A Kertész utcai bérházban pár nappal ezelőtt még Andy Vajna és a Szabadság, szerelem stábja forgatott, ennek megfelelőn a ház lakásai még forradalmi állapotokat és ötvenes éveket idéző törmelékkel vannak zsúfolva. A belvárosi épület bontás előtti utolsó napjait használta ki Nyitrai Márton és stábja, hogy Apu munkacímű kisjátékfilmjét leforgassa.
A film úgy fog kezdődni, hogy a tragédia gyakorlatilag megtörtént |
A történet középpontjában egy szomorú és aktuális probléma áll: a családon belüli erőszak. A film alapötletét már évek óta dédelgette a rendező, de nem sikerült hozzá támogatókat találnia. A reklámfilmezéssel foglalkozó alkotó addig-addig várt a megvalósításhoz szükséges összegre, mígnem elfogyott a türelme és önerőből vágott bele a gyártásba. A forgatás helyszínén azonban Durst György egyre fakuló hollószínű haját véltük felfedezni, ezt Nyitrai is megerősítette: „Elég kedvező tárgyalásokat folytatok Durst Györggyel és a Duna Műhellyel.”
A film sztorijával tele van a sajtó: az erőszakos apa, miután megölte feleségét, önmagával is végzett. „Sajnos ez már mindennaposnak számít, a kisfilm történetét is gyakorlatilag a híradóban láttam.” Nyitrai szerint nagyon fontos, hogy ebben a történetben a gyerekek az igazi vesztesek, így az ő filmjében is a gyerek áll a film középpontjában. „Számomra a történet középpontjában nem az egymást gyilkoló szülők, hanem az ezt megszenvedő és végigkísérő gyerekek állnak.” A filmhu azon kérdésére, hogy a film társadalmi célú hirdetés vagy kisjátékfilm-e, a rendező azt felelte, hogy kisfilm, ami egy társadalmilag fontos témával foglalkozik: felemeli a hangját a családon belüli erőszak ellen.
A hétköznapi, ám drámai történetet egy rendhagyó megvalósítási formával fejelte meg a rendező: az elkészült kisfilm képkockáit nem valós irányban fogjuk viszontlátni a vásznon, az események visszafelé bontakoznak majd ki. Az öt perc hosszúságú kisfilmet egy snittben veszik fel: ami igencsak összetett és összehangolt munkát igényel a stábtól, hiszen az udvaron kezdődő (vagyis végződő) képsorok az első emeleti lakás konyhájában érnek véget (vagyis kezdődnek.) „A film tehát úgy fog kezdődni, hogy a tragédia gyakorlatilag megtörtént, és a film végén egy idillikus családi képbe jutunk el. Mintha meg akarnánk érteni a dolgok okát, és ezért újra és újra visszatérünk a kiindulópontra.” – magyarázta a filmhunak Nyitrai.
A történet szerint éppen ebédel a család, amikor apura rájön az ötperc: a gyerek (Somogyi Tamás) még el tud menekülni, anyunak (Láng Annamária) azonban már nincs ekkora szerencséje. Az indulatos férj szerepében Nagy Zsoltot láthatjuk, aki zöld csíkos pulóverében olyan vehemenciával tört-zúzott a kis konyhában, hogy az egy szem fiát alakító Somogyi Tamáson trikót is kellett cserélni. Nagy Zsolt az incidens után bátran veti le magát az erkélykorlátról az udvar mélyébe, ahol a tornaóráról ismerős kék és zöld matracok tompítják esését: egyszer-kétszer-háromszor, stb. A jelenetet ugyanis jónéhányszor el kell próbálni, mielőtt megnyomják a gombot: az egysnittes filmek sikeres felvételéhez rengeteg próbára van szükség.
Nagy Zsolt bátran veti magát le magát az erkélykorlátról az udvar mélyébe |
A film későbbi sorsát firtató kérdésekre Nyitrai úgy felelt, hogy a végső célja az lenne, hogy kísérőfilmként moziforgalmazásba kerüljön. „Ezt a sportot már űztem, a Villamos, a 2000 méter és a 601-s esetében is küldtem őket fesztiválokra, és a mozikban is mentek kísérőfilmként, ami szerintem egy nagyon fontos dolog. Úgyhogy amíg lesznek ötleteim, csinálok még kisfilmeket.” – foglalta össze a rendező.
Nézd meg a Villamost!
Nézd meg a 2000 métert!
Nézd meg a 601-st!