Sidney Lumet Find Me Guilty című filmjére szerencsémre olyan sokan voltak kíváncsiak, hogy pótvetítést tartottak a szervezők félórával később egy másik teremben. Majdnem fél évszázaddal ezelőtt Lumet készített egy mára már klasszikussá vált tárgyalótermi mozit Tizenkét dühös ember címmel. Az 56. Berlinalén debütáló Find Me Guilty szintén Justitia elé citál minket. Lumet az Egyesült Államok leghosszabb bírósági vizsgálatát viszi filmre. A 30 éves börtönbüntetését töltő Giacomo “Jackie Dee” DiNorscio (Vin Diesel) magára vállalja egy olasz maffiacsalád összes bűnét, hogy a "család" tagjait mentse. A többiek védelmét képviseli saját maga ellen. A film 90%-a a tárgyalóteremben játszódik, csak néha tekint ki a kamera a bíró szobájába, a börtönbe vagy épp az utcára. Lumet a tőle megszokott profizmussal tartja fenn a néző érdeklődését humorral, élő és izgalmas karakterekkel, melyek egyszerre tipikusak, néhol pedig meglepően egyediek.

A néző viszont nem tud elmenni az esküdtszék döntése mellett. Ahhoz képest, hogy 50 évvel ezelőtt Lumet az esküdtszék lélektanilag komoly munkájáról mesélt, ebben a filmben a testület minden dilemmától mentes döntést hoz. Talán még mindig érdekli az idős mestert a probléma: DiNorsciónak sikerült az esküdtek lelkére hatni, akik így nem is akartak objektíven dönteni.

Nincsen női vécé

Jafar Panahi újra filmet készitett Teheránról, a férfiak városáról. Offside című filmjében pedig megint a nők helyzete érdekli a legjobban. Irán futball világbajnokságra való kerülése a tét a legközelebbi meccsnél. A film sajtótájékoztatóján az alkotók elmondták, hogy a foci Iránban nemzeti sport, nem csoda hát, ha a lányok is meg vannak őrülve érte. Ám az iszlám országban a meccsre nem mehetnek nők.

Nem érti, hogy miért akar egy nő mérkőzést nézni
Jafar Panahi: Offside

Panahi mozijában fél tucat rajongó lányt gyűjtenek össze a katonák a stadion egyik oldalába elkerítve. Mindegyikük a legfurmányosabb módon öltözött férfinak. A meccs zajlik, közben a lányok és a katonák beszélgetnek. Nőknek tilos nézni a meccset, még a falon keresztül is, hiszen bármelyik pillanatban odaérhet a nagyfőnök. Az egyik katona ezért közvetíti a mérkőzést. A film alatt csak a háttérben látjuk egy pillanatra a mérkőzést, végig offside – vagyis a stadion melletti kordon körül zajlanak az események. Az eltorzított lányok és a kötelességüket teljesitő katonák lassanként megismerik egymást.

Ez nem sportfilm, teljesen mindegy, hogy mi zajlik a pályán, itt az a lényeg, hogy mi zajlik Teheránban. Az egyik jóindulatú vidéki katona például nem érti, hogy miért akar egy nő mérkőzést nézni, és nem érti, miért akar egyáltalán egy nő olyasmit tenni, aminek nyomán bántódása eshet. Panahi rendszeres témája a nők helyzete Iránban, de most először beszél úgy erről, hogy maga is nevet rajta. A helyzet annyira abszurd, hogy már-már humorossá válik. Nők és férfiak egyaránt elmosolyodnak a filmen és a nézőtéren egyaránt. Például amikor a meccs okozta izgalomtól pisilnie kell az egyik lánynak, mindenki tanácstalanul néz, hiszen a stadionban nincsen női vécé.

Sok a férfi vécé

Sokat időzünk viszont a férfi vécében az amerikai Todd Verow Vacationland című videóra forgatott low budget mozijában. A saját fiatalkorát feldolgozó Todd Verow a vetítés előtt elmondta, hogy sokat jelent számára a berlini bemutató, hiszen maga a film ötlete pont egy berlini utazás során született.

Úton-útfélen szeretőivel és erőszakolóival fut össze
Todd Verow: Vacationland

A film antihőse, Joe fura kapcsolatot alakít ki egy férfivécé szomszédos fülkéjében tanyázó férfivel. A kellemes hangulat hamar csalódásba csap át, hiszen a fiú rájön, hogy az illető a franciatanára. Joe beleveti magát a kisváros homoszexuálisainak underground életébe, és bár ott a barátja, úton-útfélen gyermekkorának meghatározó szeretőivel és erőszakolóival fut össze.

Az amerikai függetlenfilm sajnos nem hozta ki a lehető legtöbbet magából, hiába az izgalmas jelenetek sokasága, hiába a roppant hiteles színészi játék, sajnos a film elcsúszott a ritmustalanságon. A rendező agyonpakolta trendi zenékkel igy gyengítve a legerősebb jeleneteket, és elfelejtett kivágni néhány dramaturgiailag szükségtelen jelenetet. Talán ezért került csak a Panoráma szekcióba.

A folytatás következik ördögűzéssel, döglött bárányokkal és talán Woody Harrelsonnal.