Kalandorok is.” Ezek szerint nem lopják el Amerikába a mi Pados Gyulánkat? „Legyen olyan film, amire érdemes hazajönnöm.”

Egy háromgenerációs család férfitagjai: Haumann Péter, Schruff Milán

Amikor rákérdeztünk, hogy akkor miért nem a manapság divatos HD-ben gondolkodtak, Pados Gyula csak ennyit felelt: „Az itthoni HD minősége nem alkalmas arra amit mi szerettünk volna. Egy színes, szélesvásznú filmet akartunk készíteni, egy igazi road movie-t, igazi klasszikus filmes eszközökkel. Az volt a fejünkben, hogy legyen olyan, mint egy hetvenes-nyolcvanas évekbeli amerikai film, nagyon reálisan fényképezve, valós helyszíneken.”

Autentikus cigánypalota kakassal és kondigéppel

A Kalandorok egy háromgenerációs család férfitagjait állítja a középpontba. A főszereplő trombitaművésznek darabokra hullik az élete. Éppen a negyedik válása semmizi ki, amikor édesapja is a segítségét kéri: az ő helyzetét is egy nő, konkrétan a felesége lehetetleníti el, ezért Pestre akar költözni fiához. A harmadik, legfiatalabb generációt az alvilági, kétes üzelmekből élő fiú képviseli. Ők hárman a címben jelzett Kalandorok, akik egy autóba zsúfolódva vágnak át Erdélyen.

Jelenleg az erdélyi jelenetek belsőinek rögzítése zajlik Érden. A történet sokadik fordulópontja után járunk, amikor a többszörösen pórul járt hősökön egy nagy csapat cigány segít, amikor vendégül látják őket épülő palotájukban. „Vannak ezek a nagyon jellegzetes cigánypaloták Erdélyben, annak a belsejét próbáltunk megidézni itt Érden. Nagyon sok ilyen palotában jártunk, hogy tanulmányozzuk az autentikusságot. Szerettünk volna kint forgatni, de nem lehetett megoldani.” - meséli Paczolay Béla miközben körbevezet a helyszínen. A nappaliban a kondigépektől kezdve több száz női cipőn át a kakasig és a plazmatévéig minden van, az egyik szobában pedig illegális kaszinó üzemel.

A kalandorok egy autóba zsúfolódva vágnak át Erdélyen

A cigányok vezetőjét, Jakabot, Kovács Lajos alakítja. Jakab lovaskocsival bevontatja hőseink sokadszorra lerobbant autóját, és megvendégeli őket palotájában, ahol három napja folyik a konyak a legnagyobb fiú születésnapjának alkalmából.  András, a fiú telefonja a folyamatos telefonálgatásban lemerült, de a palota természetesen több fajta akkumulátort is rejt, így a cigányok minden felmerülő problémát orvosolni tudnak, sőt, az illegális kaszinó talán még anyagi gondjaikat is megoldja.

A filmben két színészóriás is játszik: Haumann Péter alakítja a életvidám nagypapát, Rudolf Péter pedig a lerobbant trombitaművészt. „Géza a negyedik válása felé haladó álmait már meg nem valósító karakter.” - mesél  a szerepről Rudolf Péter. „Abból a szempontból hasonló az én élethelyzetem is, van két majdnem felnőtt gyerekem és közben küzdök a szüleim felé való megfelelni akarással is. Minden korombeli ebben vergődik, és én most egy autóba kényszerülök minden frusztrációmmal.” A filmbéli karakter lakását elvesztve az autójában él: „Nagyon szeretek vezetni, az autó technikai részéhez viszont egyáltalán nem értek. Ahol farolás, előzés van a filmben, azokat gyerekes örömmel hajtom végre, de ha hozzá kell nyúlni a kocsihoz, azt már nem tudom megcsinálni.” Rudolf Péter továbbra is szeretne rendezni: jelenleg forgatókönyvek között vergődik. „Búss Gábor Olivér is ír egy könyvet az én felkérésemre, és én is dolgozom egy másikon. Sajnos a költségvetés sokszor gátat szab a fantáziámnak: Mikszáthot, Móriczot olvasok mostanában, de kosztümös filmbe nem lehet belevágni.”

Kakas, plazmatévé és illegális kaszinó

A fiút alakító Schruff Milánra hosszas casting után leltek. A Színház és Filmművészeti Egyetem végzős hallgatója eddig főleg színházban szerepelt, a Kalandorok az első filmszerepe. A filmben feltűnik még Gáspár Tibor, Kovács Lajos, Pogány Judit, Csomós Mari, Elek Ferenc, Bánfalvy Ágnes, Thuróczy Szabolcs, Urbán Tibor és Király Levente is.

A filmet a Budapest Film viszi a magyar mozikba.