Mit kezd magával egy kora-harmincas, szimpatikus, visszafogott pár, akik hiába próbálják, már nem tudnak olyan szenvedéllyel egymásnak esni, mint öt évvel ezelőtt? Megnyitják a kapcsolatukat mások előtt. Fanni (Radnay Csilla) és Bálint (Kovács Lehel) szeretik egymást és a közös életüket, és pont ezért akarnak elébe menni annak, hogy titokban vágyakozzanak mások után. Megosztják egymással a szexuális vágyaikat, majd ha mindenki készen áll, apró kalandokba kezdenek a bárokban, az interneten, és még az interneten magas pontszámot kapott swingerklubban is megfordulnak. Mint egy új kapcsolatban, a kezdetek itt is izgalmasak, a feltámadt szenvedélytől mindketten kivirulnak, de a lefektetett szabályok idővel a biztos alapra épült kapcsolatot is próbára teszik.

Kovács Lehel és Radnay Csilla / Fotó: Piti Marcell (Megafilm)

Nagypál Orsi pár remek rövidfilm (Paktum, Kispárizs) és bőséges tévés gyakorlat (Terápia, Tóth János, Csak színház és más semmi) után végre nagy formátumban boncolgatja tovább az emberi lélek működését, bár bergmani mélységekre azért nem kell számítani, mert a Nyitva azért elég tudatosan követi az amerikai romantikus dramedy-k alaplépéseit – az idillt, a veszekedést, a drámai futást az esőben, a nyilvános nagyjelenetet, a szomorú montázst és a békülést is. A szerkezet jól bevált, magyar filmben viszont még mindig kiforratlan: Goda Krisztina (Csak szex és más semmi) és Orosz Dénes (Poligamy) sikeresebb, és Sas Tamás (SOS Szerelem) gyenge próbálkozásai után, továbbra is nagy szükség maradt egy tényleg vicces, kellően romantikus, de azért drámai hangvételű, trendi filmre.


Ezt az űrt töltötte most be a fiatal rendező, aki érezhetően rengeteg filmet nézett meg a témában (képen és hangulatában is megidézi a Diploma előtt-et), de mégis friss hanggal, szokatlanul bátran mer beszélni a párkapcsolatok mai működéséről. Fanni és Bálint előtt szépen felsorakoznak a lehetséges és nem éppen vonzó jövőképek, amiből választani lehet: a 30 éve tartó, kiüresedett házasság, a magukról mindig többesszámban beszélő kisgyerekesek (“ti is török pelenkát használtok?”), és ott van a nyitott kapcsolatban lubickoló, izgalmas pár példája is, akik tálcán kínálják nekik az örök szenvedély kulcsát.

A család és a barátok azért javarészt mindig a háttérben maradnak, Fanni és Bálint viszont hús-vér emberek, akiknek az apró szokásaiban rögtön magunkra ismerünk: ahogy az ágyban darálják a sorozatokat és közben tömik magukba a zsíros kaját, az ébresztőórával való játékukat, és épp itt volt az ideje, hogy végre filmen lássunk egy feszült teregetésbe fojtott veszekedést is. Ismerjük őket, mind találkoztunk már velük, épp ezért könnyen bele tudjuk élni magunkat a szituációkba, a “mikor lesz már gyerek” és a “most miért kell mindenkinek Londonba költözni” típusú beszélgetésekről nem is beszélve.

Radnay Csilla / Fotó: Piti Marcell (Megafilm)

Itt jöhetne az a rész, hogy a női rendező miatt automatikusan rávágjuk, hogy ez egy női film, hogy Fanni a mi hősünk, hogy érte drukkolunk, de ez egyáltalán nem így van, Lehel karaktere is nagy figyelmet kap. Bár tény, hogy a lány drámai átalakulását részletesebben látjuk, de a mérleg szinte végig egyensúlyban marad kettőjük között. Mindketten akarják ezt, mindketten hibáznak, és ez így az igazi, ez így van jól. Bár közeledve a végéhez kicsit gyorsabb iramba kapcsolnak az események, egy drámai ponton ráadásul olyan súlyos információ zúdul a nyakunkba, amit hirtelen nehéz feldolgozni, és ez a kapkodás kicsit idegen a korábbi, okosan felépített stílushoz képest, de a nagyképet tekintve megbocsátható.

Lénárdt Laura és Kovács Lehel / Fotó: Piti Marcell (Megafilm)

A téma mellett a színészek választásával is telibe talált az író-rendező, bár színházban és néhány filmben Radnay Csilla és Kovács Lehel is bizonyított már, filmfőszerepet most kaptak először - ami rejtély, hiszen mind a ketten természetesek és őszinték, két mozdulatukban benne van öt évnyi szeretet és törődés, és a szenvedélyes szex utáni szomorú vágy is. Szintén nagyon jó ötlet volt a legeslegkisebb, egymondatos szerepekre is összeválogatni a magyar színjátszás színe-javát: Mucsi Zoltán, Petrik Andrea, Molnár Gusztáv, Elek Ferenc, Szabó Erika és a többiek feltűnése minden alkalommal kellemes meglepetés, úgy lehet rájuk várni egy-egy jelenet elején, mintha csak a lottószámokat húznák.

A kis sietség ellenére is remekül sikerült Nagypál Orsi nagyfilmes bemutatkozása: megérte várni egy olyan magyar filmre, ami egyszerre szórakoztató vígjáték, romantikus film, ami nem giccses, és emberi dráma, ami tök őszintén tud beszélni a monogámia korlátainak ledöntéséről, anélkül, hogy szexbe fojtaná a szót, hiába várta ezt tőle mindenki.

Nyitva / 96 perc, 2018

Rendező: Nagypál Orsi

Forgatókönyv: Nagypál Orsi

Operatőr: Herbai Máté

Producer: Kálomista Gábor

Zene: Moldvai Márk

Vágó: Mezei Áron

Szereplők: Radnay Csilla, Kovács Lehel, Jordán Adél, Ötvös András, Péterfy Bori, Lénárdt Laura, Brasch Bence

Forgalmazó: Megafilm