Sikerült támogatást kapnunk egy nagyon izgalmas női történetre: Keleti Ágnesről forgatunk, a világ legidősebb olimpikon tornászáról, aki januárban lesz 100 éves. Nagyon kell rá és magunkra is vigyázni, irgalmatlan nagy felelősség egy ilyen idős ember otthonába járni. Ági néni egy élő legenda, 35 évesen, a Melbourne-i Olimpián nyerte a legtöbb érmét, mindkét gyermekét 40 felett szülte, nagyon izgalmas élete volt. A Barmicvó fiúkban forgattam már hosszú ideig idős emberrel és készítettünk filmet Rotschild Kláráról, ami szintén egy erős női történet volt. Most hasznosítani tudom az ezekből nyert tapasztalatokat.
Gondolom, egy 100 éves embernél nem lehet sokáig halogatni a forgatást, még a járvány ellenére sem.
Igen, eleve sem egyszerű, de most mindennél nehezebb dolgunk van. Hiszen a volt kollégái, de akár a régi tanítványok sem húszévesek. A most elkészült, Keleti100 című életrajzi könyv sajtótájékoztatóján sem tudott személyesen jelen lenni, de a születésnapját sem tudjuk, hogy miként lehet majd megünnepelni. Az élet minden napunkat átírja.
Oláh Kata
Több filmen is aktívan dolgozol, miről szól a Keskeny út a boldogság felé című terved?
Már több, mint 2 és fél éve forgatjuk ezt a filmet támogatás nélkül, pedig fantasztikus történet. Egy meleg roma párról szól, akik úgy találtak ránk, hogy producert kerestek egy musicalhez, amit a saját életükből írnak. Akkor még Salgótarján mellett éltek, ott találkoztunk velük, és arra jutottunk, hogy úgy tudunk nekik segíteni, ha dokumentumfilmet készítünk róluk. Azóta már több mint 50 napot forgattunk velük, pitcheltük a filmet Triesztben, Hot Docs-on, sokfelé tudnak róla a világban, egy amerikai koproducer is mellénk állt, reméljük neki sikerül támogatást szereznie. Közben felköltöztek Budapestre, és elég hamar be is engedtek az életükbe, közel kerültünk hozzájuk. Talán a legkülönlegesebb számomra a történetükben, hogy vallásosak, és meg vannak róla győződve, hogy bűnben élnek. A legnagyobb nehézség számukra önmaguk elfogadása, hiába szeretik egymást. Öntudatlanul is ott van bennük a bizonyíték, hogy amit éreznek, az természetes dolog. Közben megismerkedtek Kemény Zsófi forgatókönyvíróval, ő segít a musical írásában, zseniális találkozás az övék. Én is kíváncsian várom merre visz minket sorsuk alakulása.
És van még egy filmed készülőben, a Digitális nomádom. Arról mit lehet tudni?
Személyes film, most készült el, de a mostani helyzetben nem tudom bemutatni. 22 éves koromban, Izraelben, a sajnos igen rövid ideig tartó házasságomból született a nagyobbik lányom. Egy ideig újra Tel Aviv-ban élt, de aztán négy éve a barátjával felmondtak a munkahelyükön és digitális nomádok lettek. Mivel sose hallottam erről az életformáról ezelőtt, azt gondoltam ezzel mások is így lehetnek, filmet kéne készíteni a témáról. Megígérték, hogy bármerre járnak a világban, küldenek haza videoüzeneteket, én meg közben itthon kezdtem el kutattam a témában. Így kezdődött, de ahogy teltek az évek, rájöttem, hogy sokkal inkább az érdekel, hogy miért nem tud gyökereket ereszteni, miért nem találja a helyét és választja helyette ezt a hontalan életet, és hogy anyaként hol van ebben az én felelősségem.
Digitális nomádom
Egészséges egyszerre ennyi filmen dolgozni? Szét tudod őket választani egymástól?
Néha azt gondolom, hogy lassítani kéne, aztán egyszer csak hív a Gryllus Dorka, ezeréves barátnőm, hogy csináljunk egy filmet. Azt már megtanultam, hogy mindegyiknek meg kell hagyni a saját idejét, hogy megérjen. Régen is sok filmen dolgoztam, de gyorsan be is fejeztem őket, ma már évekig tart egy-egy film elkészítése. Ezek mindig más szakaszban vannak, és attól, hogy ugrálok közöttük, egy kicsit távolabbról is tudom őket szemlélni. Plusz van egy olyan durva elképzelésem, hogy ebből szeretnék megélni. Egy dologra nem figyelek még egyáltalán, és az a filmjeim utóélete, amikor elkészülnek, elengedem őket.
