Kalandtúra Szlovákiában

Semmi jóra ne számítsunk - sejteti a film honlapja. Egy gyéren megvilágított folyosót látunk, ahol természetesen hunyorognak a lámpák, koszlott, romos belső, szinte érezni a nyirkosságot, majd a folyosó végén egy szobában székhez kötözött fiatal nő tűnik fel, végül megjelenik a „főszereplő”. Fémes, visszhangzó zörejek, és a nő nyöszörgése hallható, miközben besétál a motoros fűrészt túráztató, szarvakkal díszített, disznóra emlékeztető maszk mögé rejtett arcú figura. Az öltözék szakemberre vall: hosszúszárú, fekete gumikesztyű, bőrmellény, vörös színű felső. A füstölgő láncfűrész gazdája nyilván kényes a megjelenésére, mert a biztosan föltörő vérzuhatag ellen öntödei munkások védőfelszerelésére emlékeztető súlyos bőrköpenyt kötött maga köré. Amíg tépelődünk, hogy melyik menüpontra kattintva folytassuk a barangolást az oldalon, vidám fütyörészés nyugtat(?) bennünket, mely ellensúlyozza a háttérben alapjáraton pöfögő motoros fűrész berregését.

A rettegésre minden okunk megvan, a hagyományos lábujjzúzós trükk mellett várható a Maraton életre-halálra című filmben Dustin Hoffmanon bemutatott klassszikus szájsebészeti beavatkozás ismétlése. A galéria első képén megint láthatjuk a fűrész gazdájának teljes alakos fotóját, a hátterében pedig a zöldes félhomályban több tucatnyi orvosi eszköz hever egy asztalon - valószínűleg nem életmentő műtéti beavatkozás miatt van rájuk szükség, és az is gyanítható, hogy fájdalomcsillapítók és érzéstelenítők nem sok szerepet kapnak ebben a filmben.

Szexből erőszakba

A történet szerint két amerikai főiskolás haver, Paxton és Josh túrát készül tenni Európán keresztül, hogy új barátjukkal, az izlandi Olival igazi hátizsákos kalandokban legyen részük. A két amerikait korábban egy utazó győzte meg arról, hogy keressenek fel egy távoli szlovák kisvárost, amely a tejjel mézzel folyó Kánaán a külföldi hátizsákosoknak, hiszen tele van mindenre elszánt, ugyanakkor gyönyörű nőkkel.

A két barát hamarosan könnyedén párra talál, Szvetlana és Natalia személyében. Túl könnyen! Paxton és Josh figyelme a fiatal nőkkel töltött kellemes percektől hamarosan más irányba terelődik. Egyre ördögibb helyzetben találják magukat, amely olyan kiterjedt akár a poszt-kommunista korrupció hálója és olyan mély, mint az emberi természet legsötétebb és legbetegebb zugai, olvasható a szinopszisban.

A Hostel egybegyúrja az emberi viselkedés leghátborzongatóbb, világszerte tapasztalt esteit. Összegyűjti a szervezett bűnözéssel, a szexturizmussal és az emberkereskedelemmel kapcsolatos kitalált, de a valóságon alapuló sztorikat. Az ide kapcsolódó linkek gyűjteménye szintén elérhető az oldalról.

Eli Roth, Barbara Nedeljakova, Gregory
Nicotero és Quentin Tarantino
Az 1972-es születésű Eli Roth munkássága egészen nyolc éves koráig nyúlik vissza, amikor Ridley Scott Alienjét látva super8-as kamerát ragadott, és elhatározta, rendező-producer lesz. Roth több mint 50 rövidfilmet forgatott testvéreivel és barátaival, mielőtt filmkészítést hallgatott, tanulmányait a New York Universityn kiváló eredménnyel fejezte be 1994-ben. Dolgozott filmen, színházi projekten egyaránt, mindenféle munkát elvállalt a produkciós asszisztenstől a vágó és a rendező asszisztens feladatáig.

Húsz évesen projektfejlesztési vezető lett Fred Zollo producernél, aki mellett asszisztensként dolgozott a Robert Redford rendezte 1994-es Kvízshow-ban. Mindemellett még írásra is maradt ideje. A filmek költségvetésének kiszámolása és gyártási menetrendek megtervezése mellett gyakran beugrott kisebb szerepekbe is egy-egy forgatás alkalmával, ilyenkor megfigyelhette, hogy a rendező miként irányítja a színészeket.

A rettegés újabb foka

A hírnevet jelentő Kabinláz forgatókönyvét Roth és társa Randy Pearlstein már 1995-ben elkészítette, ám éveken keresztül nem sikerült leforgatni a filmet. 1999-ben animációs sorozatokat (Chowdheads, The Rotten Fruit) készített barátjával Noah Belsonnal, aki a Kabinláz gitáros emberét alakította. Roth animációs tudását David Lynch-nél is kamatoztatta és a Mulholland Drive idején, 2001-ben a rendező weboldalának feltöltését végezte.

A hírnevet és elismerést Roth számára végül a Kabinláz hozta meg. A 2001-ben elkészült horror mozi hollywoodi mércével mérve minimális pénzből, 1.5 millió dollárból készült, amihez Roth minden lehetséges anyagi forrást igyekezett összegyűjteni, saját valamint családja és barátai pénzét is befektette.

A 2002-es Torontói Filmfesztiválon figyelt fel a Lions Gate a filmre. A gyártó és forgalmazó azonnal megduplázta a befektetői pénzeket, amit nem bánt meg, mert nemcsak a legnagyobb bevételt termelő darab lett a cég addigi történetében, hanem 2003 legjövedelmezőbb horror mozijának is bizonyult. A Kabinláz nemcsak a pénztáraknál, hanem a kritikusok előtt is jól vizsgázott. Elismerően írtak róla olyan jelentős véleményformáló lapokban, mint a New York Times vagy a Rolling Stone. Olyan alkotók dicsérték, mint Peter Jackson, Quentin Tarantino, aki egyben Roth mostani filmjének egyik producere, akinek ajánlásával kerül mozikba a Hostel. Roth 2004-ben már dolgozott QT-nek, a Kill Bill 2-ben.

A film sikerét kihasználva Roth számos egyéb projectet indított útjára a Hostel mellett. Ezek közül hármat említ az IMDb. A filmes adatbázis a The Box, a Bad Seed és a Scavenger Hunt című alkotásokra hivatkozik.

Hogy a Hostellel valóban sikerül Roth-nak a rettegés műfajában újat hoznia, azt a nemzetközi közönség január 6-tól tudhatja meg.