5. THURÓCZY SZABOLCS (Larry)
A Csicska óta valószínüleg minden magyar filmes jól tudja, hogy Thuróczy Szabolcsra elég ráadni egy csíkos melegítőt és zsigerből hozza az autentikus kőbunkót. Zoltán, az erőszakos múltjától szabadulni akaró, alkoholista rendőr viszont ennél jóval összetettebb karakter, napjaink egyik legkiválóbb magyar színésze pedig ehhez méltóan közelíti meg a szerepét. A Larry egy darabig kétségben tart afelől, hogy a főhős istenhívővé vált apja valóban jó útra tért, Thuróczy viszont képes két halk mondaton belül is iszonyatos fordulatot venni, Zoltán szélsőséges hangulatingadozásainak bemutatásával fájdalmas gyomrost visz be a nézőnek, és a borzalmas múltbéli bűneit elrappelő fiúnak is. Emellett meg kell említsük, hogy Thuróczy idén egy sokkal szerethetőbb apafiguraként is brillírozott, a Szia, Életem! című vígjáték morcos, de valahol mélyen aranyszívű írójaként, ahol tehetséges partnerre lelt a hatéves Pásztor Várady Mór személyében. (HB)
4. PATKÓS MÁRTON (Veszélyes lehet a fagyi)
Nem kétséges, Szilágyi Fanninak és írótársának, Lányi Zsófinak köszönhetően a darukezelés lett 2022 egyik legszexibb szakmája. Ákos minden nap halált megvető bátorsággal kapaszkodik fel az égbe, hogy egész nap onnan irányítson egy hatalmas gépezetet. Ehhez a nem mindennapi munkához vegyít páratlan empátiát Patkós Márton, aki A besúgó markáns vezéralakja után, a Fagyiban egy teljesen másik, sokkal érzékenyebb arcát is bemutatta idén, és mindkét szereppel mély nyomokat hagyott bennünk. Ákos szelíd, de szenvedélyes jelenléte mindkét nő számára kiutat jelenthet a boldogtalanságból: a dobbantásra készülő, megfásult Adélban felkelti a vágyat a kötődésre, a depressziós, agresszív férje által elnyomott Évának pedig egy kis reményt ad, hogy van ennél szebb jövő is. Patkós sokoldalú tehetségét szerencsére egyre többen felismerik, jövőre a Cicaverzum nárcisztikus fekete macskájának fogja kölcsönzi a jellegzetes, mély hangját. Reméljük, azért az arcát is minél többet látjuk majd. (PJ)
3. BÁLINT ELŐD (Zanox - Kockázatok és mellékhatások)
Az érettségi és úgy általában a létezés súlyától szorongó kamaszfiú válik időutazó akcióhőssé Baranyi Benő első mozifilmjében, amihez sikerült megtalálnia a tökéletes főszereplőt. Bálint Előd Kolozsvárról robbant be a dunaújvárosi Zanox őrült univerzumába, ahol tesze-toszaságával, jól időzített gesztusaival, de már a puszta kinézetével azonnal belopta magát a szívünkbe. A fiatal színész nagyszerűen ugorja meg a műfaji kuszaság akadályait: ha kell parádés tempóban, megszállottan hajkurássza a mágikus pálinkát, egyre magabiztosabban veti bele magát a növekvő kockázatú időcsavarokba, miközben hősszerelmesként próbálja megmenteni élete párját (a szintén csodás Erdős Lilit). Sokan éltek már ezzel az analógiával, de tényleg kihagyhatatlan: ezt a panel sci-fi vígjátékot mindenkinek receptre kéne felírni, és ebben Elődnek is kulcsszerepe van. (PJ)
2. KULKA JÁNOS (A játszma)
Kulka alakítása megrendítő demonstrációja a színészképzés közhelyének: csak jelenléted legyen. Bő tíz évvel A vizsga után Kulka János ismét a szocialista állambiztonság géniusza, Markó Pál megformálására vállalkozott, a korábbi film folytatásában A játszmában. A felesége elvesztésétől és hatalma leépítésétől megtört Markót szó szerint ledönti a lábáról a fájdalom. A szerep és Kulka állapota közti zavarba ejtő hasonlóság érzelemgazdagságot, mélységet kölcsönöz a kém-mesterelme hideg archetipusának. A nehéz, komor, szürke koponya, az igazságkereső, meggyötört tekintet, a lassú, tagolt mozgás, a kopott, finom öltözék olyan kisugárzást kölcsönöz Markó szótlan karakterének, amire a legkifejezőbb drámai monológ is képtelen lenne. Kulka játéka nemcsak azért sokszínű, mert a cselekmény során bizonytalan, hogy mennyiben természetes vagy megjátszott Markó viselkedése, hanem azért is, mert minden pillanatban szimultán tulajdonságokat kell közvetítenie. A visszavonultságban élő férfi egyszerre fenyegető és magatehetetlen, óvó és intrikus, atyáskodó és engesztelhetetlen. (BA)
1. VILMÁNYI BENETT (Larry)
Évek óta ismételgeti a magyar sajtó, hogy Vilmányi sokra hivatott, ösztönös színésztehetség, generációjának egyik legjobbja. Most végre eljött az első nagy filmes próbatétel, az első nagyjátékfilmes főszerep, és örömmel mondhatjuk, hogy semmi túlzó nem volt a dicséretekben. Rendkívüli intenzitással lényegül át dadogó borsodi rapperré, könnyen válhatott volna azzá, de a beszédhiba nem egy magamutogató színészi bravúr, hanem természetesen módon simul bele a fiú karakterjegyei közé, a traumatikus múlt testi tünete. Látványos, de nem hivalkodó alakítás, ha kell, elvegyülve lazul a borsodi srácok társaságában, és ha kell, bénultan szorong a bántalmazó apja mellett. Aztán jön a csúcsjelenet, amikor leveti magáról a lelkére aggatott mérhetetlen nagy súlyokat: a rappelés energiaszintje olyan magasra hág, hogy az sem lett volna meglepő, ha lángra kap és megolvad a filmszalag. A jövőben eldől, tudja-e ezt a nívót tartani, vagy hogy egyáltalán ebben a szakmában képzeli-e el magát hosszútávon, de az biztos, hogy ezzel az alakítással beírta magát a magyar filmszínészek nagykönyvébe. (VD)
A Filmhu évösszegző cikkei:
A toplistát Babos Anna, Horváth Bálint, Pozsonyi Janka és Varga Dénes állította össze.