Máté és Alíz egy kihalt budai utcán találkoznak, hogy lefixáljanak egy régóta tervezett hétvégét, romantikus tervüket azonban keresztülhúzza a járvány: a hotelben visszamondják a foglalást, bezárul az ország, mindenki marad szépen a helyén. A terveknek lőttek, marad a home office és a végtelen kenyérsütés – ezt a szorult helyzetet mind jól ismerjük, Máténak és Alíznak viszont a karantén hatványozott problémát jelent, ugyanis titkos szeretők. 

Mielőtt emiatt azonnal leírnánk a főhősöket, érdemes félretenni az előítéleteket, és inkább elmerülni a helyzetükben. A film is ezt teszi, nem ítélkezik a szereplői felett, nincs is más célja, mint hogy belessen a kapcsolatukba, ami bármennyire is felelőtlen és hazugságra épül, sokak életében mégis létező dolog. A járvány a gazdaság és az egészségügy rombolása mellett a magánéletünket is próbára tette (és teszi most is), így a titkos viszonyokat is. 

A pár ‘valódi’ életét elkapott foszlányokból építjük fel: a férjről, a feleségről vagy a munkájukról, a saját kis világuk, a ‘zuniverzumuk’ közepén hallunk. Alíz a hirtelen bezártságot jelként fogja fel és elgondolkodik, hogy talán mégiscsak abba kéne hagyni ezt az egészet. A következő hetekben megpróbálnak alkalmazkodni az új helyzethez, de mivel szexuális vágyaikat nem tudják egyszerűen kiélni, nem marad más, csak a beszélgetés, a kérdések megfogalmazása, a jelek és rejtett érzelmek értelmezése.

A Zuniverzum egy hat fős alkotócsapat közös munkája: Oláh Kata rendező férjével, Csukás Sándor operatőrrel forgatta le Angyalosy Eszter és Baráthy György forgatókönyvét, a főszerep pedig Gryllus Dorka és Simon Kornél érdeme, akik a való életben szintén egy pár (mellettük kisfiúk és kutyájuk is feltűnik egy villanásra). Igazi kémiájuk már máskor, más munkákban is remekül működött: Mátyássy Áron Víkendjében egy feszült erdélyi vadásztúrára utaztak házaspárként, az Ízig-vérig című romantikus sorozatban pedig egy válófélben lévő, konkurens séfpárost alakítottak, akik sehogyan sem tudnak elszakadni egymástól. 

Egy csapatnyi kreatív ember, egy pár kihalt utca, egy okosan megírt forgatókönyv és végtelen vágy az alkotásra, tulajdonképpen nem is kell más egy film készítéséhez – ezt egyre több kiemelkedő alkotás jelzi. A szomszédos zuniverzumban ott van mindjárt az Ernelláék Farkaséknál, amiben Hajdu Szabolcs és Török-Illyés Orsolya saját és generációjuk házassági és gyermeknevelési problémáit dolgozta fel a családi lakásban. Közös filmjük pont ettől a hitelességtől, az intim közegtől vált kiemelkedővé, az már a sors szomorú alakulása, hogy a párnak azóta elváltak az útjai. 

Bár az érzelmi kavalkádra épülő szeretői viszony önmagában is izgalmas téma – miért és mikor vágtak bele, ki kezdeményezett, mit jelent számukra ez a kapcsolat – a Gryllus-Simon házaspár valódi kötelékétől és a jól felismerhető járványhelyzettől még érdekesebbé válik a Zuniverzum. Könnyen fogyasztható, félórás történetként is működik, de akár egy 90 perces, a kapcsolatot tovább fejtegető filmként is megállná a helyét. 

A Zuniverzum – Jelenetek egy szerelemből november 1-től látható az HBO GO műsorán. Interjúnk a film rendezőjével hamarosan érkezik.

Fotók: HBO