Kardos Sándor szemléletmódja a teljességet célozza, valóság-töredékekből épít olyan képet, amit a privátfotó készítője – legtöbbször tudtán kívül – a vágyai projekciójaként alkot meg. „Az amatőrök kezén milliószámra készülnek fotográfiák, ahol hasonló jelenség állhat elő, remekmű születhet anélkül is, hogy ezt akár a fotós, akár a képen szereplő emberek észrevennék. A kiválasztás szempontjából pedig közömbös, hogy a mögöttes tartalom felismerése az exponálás előtt vagy után, esetleg évtizedekkel később jön létre” – fogalmaz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas operatőr.
Kardos Sándor kiállításának megnyitója / Fotó: Szabó Luca / Szeged.hu
A tárlaton található fotográfiák egyik legfőbb alkotóeleme a hiba, a tévedés vagy a véletlen rongálódás, utóbbi kidolgozási hibákból, esetleg szakszerűtlen tárolásból ered. Előfordulnak azonban olyan fotók is, melyeket a készítők utólag, szándékosan cenzúráztak – meglehetősen komikus módon - egy-egy nem kívánt, rossz emlékű személyt, régi szerelmest egyszerűen csak kivágtak a képről, letakartak, vagy átsatíroztak. A bomlás virágai - Fejezetek a Hórusz Archívumból című vándorkiállítás december 31-ig tekinthető meg a Fekete Házban.