Ha ilyen ütemben készíted a filmeket, milyen hatással volt rád a tavaszi bezártság?
Nagy változást nem tapasztaltam, a legtöbb időt amúgy is itthon töltöm, mert én vágom a filmjeimet. Mindegyiknél a forgatás a rövidebb szakasz, maga az előkészület, a pályázatok és a vágás az időigényes. Ebből a szempontból a mi életünket nem változtatta meg a karantén, a fiam az egyik szobában hangosan tanult, a férjem a másik szobában hangosan tanított, én meg a harmadikban próbáltam vágni.
Gryllus Dorka és Csukás Sándor / Forrás: HBO
Most jelent meg az HBO GO-n a Zuniverzum című rövidfilmetek, ami a karantén idején készült. Honnan jött az ötlet?
Felhívott a Dorka a karantén elején, hogy csináljunk valamit vele és (Simon) Kornéllal, meg a férjemmel, (Csukás) Sanyival. Sok mindent terveztem erre az időszakra, de mondhat az ember nemet egy ilyen ajánlatra? Rábólintottam, de kértem, hogy játsszunk olyat, amiből a végén még valami jó is kisülhet. Dorka ötlete volt, hogy legyen egy szerelmi történet a karantén idején. Valakinek meg is kellett írnia, itt jött a képbe Angyalosy Eszter, akivel együtt dolgozunk a Kőrösi Máté rendezésében készülő Dívák című dokumentumfilmen, aminek Bori lányom a vezető producere, Eszter pedig a dramaturg. Eszterrel érkezett Baráthy Gyuri. A Zuniverzumnak úgy indultunk neki, hogy egy sorozatot készítünk, ami rövid epizódokból áll.
Izgalmas volt a forgatás, hatalmas élmény és tanulás. Ezért imádom ezt a szakmát, mert 50 felett is folyamatosan tanul az ember és új ingerek érik. Egyszer csak összeállt egy munkamódszer, anélkül, hogy bárki rágörcsölt volna. Zoomon keresztül kommunikáltunk, Eszterék megírták, majd mindenki hozzátette a saját gondolatát, közben mi Sanyival óvatosan jártuk az üres várost terepszemlézni, aztán a forgatások előtt pár nappal lepróbáltuk a jelenteket a kiválasztott helyszíneken, és így tovább.
Dorka már akkor is terhes volt, amikor elkezdtétek a forgatást?
Az elején még nem, aztán egyszer csak jött a hír. Egy idő után mindenkinek meg kellett tudnia, nehogy az írói fantázia olyan irányba vigye a történetet, amire a Dorka már nem alkalmas. A kisfiúk, Somi is intenzíven részt vett a próbákon, fantasztikus ötletei voltak, iszonyú kreatív gyerek, látszik, hogy ő is ebben a szakmában fog dolgozni.
Csukás Sándor, Simon Kornél / Forrás: HBO
Zökkenőmentesen ment le a forgatás?
Voltak azért pillanatok, amikor azt éreztük, hogy túlvállaltuk magunkat. Nagyon büszke voltam Dorkára, hogy ilyen alázattal, sminkes, öltöztető vagy fodrász nélkül csinálta végig. Nem azt akarjuk ezzel üzenni, hogy pénz nélkül kellene filmeket csinálni, de azt viszont vallom és hiszem, hogy nagy felhajtás nélkül is lehet forgatni. Ez biztos a dokumentumfilmes múltamból fakad, mindig kicsi stábbal dolgozom, és nem kedvelem, ha akár egy ember is unatkozik forgatás közben.
Nem merült fel benned, hogy a szeretői viszony témája rizikós lehet? Hogy lesznek olyanok, akik elítélik ezt a két embert, mert megcsalják a párjaikat?
Nyilván vannak konzervatív gondolkodásúak, akik emiatt nem tudnak azonosulni a szereplőkkel, bár azt gondolom, ez nem egy sima szeretői viszony, itt elég komoly érzelmek robbannak. Amiben biztosak voltunk, hogy nem akarunk monitor előtt online játszódó történetet, hiszen annyi ilyen készült az elmúlt időszakban.
Rengeteg cikk jelent meg arról, hogy milyen hatással van a karantén a párkapcsolatokra, logikus, hogy a szeretőkkel is foglalkozzon valaki.
