Több mint 400 nevezés érkezett idén az ország egyik legnívósabb operatőri seregszemléjére, a válogató zsűri munkája után végül 11 nagyjátékfilm és 30 rövid-, illetve kísérleti film mérettette meg magát a világ minden tájáról. Versenyben voltak Európán kívül többek közt Fülöp-szigeteki, dél-koreai, dél-amerikai és mexikói alkotások is. A fesztivált immár ötödik alkalommal szervezték meg Zsigmond Vilmos szülővárosában.

Bár a versenyprogram hivatalosan szeptember 21-től 25-ig tartott, ebben az évben már a nulladik napon, 20-án elkezdődtek a vetítések. Az OFF programban mutatták be az időhiány miatt versenybe nem került műveket, valamint a Belvárosi Mozi pandémiás helyzetre reagáló pályázatában díjazott karanténfilmeket. Összesen mintegy 1500 percben, 25 órányi vetítési időben nézhetett filmeket a fesztivál közönsége. Délelőtt közönségtalálkozók, szakmai beszélgetések, esténként szabadtéri mozi, valamint fotográfiai kiállítások tették gazdagabbá a programot.

Mónika nem akar a földön járni

A fesztivál fődíját a Portré a lángoló fiatal lányról című francia film operatőrének, Claire Mathonnak ítélte oda a zsűri. A nagyjátékfilmek közül a Bosszú mexikói–spanyol alkotást ítélték a legjobbnak, Natalia Cuevas operatőr munkájával, míg a kisjátékfilmek között a Mónika nem akar a földön járni című 40 perces mozi operatőreként Vincze Alinát tartották a legjobbnak.

A Békeidő című nagyjátékfilm Bántó Csaba operatőri teljesítményével két elismerést érdemelt ki, megkapta a Kritikusok díját, valamint a fesztivált szponzoráló Vision Team és a Special Grip Hungary, Legjobb fiatal operatőrnek járó díját. Szeged Város díját a Gyuricza Mátyás által fotografált Kelet című magyar kisjátékfilm nyerte el, a kísérleti filmek kategóriában pedig a Még emlékszem című, Hejüsz Betti által fényképezett alkotás nyert.

Békeidő

A hat tagú szakmai és háromtagú kritikus zsűri mellett ebben az évben is szavazott diákzsűri, valamint újdonságként az Ezüsthaj Filmklub tagjaiból álló nyugdíjas zsűri. Előbbi a Kanya című cseh rövidfilm operatőrének, Faraz Alamnak ítélte az első helyet, utóbbi a Jorge Carmona fényképezte Frontera Azul című filmet találta a legjobbnak.

Külön elismerésben részesítette a zsűri a Le Syndrome Archibald című francia alkotást, melyet Laurent Barès operatőr fényképezett, a Bitter Herb című lengyel mozit Zuzanna Zachara operatőri munkájáért, továbbá a mexikói Tierra című filmet, melynek operatőre Alan Zúñiga.

A fesztivál idei életműdíját Kardos Sándor vehette át. A 77 éves Kossuth- és Balázs Béla-díjas operatőr a magyar filmélet egyik legkísérletezőbb kedvű, vezető alakja. Több mint 30 játékfilm, mintegy száz tévéfilm és kisjátékfilm fűződik a nevéhez, többek között „A kis Valentino”, az „Álombrigád”, az „Egészséges erotika”, az „Eldorádó” című nagysikerű alkotások.

Forrás: ZSIFF / Címlapkép: Portré a lángoló fiatal lányról