A Celluloid Nights küldetése újraéleszteni azt a megismételhetetlen élményt, ahogyan kedvenc filmjeinket 35mm-es filmszalagról élhetjük át, miközben a fiatalabbaknak talán először adódik ez az élmény. Míg a mozik ma már digitálisan projektálnak, a filmvetítés élménye celluloidról egészen más. Olyan kortárs rendezők, mint Christopher Nolan vagy Paul Thomas Anderson számára a filmre forgatás elsősorban alkotói döntés, amely befolyásolja, hogy munkáik hogyan mutatnak majd a nagyvásznon. Hozzájuk hasonlóan, a Celluloid Nights a film anyagiságát ünnepli, felismerve a film, mint fizikai médium egyediségét és örök dicsőségét.

Az őszi szezon első három vetítése a transzcendentális stílust állítja középpontba. Paul Schrader, új Hollywood legendás alakja (és nem mellesleg a Taxisofőr forgatókönyvírója), fogalmazta meg nagyhatású könyvében, hogy a film formanyelve miként tudja akár spirituális élményként felfedni önmagát. A nyitófilm az elmélet egyik sarokköve: Robert Bresson Zsebtolvaj című klasszikusa. A sorozat további két filmje azonban elhagyja Schrader útvonalát, és más rendezők, más stiláris világok felé indul, hogy új nézőpontokból tegye láthatóvá a transzcendens tapasztalat lehetőségeit. A sorozat további filmjeit később árulják el a szervezők.

A zsebtolvaj

A zsebtolvaj Robert Bresson 1975-ös filmje, amit magyar felirattal, 35mm-es kópiáról fognak vetíteni. Egy magányos fiatal férfi a zsebtolvajlás művészetében találja meg saját szabadságát és a külvilágtól való elszakadás lehetőségét. Michel precízen, érzelemmentesen építi fel világát, amelyben a lopás inkább rituálé, mint bűncselekmény. Bresson kamerája minden fölösleges gesztust elhagy, hogy Michel tolvajlásaihoz hasonlóan a film maga is rítussá váljon.

A filmet szeptember 11-én, csütörtök 19:00-kor vetítik, az Uránia Nemzeti Filmszínház nagytermében. Jegyek az Uránia oldalán elérhetőek. A Celluloid Nights állandó házigazdája Dezső Bálint, a Cinema Niche csapat tagja. A kópiákat a Nemzeti Filmintézet - Filmarchívum biztosítja.

Forrás: Uránia