Aki látta a Pieces of a Woman első húsz percét, az soha nem fogja elfelejteni. Ez az a katartikus, vágatlan jelenet, amiben a főszereplő Martha, a férje és a bába társaságában otthon vajúdik, majd megszüli a gyermekét, aki tragikus hirtelenséggel meghal. A velencei premier után mindenki a láthatatlan kameráról, az érzelmek hullámzásáról és Vanessa Kirby elképesztő átlényegüléséről beszélt (annak ellenére, hogy a való életben nem született még gyermeke) – alakítását a legjobb színésznőnek járó Volpi Kupával díjazta a zsűri.

A színésznő a film további egy órájában is észbontóan jó, a tragédia feldolgozásának kínkeserves folyamatát árnyaltan mutatja be, minimalista alakításával nagy érzelmi hullámokat kelt a nézőben. A magyar alkotópárostól valóban olyan szerepet kapott, ami az Oscar-jelöléstől függetlenül hatással lesz az egész további karrierjére.

Pieces of a Woman

Vanessa 1988-ban, London Wimbledon negyedében született, édesanyja egy magazin szerkesztőjeként, apja pedig urológusként dolgozott. Bár a családban nem voltak művészek, szülei egészen kicsi kora óta folyamatosan vitték őt színházba és moziba – a Varietynek elmesélte, hogy az apja hat évesen a 18-as karikás Éjféli expresszre, és Hitchcock Tökéletes gyilkosság című filmjére is elcipelte magával. A család barátai, az Oscar-díjas Vanessa Redgrave és férje is nagy hatással lehetett a fiatal Vanessára, aki 11 évesen jött rá, hogy a színpadon a helye. Nem vették fel a bristoli színiiskolába, helyette egy évig utazgatott, majd Exeterbe ment angol irodalmat tanulni.

Helyét a rangos London Academy of Music and Art intézményében 2009-ben feladta, mert leszerződtette egy ügynökség, és egy rendezőtől egyszerre három szerepet is kapott, amit aztán sok másik követett: 2009-től egyre több színházi produkcióban tűnt fel, Shakespeare, Ibsen és Arthur Miller darabjaival kivívta a kritikusok elismerését és díjakat is kapott. Első filmszerepét a The Hour című BBC-s minisorozatban kapta, de még előtte feltűnt a McFly zenekar The Heart Never Lies című videoklipjében is.

Gillian Andersonnal A vágy villamosa előadásán

A figyelmét azóta is megosztja színház és film között, Gillian Anderson és Ben Foster oldalán A vágy villamosának színpadi feldolgozásában hatalmas kritikai sikert aratott, miközben egyre több angol és amerikai produkcióban tűnt fel. Ezek közt vannak kosztümös drámák, mint a Szép remények 2011-es feldolgozása vagy A királynőért és a hazáért című John Boorman-film. De nemcsak történelmi drámákba hívták (bár gyönyörű, klasszikus vonásaival bármilyen korba beilleszthető), feltűnt az Időről időre című időutazós romkomban, Mila Kunis barátnőjeként a Jupiter felemelkedésében, a 2013-as Charlie Countryman szükségszerű halála (ahol egy nagyon kicsi szerepe van Shia LaBeouf mellett) és a Bone in the Throat című angol krimiben is, ami egy angol étterem és főszakácsának sötét üzelmeiről szól. (A film alapjául szolgáló regényt a világhírű szakács és újságíró, Anthony Bourdain írta, aki 2018-ban követett el öngyilkosságot.)

A korona

A nagy nemzetközi áttörést a Netflix egyik első saját gyártású sorozata, A korona hozta el a neki 2016-ban, melyet a királyi családot jól ismerő Peter Morgan (A királynő) írt. Vanessa két évadon keresztül alakította Erzsébet királynő húgát, Margit hercegnőt, aki a kor egyik első számú celebje volt. Az angol királyi család különce, akinek mindig ott lógott a kezében a cigaretta, és a testvére minden döntéséhez volt egy-egy csípős megjegyzése. A 20 éves hercegnőnek szótlanul kell asszisztálni a nővére ünnepléséhez, miközben végtelenül szerelmes a leköszönő király főtanácsadójába, Peter Townsendbe.

A kor legismertebb párja végül nem házasodhatott össze, mert Peter nem csak 16 évvel volt idősebb Margitnál, de az anglikán egyház törvényei szerint elvált férfiként sem vehette őt feleségül. Margit a család döntése után még jobban megkeményedett, később viharos házasságba keveredett egy fotóssal, majd boldogtalanságban töltötte egész hátralévő életét. (A sorozat következő két évadában Helena Bonham Carter alakítja Margitot.)

Claire Foy és Vanessa Kirby

Bár A korona főszereplője a királynőt megformáló Claire Foy, a dicséretekből bőven  kijutott Kirbynek is, mindkettőjüket jelölték Emmyre 2018-ban, amit Claire díjra is váltott. A fiatal Margitot életének egy olyan szakaszában játssza Vanessa, amikor még nem halt ki belőle a remény, hogy ő dönthet a saját sorsa felett, ahhoz menjen hozzá, akihez szeretne, és ne kelljen a nővére árnyékába vonulnia. A két évad alatt egyre jobban eluralkodik rajta a cinizmus, a keserűség, a kötelező királyi feladatok mellett lassú önrombolásba menekül. “Nincs sok ilyen szerep, ami ennyire sokszínű és vibráló. Olyan valakit alakítani, aki ennyire széles érzelmi skálán mozog, ilyen szélsőséges érzelmekkel rendelkezik. Mindig próbálok ehhez hasonló embereket találni. Örök viszonyítási alap marad” – mondta.

