A világ egyik legfiatalabb filmiparában egy átlagos forgatás csupán 10 napos. 13 évvel ezelőtt kezdődött Nigériában a mozigyártás, amikor létrehoztak erre a célra egy 200 dolláros éves pénzalapot. Igaz, moziról nem nagyon lehet beszélni, hiszen videókazettákon és DVD-n lehet beszerezni a műveket utcai standokon vagy kis üzletekben - nem csak Nigériában, hanem az egész afrikai kontinensen, valamint az ehhez kapcsolódó nyugati piacokon. Az American Dream nevű gyártócég például filmjei legnagyobb részét Londonban értékesíti, de mivel - állításuk szerint - túlnőtték a brit fővárost, az amerikai debütálásra, valamint a világpiac felé készülődnek.

Woodoo-horror egy jobb világért

A boszorkányosság művelői elnyerik
büntetésüket
Az érdeklődést jól jelzi az is, hogy Wesley Snipes amerikai színész szeptemberben ellátogatott az országba, hogy tájékozódjon a befektetési lehetőségekről. Arról persze szó sincs, hogy Nollywood az amerikai filmgyártás vetélytársa szeretne lenni. Nincs tehát szükség az elcsépelt történetek, a ripacskodó színészi játék és a döbbenetesen rossz hangtechnika feljavítására. Az afrikai közönség számára ezek a filmek különleges heylet foglalnak el az értékskálán. Ha Hollywood az elképesztő látványosság, az indiai filmipar pedig a szívszaggató musical giccsáradata révén próbál hatást kelteni, a nollywoodi specifikum az un. woodoo-horror, melynek témája az ördöngösség és a démoni megszállottság. 

A történet 1992-ben kezdődött a Living in Bondage (Fogságban élni) című alkotással, melyben egy férfi egy olyan kultusz rabja lesz, amely felesége meggyilkolására sarkallja. Azóta a műfaj egyre erősödik. A sztorik egyszerűek: a szegényből gazdag ember lesz, eltévelyedett férjek péniszük zsugorodását észlelik, szerelmi viszályok végződnek megvakulással, megőrüléssel, meztelenül és sikoltozva utcán rohangálással. Olykor mulatságos fordulatokkal találkozhatunk: az egyik klasszikus opuszban egy féltékeny barátnő lekicsinyíti szerelmét, és egy befőttesüvegbe zárja. De a filmek végén a boszorkányosság művelői mindig elnyerik méltó büntetésüket (olykor Jézust megtalálva bűnbocsánatot is nyernek), az erényesek pedig megérdemelt jutalmukat kapják.

Éppen ez az egyik oka, hogy Nigéria a környező országokkal szemben ilyen előnyre tett szert: a kereszténység felszíne alatt nagyon sok régi hit megőrződött. Ezek az okkult filmek arra adnak lehetőséget, hogy a nézők újraélhessék a régi vallás erejét, ugyanakkor ünnepeljék az új hit győzelmét. "Az emberek látni akarják, mik rejtőznek a dolgok mögött", mondja Okechukwu Ogunjiofor, a Living in Bondage producere. "De mi nem kívánjuk ezt felmagasztalni. Azt mondjuk, ülj le, gondold végig, nyisd ki a tudatod. Filmünk megtekintése után nagyon sokan elhagyták az addig űzött kultuszukat."

A műfaj ereje a nigériai "filmszínházban" mutatkozik meg igazán. A Guardian tudósítója leír egy ilyen spontán mozit, amely voltaképp egy koszos betonpince, ajtajához egy bakkecske van kötözve. Odabent tucatnyi férfi és nő Nollywood videóproduktumait nézi egy pici televízión. Igazi közösségi hangulat uralkodik, egyszerre nevetnek a komikus részeknél, és egyszerre hatódnak meg, amikor egy megszállott nőből a kékturbános férfi kiűzi az ördögöt.

A valóság és a pezsgő

Forgatás Lagosban
Persze nem minden nigériai film foglalkozik okkultizmussal. Az országban nagyon súlyos társadalmi egyenlőtlenség van, de az indiaiakhoz hasonlóan a filmek a valóság ellentmondásosságával szemben vidámabb életet szeretnek láttatni. Gyakran látunk elegáns étteremben pezsgőt rendelő urakat, igaz, magát a pezsgőt már nem mutatják, ez ugyanis nem fér bele a költségvetésbe. Ennek ellenére mindent megtesznek, hogy a filmek a csillogás benyomását keltsék.

A színészeknek megvan a maguk jól bejáratott szerepköre. Ez azért is jól jön, mert bizony előfordul, hogy a színészek elkésnek a forgatásról, így aztán nincs idejük megtanulni a szöveget, ráadásul másodpercek alatt állapotba kell kerülniük. A dialógusok nagy része improvizáció. Ebből aztán sokszor egetrengető, néha különösen bizarr elegye alakul ki a nyugati mozi kliséinek és a nigériai sajátosságoknak.

Habár a nigériai irodalom az egyik legkiválóbb Afrikában, a filmiparnak nincs igénye a magasművészetre. Az egész a pénzről szól. Eredetileg a filmek finanszírozását a videószalag-gyártók vállalták, abból a célból, hogy reklámozzák termékeiket.

Jelenleg hetente kb. 30 új alkotás érkezik Lagos óriási szabadtéri piacára. A nigériaiak büszkék is filmgyártásukra, míg a környező országok irigykedve figyelik azt. A siker okai között tudják azt is, hogy hagyományosan történetmesélő népről van szó, valamint a különféle egyedi kultúrák jelenlétét, melyet jól mutat az is, hogy az országban több mint 230 nyelv van használatban.
Hagyomány és gyermekkor

133 millió lakosával Nigéria a kontinens legnépesebb (és állandóan a csőd szélén élő) országa, melyet 1914-ben a britek hoztak létre két gyarmat egyesítésével. Az északi muzulmánok és a déli keresztény törzsek között állandó a feszültség. Jellemző, hogy a március 29-i napfogyatkozás előtt a kormány nyugalomra inti az embereket, legutóbbi hasonló esemény alkalmával ugyanis sokan úgy vélekedtek, hogy a közösségben megbúvó gonoszok takarták el a Napot. Az etnikai problémák mellett a másik nagy feszültségforrás az olaj, melyből rengeteg van az országban, de az óriási méretű korrupció révén az ebből származó haszon nagy része magánszemélyeknél köt ki.

A nollywoodi Denzel Washington
Ilyen körülmények között a filmcenzorok munkája sem hétköznapi. Az etnikai tartalmú megbélyegzéseket igyekeznek kiszűrni a filmekből.

Lagos, a kereskedelmi főváros 15 millió lelket számlál, de egyes számítások szerint 2010-re már 24 millióan lesznek, ami a világ harmadik legnagyobb városává teszi majd Lagost. Az utcákon heves temperamentummal lehet találkozni, egy egyszerű érdeklődés is kiabáláshoz vezethet. Ez nagyban befolyásolja a színészi alakítást is a filmekben. Nollywoodban a könnyek használatának képessége a színészi kvalitás egyik fontos fokmérője.

A gyermeki korban lévő nollywoodi filmgyártásról Ogunjiofor így nyilatkozott. "Várjuk csak meg, amíg felnőttkorba lépünk. Azok, akik most kritizálnak minket, ide fognak majd jönni, hogy tőlünk tanuljanak filmet csinálni."