Arról is sokat lehetett olvasni, hogy megnőtt a válások és a gyerekvállalások száma. Sok kapcsolatban ez sorsfordító időszak volt. Dokumentumfilmesként is nagyon izgat engem ez a téma, hogy sok helyen az elfoglalt apukák most szembesültek először a családjukkal, most ismerték meg a gyerekeiket.
Forrás: HBO
Dorkáék is részt vettek az ötletelésben?
Ennek a típusú filmezésnek az a lényege, hogy ne akarjunk mások elvárásának megfelelni. Hiteleset alkossunk, amivel azonosulni tudunk. Folyamatos volt a párbeszéd közöttünk a szereplők karakterével kapcsolatban. Azért is örültem ennek a lehetőségnek, mert nézőként is ilyen filmeket keresek. Sorozatfüggők vagyunk, és elegem van már a sok krimiből, a nagy drámákból, hiszen az életünk így is tele van szorongással. Kevés a dramedy, ami érzelmes és értelmes, de nem buta vígjáték.
Gyakran mondják forgatókönyvírók, hogy életszerű dolgokat a legnehezebb megírni, könnyebb bebújni más műfajok mögé.
Ez alighanem így van. Le a kalappal Eszter és Gyuri előtt, mert hús-vér embereket írtak. Nagyon komolyan átgondolták, mindkét oldalon teljesen felépített háttérrel. Mi is igyekeztünk hozzátenni, de főleg a Dorka, akinek remek dramaturgiai érzéke van.
Kornél mit adott hozzá?
Mivel a színészet mellett színházban is rendez, ez a tapasztalat jól jött a jelenetek kidolgozásakor. Dorkával együtt elképesztően profi színészek, minden helyzetet meg akartak érteni és a lehető legjobban megoldani, minden beállítást addig vettük, amíg mindannyian nem voltunk elégedettek.
Az HBO mikor lépett be a képbe forgalmazóként?
Elvittük hozzájuk, amikor elkészült, és több opciót is ajánlottunk, hogy vagy részenként vagy egyben kerüljön a nézők elé. Aztán a nemzetközi HBO-központban az utóbbi mellett döntöttek.
A MADOKE-ra (Magyar Dokumentumfilmesek Egyesülete) milyen hatással volt a járvány? Min dolgoztok jelenleg?
Ugyanúgy üléseztünk és dolgoztunk a karantén idején is. A biarritzi nagy koprodukciós fesztiválon, a FIPA-n jövőre visegrádi fókusz lesz, és szerencsére minket kerestek meg társpartnerek a szervezők. Be is adtunk egy pályázatot az NFI-hez, mert szeretnénk kivinni egy dokumentumfilmes delegációt. Reméljük, személyesen is ott lehetünk januárban, de már a meghívás is jó alkalom arra, hogy összegyűjtsük és bemutassuk az elmúlt évek legizgalmasabb dokumentumfilmjeit. A Verzióval is sikerült megállapodnunk abban, hogy kedvezményes jeggyel merülhessenek el a nemzetközi dokumentumfilmekben a MADOKE-tagok. Folyamatosan azon dolgozunk, hogy aktív legyen az egyesület, jelenleg 130 tagunk van.
A streamelés növekvő népszerűsége, az óriási mennyiségű netflixes tartalom szerinted milyen hatással van a dokumentumfilmek fogyasztására?
Sok ilyet nézek én is, szívesen csinálnék egy netflixes dokusorozatot, és akkor nem kéne közben három másik projekttel foglalkoznom. Tavaly La Rochelle-ben, a Sunny Side of the Doc fesztiválon előadást tartott egy netflixes nagymenő. Elképesztően érdekes volt, hogy országtól függetlenül mindenkinek az a legfőbb vágya, hogy a Netflixre gyárthasson. Mióta a Netflixnek köszönhetően megnőtt a dokumentumfilmek és sorozatok népszerűsége, úgy érzem, hogy kezd egy kicsit visszaütni a dolog. Annak örülök, hogy olyanok is rákattintanak egy-egy dokumentumfilmre, akik eddig soha nem tették, viszont éppen emiatt elkezdtek ráerőltetni ezekre a filmekre egy olyan fikciós dramaturgiát, ami nekem már sok. Persze szórakoztatóak, könnyen fogyaszthatóak, de hozzám sokkal közelebb állnak azok a filmek, ahol a dramaturgia oltárán nem áldozzák fel az igazságot.
A Zuniverzum - Jelenetek egy szerelemből az HBO GO műsorán látható.