Vanessára mintha csak ráöntötték volna a boldogtalan hercegnő szerepét, a királyi család kimértsége és Margit törékenysége közt hibátlan az egyensúly – Marthához hasonlóan itt is sokatmondó, apró rezdülések mögé rejti az érzelmeit, de a két alakítás mégsem hasonlít egymásra, két teljesen különböző embert ismerünk meg benne. A sorozat zsenialitását jelzi az is, hogy minden egyes epizód egy-egy karakter köré van felépítve, így a két évad alatt Vanessának is jut legalább 3-4 epizód, ahol ő játssza az abszolút főszerepet. 

Ha nem lett volna A korona, akkor talán a Pieces of a Woman főszerepét is más kapja, Mundruczó Kornél ugyan nagy rajongója volt a sorozatnak, de fel sem merült benne, hogy Vanessa alakíthatná a gyászoló anyát. Végül a film producere juttatta el hozzá a forgatókönyvet, a színésznő pedig egyből Budapestre utazott, hogy találkozzon Kornéllal, és személyesen tárgyaljon a szerepről. 

Közben egy éles fordulattal bevetette magát az akciófilmek világába. A Kivégzési parancs című film távoli jövőjében gyilkos robotok ellen képez ki katonákat, de a gyakorlat hamar véres harccá fordul át. A Mission:Impossible - Utóhatásban a kiismerhetetlen és szadista Fehér Özvegy szerepében alaposan megnehezíti Tom Cruise dolgát, az alábbi jelenetben precízen kapja elő a pillangókést a hófehér estélyije alól.


“Nagyon ügyetlen vagyok, nem voltam biztos benne, hogy lehet belőlem akciósztár” –
 nyilatkozta a Varietynek. “De van abban valami hihetetlenül felszabadító és izgalmas, hogy úgy teszek, mintha késsel ölném az embereket.” A Fehér özvegy szerepére már a következő két Mission Impossible filmre is leszerződtették, az egyik idén, a másik pedig jövőre érkezik. 

Tom Cruise sorozata mellett a másik óriási akció-franchise, a Halálos iramban-univerzum is megszerezte magának Vanessát. A Halálos iramban: Hobbs & Shaw című filmben brit titkosügynökként ugrál le mindenféle robbanó járműről, társai az akcióban Dwayne Johnson és Jason Statham, akinek a testvérét alakítja. Jó sok akciófilmben látható mostanában, bár látva a Pieces of a Womant és a szintén Velencében bemutatkozó The World to Come-ot, nem félünk tőle, hogy emiatt elmaradnak a komolyabb, drámai szerepek.

Halálos iramban: Hobbs & Shaw

A The World to Come című kosztümös dráma két nő szerelméről szól a 19. század közepén. Vanessa párját Katherine Waterston alakítja, a kettejük szenvedélyes játékát és a film gyertyafényes, fojtogató atmoszféráját is sorra dicséri a nemzetközi szaksajtó. Magyar bemutatóról sajnos még nem tudunk, pedig Mona Fastvold nagyrészt Erdélyben forgatott és Jancsó Dávid által vágott filmjét a nagyvásznon lenne a legjobb látni. 

Az akciófilmek mellett egy másik nagyon izgalmas projekt is vár a színésznőre, ami ráadásul ismét magyar vonatkozású: a Vox Lux és a Childhood of a Leader rendezője, Brady Corbet The Brutalist című filmjében kapott fontos szerepet Joel Edgerton és Marion Cotillard oldalán. A film Tóth László építész és felesége, Erzsébet életét követi három évtizeden keresztül, akik a holokauszt túlélése után az Egyesült Államokban kezdenek új életet, és egy titokzatos férfitól különleges, visszautasíthatatlan ajánlatot kapnak. A film társírója Mona Fastvold, a The World to Come rendezője, a Deadline szerint a filmben angolul, jiddisül, olaszul és magyarul is beszélni fognak, de a forgatás európai része Lengyelországban zajlik. 


A 93. Oscar-gálát korlátozásokkal, de az alkotók jelenlétében fogják megtartani április 26-án. Vanessa a legjobb női főszereplő kategóriájában száll versenybe Frances McDormand (A nomádok földje), Viola Davis (Ma Rainey: A blues nagyasszonya), Carey Mulligan (Ígéretes fiatal nő) és Andra Day (The United States vs. Billie Holiday) mellett. Magyar rendező külföldi filmjében utoljára Annette Bening kapott Oscar-jelölést 2005-ben, Szabó István Csodálatos Júlia című filmjéért, amit sajnos nem váltott díjra, Vanessa Kirby lehet az első, akinek ez sikerül. 

Bár a többi színésznőt is nagyon kedveljük, a szívünk természetesen a Pieces of a Woman főszereplője felé húz. Izgatottan várjuk az április 26-ai éjszakát, addig is bőven van idő pótolni a brit színésznő munkáit, A koronát például nagy hiba lenne kihagyni.

Címlapfotó: Wéber Kata, Mundruczó Kornél és Vanessa Kirby a Pieces of a Woman velencei premierjén