Jó alapanyag az orosz posztmodern

Mint korábban beszámoltunk róla mind a kosztümös történelmi filmek (Turkish Gambit), mind a mai orosz környezetbe helyezett orosz akciómozik óriási sikert arattak hazájukban. Hollywoodban is megérezték a siker lehetőségét, a Szergej Lukanyenko írásaiból született Őrség-trilógia záróepizódját a Fox stúdió pénzeli, a felvételek java Nagy Britanniában és az USA-ban készül. A Fény és Árnyék seregeinek összecsapását szintén a Fox hozza forgalomba a tengerentúl.

Vlagyimir Szorokin
A látványos digitális trükköket használó akciómozik mellett nem véletlen, hogy számos orosz film kortárs írók munkáiból születik, hiszen a mai orosz irodalom olyan világszínvonalon publikáló, nyugaton is elismert alkotókkal dicsekedhet, mint Victor Pelevin vagy Vlagyimir Szorokin. Így csak idő kérdése volt, hogy a Kelet és Nyugat találkozásából létrejött, a szovjet idők nyomait magánviselő sajátos orosz fogyasztói társadalmat bemutató műveik mikor kerülnek vászonra. A popkultúra látványos elemeit is bőségesen felhasználó írásaik celluloidra, illetve digitális bitsorokba kívánkoznak, ezért az sem meglepő, hogy ők maguk is bekerültek a filmkészítésbe.

A gáz- és olajbizniszből az underground művészetbe

Vlagyimir Szorokin forgatókönyvírója a 13. Titanic filmfesztiválon bemutatásra kelülő 4 című filmnek, A Wikipedia adatai szerint Szorokin még öt másik, hosszabb-rövidebb alkotás forgatókönyvét jegyzi.

A kortárs, nyugaton is elismert 40-50 éves orosz írógenerációhoz tartozó szerző 1955-ben született egy Moszkvához közeli kisvárosban. Irodalmi debütálására 1972-ben került sor, amikor főként egy ipari témájú napilapban jelentek meg írásai. Szorokin 1977-ben mérnökként végzett a Moszkvai Olaj- és Gázipari Intézetben, de hamar pályaelhagyó lett, és a ’70-es években az irodalom mellett már különböző művészetekkel kezdett foglalkozni. Részt vett számos kiállításon és közel 50 könyv tervezését és illusztrálását végezte, a ’80-as években a szovjet underground festők és írók csoportjához csatlakozott. 1985-ben jelentek meg Franciaországban első írásai, amelyeket azóta számos nyelvre lefordítottak, A jég és a Kékháj magyarul is olvasható. Szorokint számos orosz és nemzetközi írói elismeréssel jutalmazták.

A Szorokin írta 4
A jég egy sajátos közösséget ír le, amelynek tagjai egymást igyekeznek megtalálni és kiszabadítani a hétköznapi lét fogságából, miközben az újjászületéshez jégfejű csákányokkal „kopogtatják” a kiválasztottak mellkasát. A jég az elveszett paradicsomot kereső, különleges közösség tagjait követi nyomon, a 4 átlagembereket, amint élik abszurd és egyben szürke életüket. A történet Moszkvában és annak környékén játszódó epizódokból áll össze. A nyitójelenetben egy ismeretlen bárban vagyunk, ahol három alak beszélget saját jelentéktelen dolgairól. Terítékre kerül a klónozáson át a politikai és szociális helyzeten keresztül a vidéki kontra városi boldogulás kérdése – olvasható a fesztivál honlapján.

Nézd meg Szorokin munkáját a Titanicon!

A 4 Ilja Krzsanovszkij, az 1975-ös születésű rendező első egészestés játékfilmje, aki a fesztivál egyik meghívottja, és a vele készülő interjú hamarosan olvasható lesz a filmhu oldalán. Hogy milyen is A jég írójának teljesítménye a filmvásznon, az kiderül április 4-én 20.30-kor az Uránia Nemzeti Filmszínházban és 7-én a 20.00-kor a Toldi moziban.

Victor Pelevin
Szorokin mellett Victor Pelevin a másik kortárs orosz író, aki bekerült a filmiparba. Az 1962-es születésű Pelevin, akárcsak írótársa, a metafizikai valóság előtt a fizikai dolgokban szerzett jártasságot. A ’80-as években elektromechanikai mérnökként kapott diplomát a Moszkvai Energia Intézetben, majd az Irodalmi Intézetben vett részt kreatív írói kurzusokon. 1989-ben publikált első alkalommal, a következő három évben számos, a sci-fi, a popkultúra elemeit és az ezotériát vegyítő rövid története jelent meg, amelyek mind hazájában, mind nemzetközileg is számos elismerést hoztak.

Közel tíz könyve olvasható magyarul, közülük az egyik legnépszerűbbet, a Generation P-t fogják az IMDb szerint még az idén megfilmesíteni. A Wow! címmel készülő project rendezője Victor Ginsburg, akinek ez a sajátos sci-fi elemekkel tűzdelt komikus drámai munkája lesz első egészestés mozija. Korábban, 1994-ben forgatott egy provokáló dokumentumfilmet, A felbolydult kert (The Restless Garden) címmel a Szovjetunió 1991-es széteséséről.