A bemutatott filmek egyike, a hatvanhat perces The Grey Machine (A szürke gépezet), egy absztrakt horrorfilm, ami egy titokzatos kézirat legendáját vizsgálja. 1921-ben, egy bostoni antikváriumban találtak egy korábban ismeretlen, cím nélküli, Edgar Allan Poe írásaira emlékeztető szöveget. A kétszáz oldalnyi töredékes, mondat- és szófoszlányokból álló kéziratot műszaki rajzok és hosszú egyenletek illusztrálták.

A Harvard professzoraiból felállított interdiszciplináris kutatócsoportnak húsz évébe telt, mire értelmezték az általuk Szürke Gépezetnek keresztelt szöveget: az ismeretlen alkotók (vélhetően rajongókból szerveződött technospiritualista szekta) nem elégedtek meg Poe hátrahagyott szövegeivel, hanem megpróbáltak elektromos halhatatlanságot adományozni az író szellemének és egy automaton formájában újrateremteni az író tudatát. A film írója Nemes Z. Márió, producere Nedeczky Dóra és Ivo Felt, sound designere Kovács-Vajda Bence.

Lichter másik, szintén Rotterdamban bemutatásra kerülő filmje a hat perces The Geneva Mechanism: A Ghost Movie című found footage rövidfilm, ami a filmvetítőgépek mechanizmusát vizsgálja az analóg és a digitális roncsolás ritka, hibrid technikáján keresztül. A filmet korábban a Jihlavai Nemzetközi Dokumentumfilmfesztiválon és a bolzanói Analogica kísérleti filmes fesztiválon vetítették.

Mindkét film állami finanszírozás nélkül jött létre.

Forrás: Az alkotók közleménye / Címlapkép: Lichter Péter / Fotó: Varga Dénes / The Geneva Mechanism: A Ghost Movie