Harmat György: Mártírium külvárosi réteken (Pasolini egy színtér tükrében)
HOLLYWOODI LEGENDÁK
Kevés rendezőnek jön össze élete folyamán egy valódi mesterhármas, a mesternégyesről nem is beszélve (Célpontok, Az utolsó mozielőadás, Mi van, doki?, Papírhold) ám a siker, elismerés és jelentőség nem minden. Peter Bogdanovich filmesként és magánemberként egyaránt megtapasztalta, milyen a csúcson és a gödör legalján lenni.
Orosdy Dániel: Függöny le… (Peter Bogdanovich 1939-2022)
MAGYAR MŰHELY
Mándy szellemiségét és tartását nem csak a Mándy-adaptációk őrzik, hatását a magyar film számos remekében fellelhetjük. A Mándy-próza kisvilága a pusztulásra ítélt polgári világ. A „polgári” jelzőn természetesen nem csupán a külsőségeket értette, hanem elsősorban mentalitást: tartást és méltóságot.
Kolozsi László: A belső ruhatár (Mándy Iván és a film)
Mispál Attila: „A nemzet filmtanítója” (Perlaki Tamás 1948-2021)
Pauló Varga Ákos: Pengeélen (Beszélgetés Muhi András Piressel)
ÚJMÉDIA ÉS VIRTUÁLVALÓSÁG
Süll Kristóf: Falanszter szimuláció (A Meteo „moduláris disztópiája”)
Török Ervin: Utópikus energia (Bódy Gábor: Egybegyűjtött filmművészeti írások 3.)
KOSZTÜMÖS BŰNÖK
A legújabb Macbeth-film a noirtól elsősorban hatásos vizualitását és a nyomasztó teret börtönként megélő, bomló elméjű hőst kölcsönzi. Érthető, hogy a shakespeare-i életműből miért éppen a Macbeth ragadta meg Joel Coen figyelmét – a dráma klausztrofób, hétköznapi emberi helyzeteket univerzális tragédiává feszítő légköre ismerőssé teszi a filmet a Coen-rajongók számára is.
Földváry Kinga: Noirtól Coenig (Shakespeare-bűnfilmek)
Varró Attila: Szemfényvesztés (Guillermo del Toro: Rémálmok sikátora)
Bárány Bence: Vég nélküli út (Max Allan Collins: Road to Perdition)
Kolozsi László: Korszerűtlen utazás (Kenneth Branagh: Halál a Níluson)
Fekete Tamás: Újravágott változatok (Sikoly-filmek)
ÚJ RAJ
Lichter Péter: A meghatódás öröme (Mike Mills)
TELEVÍZIÓ
Kelecsényi László: Felhőtan (Pacskovszky József: Kék róka)
A CSEND MESTEREI
Lichter Péter: Egy ismeretlen formabontó (Teinosuke Kinugasa: Az őrület lapja)
SZUPERHŐS-FRANCHISE
Borbíró András: Túltelített dimenziók (Számháború a Moziverzumban)
FESZTIVÁL
Boronyák Rita: Pálmafák és gyökerek (Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál)
FILM/ZENE
Déri Zsolt: Punktum (Wolfgang Büld koncert-riportfilmjei)
KRITIKA
Pozsonyi Janka: Apám, a gengszter (Jonas Carpignano: Maffialányok)
A címlapon: Dominik Graf: Fabian – A vég kezdete (Tom Schilling és Saskia Rosendahl) – A Cirko Film márciusi bemutatója